تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

رائو ایندرجیت سینگ، وزیر برنامه‌ریزی هند، در راجیا سبها (شورای ایالت‌ها، یکی از مجلس‌های قانون‌گذاری در هند) در ۱۴ فروردین‌ماه سال جاری گفت دولت هیچ داده‌ای برای برآورد سطح فقر پس از سال‌های ‍۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ندارد، بنابراین نمی‌داند چند نفر از چنبرهٔ فقر رهایی یافته‌اند. از طرف دیگر در ۲۷ تیرماه سال جاری برنامه ... فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فقر, کودکان, گرسنگی, مقاله, هندوستان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

هند تحت رهبری دولت راست مودی همکاری نظامی با آمریکا را گسترش می‌دهد

دولت هند اعلام کرد که چندین مقام آمریکایی در دو هفته آینده به این کشور سفر خواهند کرد و دهلی نو آماده است قراردادهای جدید نظامی زیادی با آمریکا امضا کند.

 

به گزارش نشریه “هندوستان تایمز”، انتظار می‌رود دور سوم مذاکرات دوجانبه هند و آمریکا موسوم به “مذاکرات ۲+۲” در هفته پایانی ماه جاری (اکتبر) در دهلی نو برگزار شود.

 

مقامات دولتی هند افزودند که در طول این مذاکرات هند توافق نامه همکاری و تبادل پایه‌ای در زمینه هوا و فضا را با آمریکا امضا خواهد کرد.
امضای این توافق به هند اجازه خواهد داد تا بتواند پهپادهای نظامی و مسلح از نوع‌ام کیو- ۹ بی‌ را از آمریکا خریداری کند.

 

این درحالی است که قرار است اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند فردا در حاشیه اجلاس امنیتی ائتلاف چهارجانبه (گروه کواد با حضور ژاپن، آمریکا، استرالیا و هند) در توکیو با مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفت و گو کند.

 

پس از آن استفان بیگان معاون وزیر امور خارجه آمریکا به هند سفر خواهد کرد. در پایان ماه جاری نیز مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا با راجنات سینگ همتای هندی خود در دهلی دیدار خواهد داشت.

 

امضای توافق نامه همکاری و تبادل پایه‌ای در زمینه هوا و فضا برای هند بسیار اهمیت خواهد داشت زیرا این کشور قادر خواهد بود از نقشه‌های جغرافیایی آمریکا از جهان برای افزایش دقت موشک‌های کروز و بالستیک خود استفاده کند.

 

هند و آمریکا هم اکنون دارای یک توافق نامه نظامی هستند که به آن‌ها اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی یکدیگر برای سوخت گیری و همچنین تدارکات را می‌دهد.

 

پیشنهاد جنگنده‌های اف-۲۱ برای استفاده انحصاری هند

 

نشریه “دیفنس نیوز نوشت: شرکت لاکهید مارتین آمریکا پیشنهاد داده است اگر نیروی هوایی هند جنگنده‌های اف-۲۱ این شرکت را خریداری کند، آمریکا این نوع جنگنده‌ها را به هیچ کشور دیگری نخواهد فروخت.

 

ویلیام بلیر رییس شرکت لاکهید مارتین گفت: تولید جنگنده‌های اف-۲۱ در هند، اقدام بعدی است. مشارکت هند در تولید جنگنده‌های اف-۲۱ به همکاری‌های آینده یعنی تولید جنگنده اف-۳۵ در این کشور منجر خواهد شد.

 

همکاری نظامی هند و آمریکا

 

بر اساس وب سایت وزارت امور خارجه هند، تجارت دفاعی دوجانبه هند و آمریکا، از کمتر از یک میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸، به ۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. صادرات تسلیحات نظامی آمریکا به هند رشدی بیش از ۵۵۰ درصدی را در سال‌های ۱۷- ۲۰۱۳ در مقایسه با ۵ سال گذشته آن را تجربه کرده است.

 

اکنون آمریکا به دومین تامین کننده تسلیحات نظامی هند تبدیل شده است. در این زمینه، دولت ترامپ نه تنها قراردادهای نظامی با هند که در دولت های پیشین آمریکا به امضا رسیدند را لغو نکرد، بلکه راه را برای فروش متمرکزتر این تجهیزات هموار ساخته است.

 

دولت ترامپ به دنبال ایفای نقش بزرگ‌تر هند در منطقه اقیانوس هند بوده تا فشار بر روی ارتش آمریکا کاسته شود. این طرح در دولت اوباما نیز مورد توجه بود. لیون پانتا وزیر اسبق دفاع آمریکا در مصاحبه خود با وب سایت وابسته به وزارت دفاع هند گفت: هدف از ظهور هند به عنوان یک تأمین کننده امنیت در منطقه اقیانوس هند، کمک به آمریکا برای “تقسیم وظایف” و همچنین کاهش “فشار بر نیروهای آمریکایی” مستقر در غرب اقیانوس آرام بوده است.

