ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند در اظهاراتی با بیان اینکه شک نکنید که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به زودی اتفاق خواهد افتاد، گفت: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین دیگر قابل قبول نیست. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری بارون، وزیر خارجه ایرلند با اشاره به ارائه پیشنهاد ... ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

ادامه

آفریقای جنوبی, اسپانیا, اسراییل, اسلواکی, ایرلند, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, غرب اروپا, فلسطین, گزارش, مالت, نسل‌کشی

دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

یک مقام فرانسوی که در پارلمان اروپا نیز حضور دارد تاکید کرد فرانسه با ارسال سلاح به اسرائیل در کشتار مردم غزه دخیل است. به گزارش باشگاه خبرنگاران: مانون اوبری، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا در جریان حضور در برنامه Grand Rendez-Vous از موضع دولت کشورش در قبال جنگ اسرائیل در نوار غزه که وارد ... دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

ادامه

اروپا, استعمار, اسراییل, تحلیل, جهان, سازمان ملل, غرب اروپا, فرانسه, فلسطین, نسل کشی

وال‌استریت‌ژورنال: اتحادیه اروپا راهکارهایی برای اجرا نکردن تحریم‌های آمریکا را بررسی می‌کند

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده، شدت گرفتن اختلافات میان اتحادیه اروپا و آمریکا موجب شده بروکسل در حال تأمل برای یافتن راهکارهایی برای عدم اجرای تحریم‌های واشنگتن علیه کشورهای دیگر باشد.

 

منابع خبری می‌گویند شدت گرفتن اختلافات در سیاست خارجی میان اتحادیه اروپا و آمریکا بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، بروکسل را به تأمل درباره راهکارهایی برای محافظت از شرکت‌هایش در برابر تحریم‌های آمریکا وا داشته است.

 

وال‌استریت‌ژورنال نوشته اتحادیه اروپا چندین دهه است که با توصیف تحریم‌های آمریکا به عنوان تدابیر «فراسرزمینی» و قوانینی که به واشنگتن اجازه تنبیه شرکت‌های خارجی به بهانه تجارت با کشورهایی نظیر روسیه، کوبا یا ایران می‌دهد، به آنها اعتراض کرده‌اند.

 

این زخم کهنه در هفته‌های پیش یک بار دیگر سر باز کرد، وقتی که اتحادیه اروپا، واشنگتن را به انتقام بر سر تحریم‌های روسیه تهدید کرد. قانون کنگره آمریکا مفادی را شامل می‌شود که به آمریکا اجازه اقدام علیه شرکت‌های انرژی اروپایی به بهانه تجارت با مسکو را می‌دهند.

 

سیاست‌های اتحادیه اروپا برای تحریم سه کشور یاد شده علی‌رغم همگرایی با آمریکا تنها در میان کشورهای عضو کاربرد دارند و اجرایی می‌شوند.

 

موضوع دیگری که برای اروپایی‌ها محل نگرانی است، افزایش احتمال فروپاشی توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (برجام) است که ترامپ بارها از آن انتقاد کرده است. آمریکا به موجب این توافق، بخش زیادی از تحریم‌ها علیه بانک‌های خارجی و شرکت‌های در حال مراوده با ایران را رفع کرده است. در صورتی که این توافق لغو شده و تحریم‌ها بازگردند، شرکت‌های اروپایی متحمل سنگین‌ترین هزینه خواهند شد.

 

گزینه‌های اندک اروپایی‌ها برای مقابله با فشارهای آمریکا از اثرگذاری اندکی برخوردار بوده و همگی متضمن مخاطراتی هستند، به همین دلیل، دولت‌های اتحادیه اروپا در حال تأمل برای یافتن راهکارهایی تازه هستند.

 

وزارت خارجه فرانسه اخیراً اعلام کرد: «لازم است ما ساز و کارهایمان در کشور را اصلاح و مکانیسم‌های اروپا را به روز رسانی کنیم.»

 

جدال بر سر تحریم‌های آمریکا از اواسط دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، وقتی که دولت کلینتون با فشارهای کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان، قانونی را به نام «هلمز-بارتون» تصویب کرد. این قانون، شرکت‌های خارجی را مجبور می‌کرد بین تجارت با آمریکا یا کوبا یکی را انتخاب کنند.

 

در سال‌های بعدتر، همکاری‌های بروکسل و واشنگتن در اعمال تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران، حوادث سوریه و تحولات اوکراین موجب شد تب مخالفت با تحریم‌های آمریکا در میان اروپایی‌ها فروکش کند.

 

با وجود این، مقام‌های اروپایی هنوز هم در موضع‌گیری‌های علنی با تدابیر فراسرزمینی آمریکا مخالفت می‌کردند، هر چند که در محافل خصوصی به کارساز بودن آنها معترف بوده و آنها را عامل کشاندن ایران پای میز مذاکرات هسته‌ای می‌دانستند.

 

این روال، اما پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» تغییر کرده؛ هماهنگی‌ها در زمینه سیاست خارجی میان واشنگتن-بروکسل تضعیف شده و سیاست‌های تحریمی مسیر واگراتری گرفته‌اند. آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه شرکت‌های ایرانی به بهانه آزمایش‌های موشکی وضع کرده، اتحادیه اروپا چنین نکرده است. واشنگتن، همچنین در مقایسه با اتحادیه اروپا شمار بیشتری از افراد دخیل در برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی را تحریم کرده است.

 

زورآزمایی اتحادیه اروپا با واشنگتن بر سر تحریم‌ها با بیانیه‌ای که ترامپ هنگام امضای قانون تحریم‌های روسیه صادر کرد، پایان یافت. ترامپ در آن بیانیه تصریح کرد که این قانون نباید همکاری میان آمریکا با متحدان اروپایی را تضعیف کند و بایستی از «تبعات ناخواسته» برای تجارت جلوگیری کند.

 

قبل از آن، مقام‌های اروپایی درباره دو راهکار حقوقی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا بحث می‌کردند.

 

اولین راهکار، اجرای قانونی بود که اتحادیه اروپا بعد از قانون «هلمز بارتون» به تصویب رساند. این ماده قانونی به شرکت‌های اروپایی دستور می‌دهد از برخی تصمیمات خاص آمریکا تبعیت نکنند و پیشنهاد پرداخت غرامت‌هایی به آن شرکت‌ها برای جبران جرایم آمریکا می‌دهد.

 

اجرای این قانون در دهه ۱۹۹۰ در محافظت از مراودات اندک شرکت‌های اروپایی با طرف‌های کوبایی کارساز بود، اما یک مقام آلمانی مطلع از موضوع به وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید قانون یاد شده احتمالاً از اثرگذاری کمتری برای محافظت از مبادلات شرکت‌های اروپایی با طرف‌های روس خواهد داشت. شرکت‌های بزرگ انرژی اروپایی که با روسیه قرارداد دارند، خودشان را در معرض خطر دور ماندن از آمریکا قرار نخواهند داد.

 

دومین راهکار که باعث نگرانی‌های بیشتر برای مقام‌های آمریکایی است احتمال شکایت اتحادیه اروپا از تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا در سازمان تجارت جهانی است. اتحادیه اروپا در دهه ۱۹۹۰ یک بار به دلیل قانون «هلمز-بارتون» این کار را انجام داد، اما پس از آنکه بیل کلینتون شرکت‌های اروپایی را از جریمه معاف کرد، از شکایتش صرفنظر کرد.

 

به گفته کارشناسان مسائل تحریمی، محتمل‌ترین ادعایی که اتحادیه اروپا می‌تواند مطرح کند این است که آمریکا با تهدید به قطع دسترسی شرکت‌های اروپایی به نظام مالی‌اش، تعهدات خود برای آزادسازی خدمات را نقض کرده است.

تسنیم

وزیر خارجه آلمان: ترکیه با اردوغان هرگز عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد

به گزارش رویترز، «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان، پنجشنبه گفته است، تا زمانی‌که رجب طیب اردوغان بر ترکیه حکومت می‌کند، این کشور هرگز عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد.   زیگمار گابریل این اظهارات را در مصاحبه با روزنامه پرتیراژ « بیلد» مطرح کرده که قرار است امروز- جمعه- منتشر شود و احتمالا این سخنان اختلافات ... وزیر خارجه آلمان: ترکیه با اردوغان هرگز عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, ترکیه, جهان, خبر

شولتس متعهد به خارج کردن تسلیحات هسته‌ای آمریکا از آلمان شد

رهبر سوسیال دموکرات‌های آلمان متعهد شد در صورت شکست آنگلا مرکل و انتخاب به عنوان صدراعظم آتی، تسلیحات هسته‌ای آمریکا را از آلمان خارج کند.   به نقل از خبرگزاری رویترز، مارتین شولتس، رهبر سوسیال دموکرات‌های آلمان در یک گردهمایی پیش از انتخابات پارلمانی سپتامبر گفت:‌ برخلاف آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ما مقابل درخواست‌های دونالد ... شولتس متعهد به خارج کردن تسلیحات هسته‌ای آمریکا از آلمان شد

ادامه

المان, امریکا, جهان, خبر

رد درخواست ترامپ برای اعزام نیروی بیشتر به‌افغانستان توسط اعضای اروپایی ناتو

روزنامه دیلی تلگراف نوشت: به نظر می رسد اعضای اروپایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از پذیرفتن درخواست دونالد ترامپ برای اعزام شمار چشمگیری نیروی مازاد به افغانستان امتناع کرده اند.   روزنامه انگلیسی روز چهارشنبه در گزارشی افزود: آلمان اعلام کرده که شتابی برای اعزام نیروهای مازاد به افغانستان ندارد و انگلیس نیز تصریح ... رد درخواست ترامپ برای اعزام نیروی بیشتر به‌افغانستان توسط اعضای اروپایی ناتو

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر, غرب اروپا

اروپا در وحشت بازگشت لشکر شکست خورده داعش

روزنامه تلگراف نوشت: ۱۷ هزار نفر از کشورهای مختلف به صفوف داعش در عراق و سوریه پیوستند که یک چهارم آنان اروپایی و در حال بازگشتی نگران کننده اند. دفتر ضد ترویسم اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی از بازگشت اعضای اروپایی داعش در پی تنگ تر شدن حلقه محاصره انان در عراق و سوریه پیش ... اروپا در وحشت بازگشت لشکر شکست خورده داعش

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جهان, خبر, سوریه, عراق