وال استریت ژورنال از خودکشی سرکرده گروه تروریستی بوکوحرام خبر داد

پس از آنکه وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد که رهبر گروه تروریستی بوکوحرام خودکشی کرده و کشته شده است، ارتش نیجریه اعلام کرد، در حال انجام تحقیقات در مورد این ادعا است.

ادامه

افریقا, امریکا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب آفریقا, نیجریه

چین از انتخاب مدیرکل جدید سازمان تجارت جهانی استقبال کرد

به دنبال انتخاب خانم «انگوزی اوکونجو ایوالا» ۶۶ ساله به عنوان مدیرکل جدید سازمان تجارت جهانی در روز گذشته دوشنبه، چین امروز سه شنبه، از این انتخاب استقبال و حمایت کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحریم, جهان, چین, سازمان تجارت جهانی, غرب آفریقا

رئیس جدید سازمان تجارت جهانی؛ تا زمانی که همه درامنیت نباشند، هیچ‌کس در امان نیست

رئیس جدید سازمان تجارت جهانی هشدار داد، “ناسیونالیسم واکسن” روند پیشرفت در پایان دادن به پاندمی کووید ۱۹ را کند می‌کند و می‌تواند رشد اقتصادی همه کشورهای جهان چه غنی و چه فقیر را فرسایش دهد.

ادامه

امریکا, تحلیل, جهان, سازمان تجارت جهانی, غرب آفریقا, نیجریه

واشنگتن پست؛ ارتباط نظامی آمریکا با سردسته کودتاچیان در مالی

یک رسانه آمریکایی به ارتباط واشنگتن با سردسته کودتاچیان در کشور آفریقایی مالی پرداخته است و اینکه وی سالها تحت آموزش‌های نظامی آمریکا قرار گرفته است.

 

به گزارش مهر به نقل از القدس العربی، یک رسانه آمریکایی از ارتباط «آسیمی گویتا» ژنرال ارتش مالی که در این کشور آفریقایی دست به کودتا زده است با آمریکا پرده برداشت.

 

روزنامه واشنگتن پست آمریکا اعلام کرد: سرهنگ آسیمی گویتا که رئیس شورای نظامی حاکم بر کشور مالی شده است سالها با نیروهای عملیات ویژه آمریکا در غرب آفریقا همکاری کرده است.

 

این رسانه به نقل از دو افسر مالی که خواستند نامشان فاش نشود، آورده است که سردسته کودتاچیان در مالی به طور منظم با نظامیان آمریکا در تماس بوده است و در تمرینات نظامی تحت رهبری آمریکا حاضر بوده است.

 

واشنگتن پست به نقل از این دو افسر همچنین گزارش داد که گویتا همچنین تحت آموزش نظامی نیروهای آلمانی و فرانسوی هم قرار گرفته است.

 

این روزنامه آمریکایی در ادامه به نقل از پیتر فام فرستاده ویژه آمریکا در منطقه ساحل آفریقا، آورده است که بسیاری از نظامیانی که در کودتای مالی مشارکت داشته اند، احتمالاً تحت آموزش نظامی آمریکا قرار گرفته‌اند.

 

گفتنی است که آسیمی گویتا، سرهنگ ارتش مالی روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که رهبر نظامیان شورشی این کشور بوده و اکنون ادارهٔ امور را بر عهده گرفته است.

 

سرهنگ گویتا یکی از پنج افسر ارشدی است که خبر کودتا را در این کشور آفریقایی اعلام کردند. وی طی سخنانی گفت: ما با مداخلهٔ خود کشور را در اولویت گذاشتیم. مالی در بحرانی سیاسی-اجتماعی است و دیگر جایی برای اشتباه نیست.

 

در روزهای گذشته نظامیان شورشی ارتش، ابراهیم ابوبکر کیتا، رئیس جمهوری و بوبو سیسه، نخست‌وزیر را بازداشت کردند. رئیس جمهوری این کشور پس از ساعاتی در تلویزیون ملّی این کشور اعلام کرد که کلّیه اختیارات خود را واگذار می‌کند.

 

از سوی دیگر این نظامیان شورشی همچنین اعلام کردند که قصد دارند با برگزاری انتخابات در «زمانی مناسب» قدرت را «به‌شکل مدنی» منتقل کنند و همچنین از اعضای جامعه مدنی و جنبش‌های سیاسی-اجتماعی این کشور خواستند تا به آنان بپیوندند.

 

همسایگان آفریقایی مالی و بسیاری از دیگر کشورهای جهان کودتا در این کشور را به‌شدت محکوم کرده‌اند و خواستار آزادی بی‌درنگ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور از سوی نظامیان شده‌اند.

آمریکا همکاری نظامی با مالی را تعلیق کرد

“پیتر فام” فرستاده آمریکا در منطقه ساحل در غرب آفریقا جمعه شب گفت که ایالات متحده همکاری‌های خود با ارتش مالی را به دنبال کودتا و برکناری رییس جمهوری این کشور به حالت تعلیق درآورده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, غرب آفریقا, مالی