ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو کرد. در این رأی‌گیری، ۱۲ عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت دادند و آرای انگلیس و سوئیس نیز ممتنع بود. به گزارش ایسنا، آمریکا در جلسه بامداد جمعه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی الجزایر که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ... آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

حوالی ساعت ۴ جمعه ۳۱ فروردین، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید. پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی ارتش در نزدیکی فرودگاه اصفهان و در کنار منطقه قهجاورستان واقع شده است. بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد شهر و استان ... بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, فلسطین, فیلم

ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

واشنگتن پست: اوضاع آشفته خاورمیانه نتیجه حمایت‌های ترامپ از ریاض و تل آویو است

روزنامه آمریکایی ‘ واشنگتن پست ‘ نوشت: آشفته ماندن اوضاع خاورمیانه، نتیجه خیالبافی ها و چتر حمایتی است که ‘ دونالد ترامپ’ طی دو سال گذشته بر سر عربستان و اسرائیل کشیده است.

 

‘جکسون دیل’ مقاله نویس روزنامه واشنگتن پست در مطلبی که روز یکشنبه در این روزنامه منتشر شد ؛ نوشت : وقتی ‘دونالد ترامپ’ به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد؛ عربستان و اسراییل که از سیاست های دولت ‘اوباما’ کلافه بودند ؛ از فرط خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدند ؛ چون ترامپ بیش از حد انتظار آنها ؛ باد موافقی بود که می وزید.

 

در این مقاله آمده است : ترامپ هنوز چند ماهی از ریاست جمهوری اش نگذشته بود که تمامی راهبردهای’ اوباما’ در خاورمیانه را زیر و رو کرد . ترامپ، توازنی که اوباما میان دو قدرت منطقه یعنی عربستان و ایران برقرار کرده بود را به هم ریخت و خیلی شبهه برانگیز جانب سعودی ها را گرفت.

 

ترامپ در منازعه اسرائیل – فلسطینیان هم تعادل ایجاد شده را به هم زد و جانب منافع اسرائیل را گرفت.

 

 

او سفارت آمریکا در اسرائیل را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرد و کمک های آمریکا به آوارگان فلسطینی را هم قطع کرد. ترامپ ضمنا توافق هسته ای ایران را هم پاره کرد.

 

موافقان ترامپ معتقدند که سیاست های او در خاورمیانه نتیجه بخش بوده است و می تواند در عرصه هایی که اوباما از حل آنها عاجز ماند؛ منتج به نتیجه شود. نمونه این منازعات مناقشه اسرائیل – فلسطینیان است که عربستان سعودی هم می تواند به حل آن کمک کند.

 

‘ جرد کوشنر’ داماد ترامپ که مسئول امور خاورمیانه است ؛ مروج طرح ‘توافق نهایی’ و ‘ ناتوی عرب’ است که هدف از هر دو طرح مقابله با نفوذ ایران در منطقه است.

 

امروز اوضاع خاورمیانه توهم بودن و گمراه کننده بودن تمام آن بلندپروازی ها را مسجل می کند.

 

یک روزنامه نگار سعودی به نام ‘ جمال خاشقچی’ در کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید می شود و ظن آن می رود که کشته شده باشد. این دستاورد همان فتح باب ترامپ در خاورمیانه است. امروز یک رشته اعمال سعودی ها و اسرائیلی ها، منطقه را نه کم، که بسیار بی ثبات کرده است.

 

‘ محمد بن سلمان’ و ‘ بنیامین نتانیاهو’ رهبران عربستان و اسرائیل راهش را خوب آموخته اند. این دو چاپلوسی ترامپ را می کنند و او هم از آنها همه جوره پشتیبانی می کند اما این معامله مطلقا یک بده بستان نبوده است؛ یک معامله یک طرفه بوده است.

 

بن سلمان و نتانیاهو، فقط از ترامپ امتیاز اخذ کرده اند، بابت همه چیز. انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و حمایت تمام قد آمریکا از بمباران های سعودی در یمن مصداق این فرض است.

 

از روزی که ترامپ روی کار آمده است ؛ نتانیاهو شهرک سازی در کرانه باختری را توسعه داده است و همزمان موافقت نکرده است که گامهایی را برای اعتماد سازی به نفع فلسطینیان بردارد.

 

سعودی ها هم هنوز آن معامله خرید تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری که پارسال قولش را به ترامپ داده بودند، عمل نکرده اند.

 

هردو طرف عربستان و اسرائیل از این حاتم بخشی های ترامپ کمال استفاده را برده اند و دست به اعمالی زده اند که در دولت اوباما و یا هر دولت سابق دیگر آمریکا هرگز جرأت انجام آن را پیدا نمی کردند.

 

کابینه نتانیاهو؛ از قانون جدید پارلمان که غیریهودیان را شهروندان درجه دو اسرائیل می شناسد حمایت کرده است. او تمام سازمانهای غیر دولتی ‘ NGO ‘ و مطبوعات منتقد را تحت فشار قرار داده است. هفته گذشته یک دانشجوی آمریکایی که ویزا هم داشت فقط به جرم اینکه به یک دانشگاه طرفدار فلسطینیان تعلق دارد بازداشت شد.

 

البته نتانیاهو یک زمامدار محتاط است و مسلما به اندازه بن سلمان ۳۳ ساله اینقدر از خودش شاهکار خلق نمی کند.

 

این حاکم خام و بی تجربه تازه پر و بال درآورده؛ از روزی که با ترامپ اظهار عشق کرد و با او رقص شمشیر به جا آورد، یک سری دسته گل هایی به آب داده است.

