تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

هواداران مورالس تظاهرات تازه‌ای آغاز کردند

هواداران «اوو مورالس» رئیس جمهوری مستعفی بولیوی در حمایت از وی تظاهرات کردند.

 

به گزارش پنجشنبه خبرگزاری فرانسه، تظاهرات هواداران مورالس در حالی است که «ژانین آنیز» رئیس جمهوری موقت بولیوی تلاش‌ها برای تحکیم موقعیت خود را آغاز کرده است.

 

آنیز که روز پنجشنبه سوگند یاد کرد، فرماندهان جدیدی در ارتش گمارده و نیمی از کابینه ۲۰ نفره خود از جمله وزیر دفاع را معرفی کرده است.

 

فرناندو لوپز خولیو وزیر دفاع جدید در سخنانی در کالج نظامی لاپاز پایتخت بولیوی گفت: ما آمده‌ایم که کشور را آرام کنیم.

 

فعالیت برخی کسب‌ وکارها به حالت عادی برگشته اما مدارس و دانشگاه‌ها همچنان تعطیل است و بسیاری از ایستگاه‌های پمپ بنزین هنوز فعالیت خود را از سر نگرفته‌اند.

 

در همین حال، هواداران مورالس نیز روز پنجشنبه تظاهرات تازه‌ای را آغاز کرده و به سمت ساختمان‌های دولتی حرکت کردند.

 

چهارشنبه شب پلیس ضدشورش با صدها نفر از هواداران مورالس که علیه آنیز دست به تجمع زده بودند درگیر شد.

 

مورالس آنیز را به کودتا علیه خود متهم کرده است. او که به مکزیک پناهنده شده، در توئیتر به انتقاد از دولت جدید روی آورده است.

 

آنیز از مکزیک به دلیل اینکه مورالس را از انتقاد از دولت خودخوانده‌اش منع نکرده است، انتقاد کرد. وی پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: دولت مکزیک نباید اجازه دهد که چنین اتفاقی بیافتد.

 

دولت مکزیک همانند سایر دولت‌های چپگرای آمریکای لاتین تحولات بولیوی را کودتا خوانده است. اما این در حالی است که آمریکا، گواتمالا، کلمبیا و بریتانیا آنیز را به رسمیت شناخته‌اند.

 

ممنوعیت حضور مورالس در انتخابات

 

آنیز گفته که مورالس و معاونش «آلوارو گارسیا» نمی‌توانند در انتخابات آتی بولیوی شرکت کنند اما حزب وی می‌تواند در انتخابات حضور داشته باشد. او تاریخی برای انتخابات تعیین نکرد.

 

حزب «جنبش سوسیالیسم» وابسته به مورالس، آنیز را به «دامن زدن به خشونت» متهم کرد.

 

از سوی دیگر، تیم آنیز «خوان رامون کوینتانا» یکی از وزیران دولت مورالس را به هدایت مخالفت‌ها علیه آنیز متهم کرده است.

 

در همین حال، آنیز در نخستین اقدام در حوزه سیاست خارجی «خوان گوایدو» را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت.

 

این تصمیم وی اقدامی علیه «نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری چپگرای ونزوئلا و بیانگر تغییر ائتلاف‌ها در آمریکای لاتین است. مورالس از متحدان مادورو بود.

 

مورالس، نخستین رئیس جمهوری بومی بولیوی به شمار می‌آید که همزمان با موج پیروزی چپگرایان آمریکای لاتین در اوایل قرن بیست و یکم به قدرت رسید. بسیاری از مردم بولیوی مورالس شصت ساله را قهرمان فقرا می‌دانند که باعث شد اقتصاد کشور رشد مناسبی داشته باشد.

 

پس از انتخابات ریاست جمهوری بیستم اکتبر (۲۸ مهر)، اپوزیسیون مدعی تقلب در انتخابات شد و درگیری‌های خشونت‌آمیزی رخ داد. پس از آنکه «سازمان کشورهای آمریکایی» (OAS) روز یکشنبه گزارشی درباره تقلب در جریان انتخابات ارائه کرد، ارتش بولیوی خواستار کناره‌گیری مورالس شد و در نهایت، وی استعفایش را اعلام کرد.

 

گزارش‌ها حاکی است که درگیری‌های یکماهه در بولیوی ۱۰ کشته و حدود ۴۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

گاردین: آنچه در بولیوی رخ داد، یک کودتای نظامی بود

روزنامه «گاردین» در یادداشتی با اشاره به تحولات منتهی به استعفای «اوو مورالس»، نوشته است که آنچه که در بولیوی رخ داد، یک کودتا بود، اما رسانه‌های جریان اصلی در غرب تلاش می‌کنند این واقعیت را انکار کنند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, برزیل, بولیوی, جهان, حقوق بشر, مقاله

۸۰ هزار نفر در سانتیاگو باردیگر خواستار استعفای رئیس‌جمهوری شدند / دست کم ۲۰ کشته در ناآرامی‌ها

معترضان در شیلی شب گذشته برای چندمین بار در روزها و هفته‌های اخیر، با برگزاری تظاهرات و اعتراض به اوضاع اقتصادی، خواستار استعفای رئیس‌جمهوری کشورشان شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکای شمالی, جهان, خبر, شیلی