چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

وال استریت ژورنال: حفاری‌های نفتی آمریکا جهان را تغییر می‌دهد

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که انقلاب تولید نفت ‘شل’ در آمریکا مهمترین خبر سیاست جهانی است که به سرعت در حال تغییر توازن جهانی قدرت است.

 

از وال استریت ژورنال، مهمترین خبر سیاست جهانی در این ماه مربوط به دیپلماسی نیست. بزرگتر از برگزیت و مهمتر از توفان های توئیتری رئیس جمهور این است که همزمان با کاهش قیمت انرژی، انقلاب ‘شل’ آمریکا (نفت و گاز از منابع سنگی) به سرعت در حال تغییر شکل در توازن جهانی قدرت است.

 

تا این اواخر، ناظران انتظار داشتند که تولید انرژی آمریکا به رکورد برسد، فقدان ظرفیت خط لوله انتظار می‌رفت که تا سال ۲۰۲۰ تولید از حوضه نفتی’پرمیان’ را محدود سازد. اما در عوض، شرکت‌ها راهی برای استفاده کارآمدتر از خطوط لوله موجود پیدا کردند و خطوط لوله جدید سریعتر از انتظار ساخته شدند.

 

انتظار می‌رود که تولید نفت خام آمریکا در سال ۲۰۱۹ بطور میانگین روزانه ۱۲.۱ میلیون بشکه باشد که نسبت به سال ۲۰۱۷ معادل ۲۸ درصد افزایش نشان می‌دهد . افزایش تولید موجب آشفتگی در بازارهای جهانی انرژی شده است.
بازنده بزرگ روسیه است. نفت یکی از منابع درآمد اصلی برای کرملین است. شکوفایی صنعت ‘شل’ نه تنها جیب ولادیمیر پوتین را خالی می کند بلکه به استراتژی سیاست خارجی او نیز حمله می کند.

 

روسیه خواستار کنترل بهای جهانی نفت است و از این قدرت برای تقویت وزن دیپلماتیک استفاده می‌کند. پوتین دو راه برای تاثیرگذاری بر قیمت نفت دارد. راه اول افزایش تنش‌های ژئوپولتیک است اگر تهدید اوکراین یا بمباران سوریه موجب ترس معامله گران بازار و افزایش قیمت انرژی شود روسیه بهتر می‌تواند با اروپا و آمریکا مذاکره کند.

 

دومین راهکار پوتین همکاری با سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در زمینه تعیین قیمت‌ها است. ایجاد رابطه نزدیکتر با عربستان در ارتباط با منفعت مشترک در افزایش بهای نفت ممکن است روابط عربستان با آمریکا را سست کند و موجب قراردادهای تجاری وتسلیحاتی عربستان با کرملین شود.

 

صنعت ‘شل’ هر دوی این رویکردهای روسیه را مختل می‌سازد. با فراوانی تولید، بازارهای انرژی می‌توانند شوک‌های ژئوپلتیک را نادیده بگیرند. افزایش تولید نفت و گاز روسیه همچنین مزایای همکاری اوپک – روسیه را برای هر دو طرف کاهش می‌دهد. روسیه و اوپک می‌توانند با کاهش تولید قیمت را بالا ببرند اما این کار موجب می‌شود که حفاری‌های جدید برای شرکت‌های آمریکایی سودآورتر شود. کاهش قیمت برای از بین‌بردن نیز جواب نمی‌دهد. به لطف فشارهای گذشته اوپک و نوآوری‌های ناشی از آن در صنعت، بسیاری از چاه‌های نفتی در تگزاس غربی حتی با بهای بشکه‌ای ۳۰ دلار نیز به صرفه است. این قیمتی نیست که روسیه بتواند قبول کند.

 

موفقیت تازه آمریکا در صنعت شل همچنین خبری برای شیخ نشین‌های خلیج فارس است. با کاهش درآمد آنها، کنترل این کشورها بر قیمت جهانی نفت و همچنین توانایی آنها برای تامین مالی جنبش‌های اسلامی کاهش می‌یابد. در همین حال اهمیت این کشورها از نگاه آمریکا به تدریج از بین می‌رود در حالی که وابستگی نظامی آنها به آمریکا و حتی اسرائیل بیشتر می‌شود. کاهش قیمت انرژی همچنین موجب تقویت موضع آمریکا در برابر کشورهای نزدیکتری مانند ونزوئلا می‌شود. اروپا نیز ازکاهش قیمت انرژی سود می‌برد و این مساله بخصوص موجب آسودگی رئیس‌جمهور فرانسه است که دولتش در این هفته با اعتراضات بر سر قیمت سوخت رو به رو شد. از سوی دیگر ، انرژی شل بطور کامل هم برای آمریکا خوب نیست زیرا اقتصاد تولیدی چین از کاهش قیمت انرژی سود می‌برد. در جهانی با قیمت پایین انرژی، پکن در موقعیت بهتری برای تحمل جنگ تجاری با آمریکا است. ترکیه نیز قیمت‌های پایین سود می‌برد.

ایرنا

سفیر آمریکا در برلین: فرانسه و آلمان به‌دلیل تلاش برای میزبانی ساز و کار ویژه مالی مجازات می‌شوند

«ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان به جروزالم‌پست گفت که دولت آمریکا مجازات‌هایی را علیه نهادهای فرانسوی و آلمانی که از تحریم‌های علیه ایران پیروی نکنند، اعمال خواهد کرد.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکا, ایران, جهان, خبر, فرانسه

وزیرخارجه آلمان: جنگ تجاری آمریکا و چین به ضرر اروپا است

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان گفت: اروپا بیشترین آسیب را به دلیل اختلافات تجاری بین آمریکا و چین و وخامت روابط راهبردی آمریکا با پکن متحمل شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه

ایجاد «سوئیفت اروپایی» برای همکاری مالی با ایران

روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو نوشت؛ یک مقام آگاه در دفتر مطبوعاتی کمیسیون اروپا با اعلام این مطلب به این روزنامه، هدف از این عرصه جدید مالی را تامین مبادلات پولی قانونی با شرکت‌های ایرانی به رغم اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه تهران نامید.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, چین, خبر, فرانسه