مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

کانادا توقف ارسال سلاح به اسرائیل را تائید کرد

دفتر ملانی جولی وزیر خارجه کانادا تائید کرد که این کشور کلیه صادرات تسلیحاتی خود به اسرائیل را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده است. به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از الجزیره، در بیانیه دفتر جولی آمده است: از ۸ ژانویه (۱۸ دی)، دولت کانادا مجوزهای جدید صادرات تسلیحات به اسرائیل را تائید نکرده ... کانادا توقف ارسال سلاح به اسرائیل را تائید کرد

ادامه

آمریکای شمالی, اسراییل, تحریم, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین, کانادا

هشدار روسیه به ژاپن درباره ارسال موشکهای «پاتریوت» به اوکراین

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که به مقامات ژاپن نسبت به پیامدهای ارسال موشک‌های پاتریوت به اوکراین هشدار داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، «سرگئی ژستکی» سرپرست اداره سوم آسیایی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» اعلام کرد که مسکو از کانال‌های دیپلماتیک به مقامات ژاپن نسبت به پیامدهای ارسال موشک‌های سامانه پدافند هوایی ... هشدار روسیه به ژاپن درباره ارسال موشکهای «پاتریوت» به اوکراین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحریم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, ژاپن, شرق اروپا, صلح, هندو پاسیفیک

شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه در اتحادیه اروپا برای خرید تسلیحات برای اوکراین استفاده خواهد شد. به گزارش ایسنا، بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کشورهای غربی تقریبا ۳۰۰ میلیارد دلار از وجوه بانک مرکزی روسیه را مسدود کردند. از این مبلغ، ... شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, بلژیک, تحریم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, گزارش, لهستان, لوکزامبورک, مالت, مجارستان

وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

وزیر خارجه اتریش اذعان کرد که باوجود خروج بسیاری از شرکت‌های خارجی از روسیه در واکنش به جنگ اوکراین، همچنان تعداد زیادی از شرکت‌های غربی در مسکو فعال هستند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش می‌گوید که به‌رغم خروج بسیاری از کسب‌وکارهای خارجی از روسیه در واکنش به ... وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

ادامه

آمریکا, اتریش, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحریم, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

وال‌استریت‌ژورنال: آلمان و فرانسه برای راه‌اندازی کانال ویژه مالی با ایران پا پیش گذاشتند

یک روزنامه آمریکایی روز دوشنبه به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شده بعد از امتناع لوکرامبوزگ و اتریش برای پذیرش میزبانی کانال ویژه مبادلات مالی با ایران آلمان و فرانسه برای میزبانی این ساختار پا پیش گذاشته‌اند.

 

بعد از امتناع لوکرامبوزگ و اتریش از پذیرش میزبانی کانال ویژه مبادلات مالی با ایران، فرانسه و آلمان برای میزبانی این ساختار پا پیش گذاشته‌اند.

 

اتحادیه اروپا از چند ماه پیش اعلام کرده برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قصد دارد یک کانال ویژه پرداخت مالی ایجاد کند که امکان ادامه همکاری اقتصادی با ایران را فراهم می‌کند.

 

این کانال قرار بود پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا در روز ۱۳ آبان اجرایی شود اما امتناع کشورهای اروپایی از میزبانی ساختار جدید باعث شد که این اتفاق رخ ندهد.

 

روزنامه‌ وال‌استریت‌ژورنال روز دوشنبه از قول دیپلمات‌ها گزارش داده فرانسه و آلمان قرار است میزبان نهادی شوند که وظیفه تسهیل مبادلات مالی با ایران را به عهده خواهد گرفت.

 

در صورتی که فرانسه میزبانی این ساختار را به عهده بگیرد، یک مقام آلمانی ریاست آن را به عهده خواهد گرفت. ممکن است این همکاری در جهت عکس هم باشد، یعنی آلمان میزبانی ساختار را به عهده بگیرد و یک مقام فرانسوی رئیس آن باشد.

