واشنگتن ایران را متهم به نقض معاهده بین‌المللی درباره سلاح‌های شیمیایی کرد

نماینده آمریکا در”سازمان منع سلاح‌های شیمیایی”، عصر روز پنجشنبه اول آذر/ ۲۲ نوامبر، در لاهه ایران را به نقض معاهده بین‌المللی درباره سلاح‌های شیمیایی متهم کرد. وی گفت که ایران همه توانمندی‌های خود در زمینه سلاح‌های شیمیایی را اعلام نکرده است.

 

ادعای جدید واشنگتن در مورد توانمندی‌های تسلیحات شیمیایی تهران، در چهارچوب فشارهای فزاینده آمریکا بر روی ایران تبیین می‌شود؛ فشارهایی که با خروج آمریکا از توافق اتمی وین توسط دونالد ترامپ و بازگشت تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ایران بیش از پیش افزایش یافته است.

 

“کنت وارد” نماینده آمریکا در”سازمان منع سلاح‌های شیمیایی” امروز گفت که ایران همه توانمندی‌های خود در زمینه سلاح‌های شیمیایی را اعلام نکرده است.

وی همچنین مدعی شد که ایران در جهت توسعه سلاح‌های تهاجمی شیمیایی تلاش می‌کند؛ سلاح هایی که بر روی سیستم اعصاب مرکزی اثر می‌گذارند و بسیار کشنده هستند.

 

“کنت وارد” مدعی شد که گلوله‌های توپی که حاوی موارد شیمیایی بوده، پس از سقوط معمر قذافی در لیبی در سال ۲۰١١ میلادی پیدا شده است. بر روی این گلوله‌ها با زبان فارسی نوشته شده و آنها احتمالاً از ایران در سال‌های ١۹۸۰ میلادی به لیبی ارسال شده است.

 

نماینده آمریکا در”سازمان منع سلاح‌های شیمیایی” گفت که درباره این گلوله‌های حاوی مواد شیمیایی، ایران برغم درخواست “سازمان منع سلاح‌های شیمیایی” درباره منشا آنها اظهارنظر نکرده است. ایران همچنین به رغم کشف مهمات و بمب‌های شیمیایی ایرانی در لیبی و در عراق درباره ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود هیچ گزارشی به “سازمان منع سلاح‌های شیمیایی” ارائه نکرده است.

 

شنبه هفته گذشته دو مقام آمریکایی به خبرگزاری “آسوشیتدپرس” خبر دادند که دولت دونالد ترامپ در نظر دارد اعلام کند ایران به “کنوانسیون منع جنگ افزارهای شیمیایی” پایبند نیست.

 

به گفته آنان، تأکید بر عدم پایبندی ایران به این معاهده، به منظور اعلام استفاده این کشور از سلاح‌های شیمیایی نیست، بلکه واشنگتن معتقد است که ایران، تأسیسات و تجهیزات تولید این سلاح‌ها را حفظ کرده است.

 

معاهده منع جنگ‌افزارهای شیمیایی، مهم‌ترین معاهده بین‌المللی منع تولید، انباشت و استفاده از سلاح شیمیایی است که در تاریخ ۱۳ ژانویه ۱۹۹۳ به تصویب ۱۶۵ کشور عضو سازمان ملل از جمله ایران رسید و از تاریخ ۲۹ آوریل ۱۹۹۷ لازم‌الاجرا شد.

 

اسرائیل، مصر، کره شمالی و سودان جنوبی، تنها اعضای سازمان ملل هستند که به این معاهده نپیوسته‌اند.

رادیو فرانسه