 

بن سلمان، ‘ قطر’ همسایه را محاصره کرده است. یک جبهه از اعراب سنی مذهب در مقابل ایران شیعه مذهب تشکیل داده است.

 

نخست وزیر لبنان را که طرفدار آمریکاست را ربود و او را مجبور کرد که در صفحه تلویزیون سعودی استعفا بدهد. بمب های ساخت آمریکا را بر سر اهداف غیرنظامی در یمن فرو می ریزد و یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان یمنی را منفجر می کند. بن سلمان با این اعمال و رفتار طبق اعلام سازمان ملل در یمن مرتکب جنایت جنگی می شود و اینگونه، پای آمریکا را هم غیر مستقیم وارد مهلکه می کند و او را هم همدست جنایتکار جنگی می سازد. کانادا را فقط از این بابت که از پرونده حقوق بشر رژیم سعودی انتقاد کرده است، تحریم می کند. زنانی که برای احقاق حقوق زنان فعالیت می کنند را، زندانی می کند.

 

هیچکدام از این اعمال نامشروع خاطر ترامپ را آزرده نمی کند. بلکه برعکس؛ ‘مایک پمپئو’ وزیر خارجه ترامپ ماه گذشته در کنگره تائید کرد که سعودی ها در بمباران های هوایی یمن مراقب جان غیرنظامیان هستند. کنگره هم مجوز لازم برای فروش سلاح به عربستان را تقدیم او کرد. این در حالیست که کارشناسان خود وزارت خارجه خلاف اظهارات پمپئو در مورد یمن را ابراز کرده اند.

 

در مورد تعامل با جامعه خبری هم، ترامپ شخصا همیشه سازمان های خبری مانند ‘واشنگتن پست’ را ‘ دشمن مردم’ خطاب می کند.

 

بنابر این جای شگفتی نیست که بن سلمان پیش خودش حساب و کتاب های لازم را کرده و به این نتیجه گیری رسیده است که اگر ‘خاشقچی’ را از بین ببرد؛ آب از آب تکان نخواهد خورد. خاشقچی در واشنگتن زندگی می کرد و برای ‘واشنگتن پست’ مطلب می نوشت.

 

متاسفانه تا به این لحظه که این برآورد بن سلمان، درست از آب در آمده است.

 

ترامپ بعد از گذشت شش روز از حادثه ناپدید شدن خاشقچی نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت که اگر تائید شود این خبرنگار به قتل رسیده است؛ عربستان ‘بشدت تنبیه’ خواهد شد. ترامپ بلافاصله تصریح کرد که روابط واشنگتن با رژیم سعودی ‘ عالی’ است و او قصد ندارد قراردادهای فروش سلاح به عربستان را که البته هنوز هم نهایی نشده است را خراب کند.

 

 

اما با همه این اوصاف، ائتلاف سعودی ها با ترامپ چندان خوب پیش نمی رود. حتی پیش از ماجرای ناپدید شدن خاشقچی، وقایع جنگ یمن؛ کنگره را نسبت به استمرار این ائتلاف بدبین کرده است. از قضا به طرزی بی سابقه؛ هردو جناح کنگره در این مورد هم عقیده اند. کنگره ادامه ارسال کمکهای نظامی به عربستان را مشروط دانسته است. ۲۲ سناتور از هر دو حزب آمریکا نامه ای را خطاب به ترامپ ارسال کرده اند و از او خواسته اند راجع به ماجرای ناپدید شدن خاشقچی تحقیق کند.

 

اگر نتانیاهو فکر می کند که اصلا جای نگرانی نیست، معلوم می شود که از نظرسنجی ها خبر ندارد و نمی داند که در کنگره بین جمهوریخواهان و دمکرات ها بر سر حمایت از او اختلاف و دو دستگی افتاده است.
بن سلمان هم دچار توهم شده است و پیش خودش فکر می کند که ‘ترامپیست’ ها برای همیشه زورشان در واشنگتن بر رقبا می چربد، بنابراین با خیال آسوده و بی هیچ تقاص پس دادنی بابت این مظالم و جنایت هایی که زیر چتر حمایت او انجام می شود در کار نخواهد بود.

ایرنا

لاوروف: آمریکا می‌خواهد یک “شبه دولت” در شرق فرات ایجاد کند/توافق ادلب موقتی است

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا با کمک هم‌پیمانان سوری خود تلاش می‌کند از اراضی شرق فرات برای ایجاد یک شبه‌دولت استفاده کند.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, مصر

کری: با خروج آمریکا از برجام احتمال جنگ در خاورمیانه بسیار بیشتر شده

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌”جان کری” وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز جمعه درباره جنگ با ایران در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هشدار داد.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, مصر

واکاوی شعارِ «دشمن ما همین‌جاست،‌ دروغ میگن آمریکاست»

با گذشت هرروز رویدادهایی گونه‌گون‌تر و مخاطره‌انگیزتر تحولات و آینده میهن‌مان را زیر نفوذ و اثرشان درمی‌آورند. وجه مشترک این تحولات و تأثیر آن‌ها بر زندگی اکثر مردم و منافع ملی ایران، منفی و مخرب بودن آن‌ها است.

ادامه

افغانستان, امریکا, ایران, خاورمیانه, سیاسی, لیبی, مقاله

وال استریت ژورنال: آمریکا از خلیج فارس عقب نشسته است

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال دوشنبه در گزارشی با اشاره به موضع کاخ سفید در قبال ایران نوشت: برغم لفاظی‌های دولت ترامپ، آمریکا از حضور نظامی خود در آب‌های خلیج فارس کاسته و کشتی‌ها، هواپیماها و موشک‌های مورد نیاز برای یک رویارویی بزرگ نظامی را برچیده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر