مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

کانادا توقف ارسال سلاح به اسرائیل را تائید کرد

دفتر ملانی جولی وزیر خارجه کانادا تائید کرد که این کشور کلیه صادرات تسلیحاتی خود به اسرائیل را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده است. به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از الجزیره، در بیانیه دفتر جولی آمده است: از ۸ ژانویه (۱۸ دی)، دولت کانادا مجوزهای جدید صادرات تسلیحات به اسرائیل را تائید نکرده ... کانادا توقف ارسال سلاح به اسرائیل را تائید کرد

ادامه

آمریکای شمالی, اسراییل, تحریم, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین, کانادا

هشدار روسیه به ژاپن درباره ارسال موشکهای «پاتریوت» به اوکراین

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که به مقامات ژاپن نسبت به پیامدهای ارسال موشک‌های پاتریوت به اوکراین هشدار داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، «سرگئی ژستکی» سرپرست اداره سوم آسیایی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» اعلام کرد که مسکو از کانال‌های دیپلماتیک به مقامات ژاپن نسبت به پیامدهای ارسال موشک‌های سامانه پدافند هوایی ... هشدار روسیه به ژاپن درباره ارسال موشکهای «پاتریوت» به اوکراین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحریم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, ژاپن, شرق اروپا, صلح, هندو پاسیفیک

شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه در اتحادیه اروپا برای خرید تسلیحات برای اوکراین استفاده خواهد شد. به گزارش ایسنا، بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کشورهای غربی تقریبا ۳۰۰ میلیارد دلار از وجوه بانک مرکزی روسیه را مسدود کردند. از این مبلغ، ... شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, بلژیک, تحریم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, گزارش, لهستان, لوکزامبورک, مالت, مجارستان

وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

وزیر خارجه اتریش اذعان کرد که باوجود خروج بسیاری از شرکت‌های خارجی از روسیه در واکنش به جنگ اوکراین، همچنان تعداد زیادی از شرکت‌های غربی در مسکو فعال هستند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش می‌گوید که به‌رغم خروج بسیاری از کسب‌وکارهای خارجی از روسیه در واکنش به ... وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

ادامه

آمریکا, اتریش, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحریم, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

وال‌استریت ژورنال: آمریکا نفتکش‌های حامل نفت ایران را توقیف کرد

دولت ترامپ برای نخستین بار نفتکش‌های حامل سوخت از ایران که در تضاد با تحریم‌‌های آمریکا قرار دارد را توقیف کرده است.

 

به گزارش ایندپندنت؛ مقامات آمریکایی در گفت‌و‌گو با وال استریت‌ژورنال این اقدام را گامی دیگر در جهت افزایش فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی توصیف کردند.

 

حجت سلطانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا در واکنش به این خبر در حساب کاربری توییتر خود آن را جنگ روانی خواند. او گفت: «نه کشتی‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آنها ارتباطی به ایران دارد.»

 

این درحالی است که درگزارش وال استریت ژورنال نیز محموله‌ای که این نفتکش‌ها حمل می‌کنند متعلق به ایران توصیف شده، نه نفتکش‌ها. استفاده از پرچم کشورهای دیگر برای نفتکش‌ها یکی از روش‌های متداول در زمان دور زدن تحریم‌ها به‌شمار می‌رود.

 

به گزارش این روزنامه آمریکایی، بازپرس‌های فدرال آمریکا، ماه گذشته پرونده‌ای برای توقیف چهار نفتکش حامل نفت ایران برای ونزوئلا را به جریان انداختند. البته در آغاز روشن نبود که توقیف این نفتکش‌ها با موفقیت انجام خواهد شد یا خیر. اما هفته گذشته یک قاضی فدرال در واشینگتن اعلام کرد که بازپرس‌ها مدارک و مستندات کافی ارایه دادند.

 

این چهار نفتکش با نام‌های «لونا»، «پندی»، «برینگ» و «بلا» پس از توقیف هم اکنون در راه هیوستون هستند.

 

یکی از مقامات در گفت‌و‌گو با وال استریت ژورنال به این نکته اشاره کرده که توقیف نفتکش‌ها بدون استفاده از نیروی نظامی انجام شده است. البته جزئیات بیشتری در این زمینه ارایه نشده است.

 

دولت آمریکا امیدوار است با این توقیف‌ها، ریسک همکاری شرکت‌های کشتیرانی و بیمه با ایران را بالاتر ببرد.

