بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

وال استریت ژورنال؛ میدان گاز شمال پشت پرده طرح عربستان برای حمله به قطر در سال ۲۰۱۷

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی، سعودی و قطری نوشت، عربستان در جهت یافتن منبع گاز طبیعی سال ۲۰۱۷ نقشه‌ای برای حمله به قطر طراحی کرده بود.

 

این روزنامه در این گزارش آورده است، طرح سعودی شامل تسلط بر میدان گاز طبیعی شمال قطر بود که بزرگترین میدان گازی جهان محسوب می‌شود.

 

طبق نوشته این روزنامه، تسلط بر میدان گازی قطر عربستان را به یکباره به دومین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان تبدیل می‌کرد. این روزنامه می‌نویسد، طرح تسلط بر این میدان گازی جزئی از طرح و نقشه‌ای بزرگتر برای پایان دادن به مناقشات مرزی بین دو کشور بود.

 

طبق گفته مقامات سعودی، قطری و آمریکایی، دیدگاه ولیعهد محمد بن سلمان رهبر دوفاکتوی عربستان برای سال ۲۰۳۰ که هدف صادرات گاز تا سال مذکور را در برنامه دارد یکی از دلایلی افتادن به فکر حمله به قطر بود.

 

این روزنامه افزود، مقامات آمریکایی عربستان را متقاعد کردند که حمله به قطر به منزله نقض گسترده نظم جهانی خواهد بود.

 

ریاض از کمبود استفاده از ذخایر گاز طبیعی و هزینه بر بودن این موضوع برایش در مقایسه با تولیدکننده بزرگی مثل روسیه رنج می‌برد در حالی که این کشور پنجمین دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان است اما گاز در مقایسه با نفت منبعی با سود کمتر برای مقامات سعودی است.

 

عربستان از طریق عقد قراردادهایی با شرکت‌های بزرگ به دنبال تبدیل شدن به امپراتوری گاز طبیعی است به طوریکه قادر باشد در آینده گاز صادر کند. طرح‌های اولیه گاز در عربستان اواخر قرن محقق نشدند و این کشور با شرکت‌های اروپایی برای توسعه بخش گاز سعودی قبل کنار گذاشتن برنامه به طور کل وارد مذاکره شد.

 

این روزنامه می‌افزاید، برخی کارشناسان نسبت به قدرت عربستان برای اینکه روزی صادرکننده موفقی باشد، تردید دارند به خصوص که صادرات گاز طبیعی تجارت بین‌المللی قابل رقابت و پرسود شده در حالی که تولیدکنندگان جدیدی در آمریکا و استرالیا پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند و حتی صادرکنندگان بزرگی مثل قطر باید خود را با وضعیت جدید وفق دهند و در شروط قراردادها انعطاف داشته باشند.

 

وال استریت ژورنال می‌نوسید، عربستان و هم‌پیمانانش در ابتدای ژوئن ۲۰۱۷ به جای حمله به قطر به محاصره این کشور متوسل شدند و ریاض، ابوظبی و منامه روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با دوحه قطر کردند و گذرگاه‌های دریایی،‌ زمینی و هوایی خود را به بهانه حمایت قطر از تروریسم که این کشور بارها منکر آن شده، بستند.

ایسنا

 

سندرز: امریکا مخاصمه را ترک و عربستان نیز با ایران مذاکره کند

برنی سندرز سناتور دموکرات آمریکا تاکید کرد که برای بازگشت آرامش کامل به خلیج فارس ، آمریکا از رویکرد تخاصمی علیه ایران اجتناب کند و بازیگران منطقه‌ای چون عربستان نیز بجای بدتر کردن اوضاع، راه مذاکره با ایران را پیش بگیرند.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, شمال غرب آسیا, عربستان سعودی, یمن

کنترل بر ۷۰ درصد شهر قعطبه توسط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن

سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز دوشنبه، در واکنش به اتهام سعودی‌ها علیه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مبنی بر هدف قرار دادن منطقه مکه با موشک بالستیک اعلام کرد: این اولین بار نیست که نظام سعودی مدعی هدف قرار دادن مکه از سوی ما می‌شود.

ادامه

جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی, یمن