 

ساز و کار فعالیت کانال ویژه مالی به این صورت خواهد بود که از یک نظام اعتباری برای مبادله کالا میان ایران و کشورهای اروپایی استفاده خواهد کرد. کشورهای اروپایی ادعا می‌کنند از این طریق می‌توانند بدون نیاز به بانک‌های اروپایی یا پرداخت پول به ایران با این کشور تجارت کنند.

 

واشنگتن پیش از این به کشورها درباره میزبانی این ساختار هشدار داده است. این فشارها اخیراً باعث شد اتریش و لوکزامبورگ درخواست‌های اتحادیه اروپا برای میزبانی کانال ویژه را نادیده بگیرند.

 

وال‌استریت‌ژورنال نوشته این موضوع باعث شده که اکنون فرانسه و آلمان پا پیش بگذارند. دیپلمات‌ها می‌گویند مقام‌های انگلیسی در حال ارزیابی برای تصمیم‌گیری درباره همراه شدن با فرانسه و آلمان هستند.

 

مالکیت این ساختار را به طور مستقیم دولت‌های اروپایی مشارکت‌کننده در این طرح به عهده خواهند داشت. هدف از این اقدام این است که دولت آمریکا نتواند آن را به طور مستقیم تحریم کند.

 

وال‌استریت‌ژورنال نوشته ساختار پیشنهادی اروپا ظاهراً منابع چندانی در اختیار نخواهد داشت؛ حامیانش پذیرفته‌اند تأثیر اقتصادی آن هم محدود خواهد بود، با وجود این، واشنگتن خواستار جلوگیری از تشکیل آن شده است.

 

«ریچارد گرنل»، سفیر آمریکا در آلمان گفته تلاش‌های کشورهای اروپایی برای دور زدن تحریم‌ها «اقدام هوشمندانه‌ای نیست.»

 

وی گفت: «آمریکا علیه نهادهایی که در این تاکتیک‌ها مشارکت کنند تحریم در نظر خواهد گرفت.»

 

دیپلمات‌ها گفته‌اند هنوز هیچ تصمیمی درباره این طرح نهایی نشده و در صورت پیشبرد طرح فعلی، راه‌اندازی آن تا سال جدید میلادی طول خواهد کشید. سران کشورهای اروپایی ممکن است در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین درباره این طرح بحث و تبادل نظر کنند.

 

از زمانی که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر اعلام کرد اروپا قصد راه‌اندازی یک کانال پرداخت ویژه با ایران دارد، مقام‌های آمریکایی از تلاش‌های اروپا در این زمینه انتقاد کرده‌اند.

 

اتحادیه اروپا ابتدا از اتریش و بعد از آن از لوکزامبورگ خواست که میزبانی کانال ویژه مالی با ایران را به عهده بگیرند، اما دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند هر دو کشور بعد از فشارهای آمریکا درخواست بروکسل را رد کردند.

فارس

بلومبرگ: اروپا اعتبارش را در مسئله تحریم‌های ایران از دست داده است

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ با اشاره به ناکامی کشورهای اروپایی در راه‌اندازی مکانیسم ویژه مبادلات مالی با ایران نوشته کشورهای اروپایی اعتبارشان را در مسئله تحریم‌های ایران از دست داده‌اند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, المان, امریکا, انگلستان, ایران, تحریم, جهان, خبر, فرانسه, لوکزامبورک

برنی سندرز: آمریکا باید در روابط خود با رژیم دیکتاتوی بی‌رحم عربستان تجدید نظر کند

برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت آمریکا در واکنش به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست درخصوص ارزیابی نهایی سازمان سیا درباره قتل جمال خاشقجی، خواستار تجدیدنظر واشنگتن در روابط خود با ریاض شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی

آمریکا به نهادهای اروپایی در مورد تجارت غیردلاری با ایران هشدار داد

بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی که بر اساس سازوکار ویژه اتحادیه اروپا با ایران وارد معامله و داد و ستد می‌شوند از گزند مجازات‌های اقتصادی واشنگتن در امان نخواهند بود.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خبر, لوکزامبورک