 

ایران در ماه‌های اخیر کشتی‌های حامل سوخت، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی را به ونزوئلا ارسال کرده است. هرچند مجموعه‌ای از پنج تانکر حامل سوخت از ایران به ونزوئلا رسید، واشینگتن در مورد لزوم توقف این روند و توقیف نفتکش‌ها هشدار داده بود. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن بود که دو نفتکش حامل سوخت از ایران پس از دریافت هشدار از سوی آمریکا،‌ مسیر خود را تغییر دادند.

 

توقیف چهار نفتکش حامل سوخت ایران برای ونزوئلا در حالی انجام می‌شود که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نیز در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته و منتظر تعیین نوبت رای‌گیری است.

 

از سوی دیگر روز گذشته فرماندهی مرکزی آمریکا تصاویری مبنی بر توقیف چند ساعته کشتی «ویلا» از سوی نیروهای نظامی ایران منتشر کرد.

 

این کشتی با پرچم لیبریا در حال حرکت بود و سنتکام گزارش داد که یک فروند هلی‌کوپتر سی‌کینگ (پادشاه دریا) و دو قایق نیروهای ایرانی را روی عرشه این کشتی پیاده کرده‌اند.

 

هرچند ائتلاف بین‌المللی امنیت دریایی که پس از افزایش تهدید‌ها در خلیج فارس در تابستان گذشته تشکیل شده، این اقدام را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خوانده، ‌مقامات در تهران هنوز توقیف ویلا را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

 

با این حال سابقه اقدام‌های متقابل در برابر توقیف نفتکش‌های حامل نفت ایران در گذشته هم وجود داشته است. تابستان گذشته،‌پس از اینکه گریس-۱ حامل نفت ایران برای سوریه در جبل‌الطارق توقیف شد، سپاه نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو را در تنگه هرمز توقیف کرد. در نهایت گریس-۱ با نام آدریان دریا آزاد شد و استنا ایمپرو نیز توانست به حرکت خود ادامه دهد.

 

باتوجه به گزارش وال استریت ژورنال از توقیف نفتکش‌های ایرانی و رای‌گیری که به زودی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی انجام می‌شود، افزایش تنش‌ها در منطقه دور از ذهن نخواهد بود با این تفاوت که این بار پیش رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به عنوان یک فاکتور کلیدی در حساب‌شده‌تر بودن رویکرد تهران نقش‌آفرینی خواهد کرد.

اتحادیه اروپا: اقدام‌های تحریمی آمریکا نقض حقوق بین‌الملل است

عادت به اقدام‌های قانون شکنانه از سوی دولت ترامپ ازجمله اتخاذ تحریم‌های پی در پی علیه کشورهای مختلف حتی گریبان نزدیک‌ترین متحدان اروپایی واشنگتن را گرفته به گونه‌ای که اتحادیه اروپا ان را به صراحت نقض حقوق بین الملل اعلام کرده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, بلژیک, تحریم, جهان, روسیه

تداوم انتقادها از تحریم‌های یکجانبه آمریکاعلیه کوبا و ونزوئلا

شماری از کارشناسان سازمان ملل متحد از تحریم‌های آمریکا علیه شهروندان کوبا و ونزوئلا در بحبوحه شیوع کرونا در این کشورها انتقاد کردند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, سازمان ملل, کوبا, ونزوئلا

ادامه فشار آمریکا به ونزوئلا با اعمال تحریم‌های جدید

جیمز استوری سفیر آتی آمریکا در کاراکاس در ادامه اعمال سیاست‌های فشار بر دولت قانونی ونزوئلا، گفت که تحریم‌های جدید باید بر کشورهایی که با دولت نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا همکاری می‌کنند، اعمال شود.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, ایران, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, روسیه, کلمبیا, کوبا

بالا گرفتن درخواست‌ها درآلمان برای اقدامات متقابل علیه سیاست‌های تحریمی آمریکا

بعد از تهدیدهای مستقیم سناتورهای آمریکایی علیه یک بندر آلمانی که در تکمیل پروژه گازی نورد استریم ۲ مشارکت دارد درخواست‌ها از طرف مقامات آلمانی برای در پیش گرفتن اقدامات متقابل بالا گرفته است.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکا, تحریم, جهان, خبر, غرب اروپا