 

دولت ترامپ در راستای توانمندسازی نیروی دریای هند، بر بهبود توانایی نظارت دریایی هند در تجارت دفاعی متمرکز شده است زیرا آمریکا معتقد است هند برای تبدیل شدن به یک تضمین کننده امنیت در منطقه به یک سیستم نظارت دریایی توانا در منطقه اقیانوس هند احتیاج دارد.

 

در این راستا این کشور برای فروش بالگردهای “ام اچ-۶۰ رومئو سیهاک”، اسلحه “ام کی ۴۵”، اژدرهای “ام کی ۵۴”، موشک‌های “ای جی ام-۸۴ ال” به نیروی دریای هند اقدام کرده است. نیروی دریایی هند به مدت طولانی خواهان دستیابی به این تجهیزات بود.

 

بر اساس گزارش خبرگزاری “ای ان آی” هند، دهلی نو همچنین اولین کشور خریدار هواپیماهای نظارت دریایی “پی ۸” آمریکا به ارزش ۲. ۱ میلیارد دلار بوده است.

 

هند هم اکنون به دنبال خرید ۶ فروند هواپیمای دیگر پی ۸ از آمریکا است که این امر دهلی نو را به تنها کشور خارجی با بزرگ‌ترین ناوگان این نوع از هواپیماهای آمریکایی تبدیل می‌کند.

 

نیروی دریایی هند همچنین به دنبال خرید ۱۰ فروند پهپاد شکارچی مسلح و غیر مسلح از آمریکا برای عملیات‌های دریایی است.

 

پنتاگن همچنین ۱۲ موشک “یو جی ام-۸۴ ال هارپون” و ۱۰ موشک “یو تی ام- ۸۴ ال” که دارای قابلیت شلیک از زیردریایی هستند را به ارزش ۸۱ میلیون دلار به نیروی دریایی هند فروخته است. این اقدام با هدف افزایش توانایی هند در جنگ ضد کشتی انجام شده است.

 

به گزارش هندوستان تایمز، «سونیا گاندی» رئیس حزب کنگره اعلام کرد: ما مدت‌ها قبل با ارسال نامه‌هایی از «نارندرا مودی» نخست وزیر هند خواسته بودیم شیوع گسترده بیماری کرونا را جدی بگیرد.

 

وی تصریح کرد: ما پیشنهادهای موثری برای مبارزه با کرونا داشتیم و آن را تحویل دولت نیز دادیم ولی متاسفانه مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

 

گاندی گفت: بخش قابل توجهی از جامعه هند را کارگران تشکیل می‌دهند ولی از زمان شیوع کرونا و اعمال ناگهانی قرنطینه عمومی این افراد نه تنها بیکار شده‌اند و هیچ پشتیبانی ندارند بلکه به دلیل بسته شدن سرویس های حمل و نقل خارج شهر حتی نمی توانند به خانه های خود بازگردند.

 

رئیس بزرگترین حزب اپوزیسیون هند گفت: کیت های تشخیص کرونا نیز از کیفیت و دقت لازم بهره مند نیستند و همین زمان تشخیص و دقت را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

 

وی خواستار توجه بیشتر دولت هند به نظرات احزاب مختلف شده و گفت: در شرایط خطیر فعلی نباید با بی‌توجهی به نظرات کارشناسی مشکلات را بیشتر کرد.

 

بر اساس آخرین داده‌های وزارت بهداشت هند، این کشور روز یکشنبه ۷۵ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا را به ثبت رساند و به این ترتیب مجموع مبتلایان به این ویروس در هند، به بیش از هفت میلیون نفر رسید.

کره شمالی از جدیدترین موشک‌های بالستیک قاره‌پیما رونمایی کرد

تحلیل‌گران گفتند، در حالی‌ کره شمالی امروز، شنبه از جدیدترین موشک‌های بالستیک قاره پیمای خود در جریان رژه نظامی رونمایی کرد که قبلا از این موشک‌ها پرده برداری نشده بود.

ادامه

جهان, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

هند آماده پیوستن به ائتلاف آمریکا، استرالیا و ژاپن

مقامات هندی روز یکشنبه و پیش از آغاز سفر “اس جایشانکار” وزیر امور خارجه این کشور به توکیو برای شرکت در کنفرانس امنیتی گروه موسوم به “اتحاد چهارجانبه” اعلام کردند که دهلی نو آماده پیوستن به اتحاد آمریکا، استرالیا و ژاپن است.

ادامه

استرالیا, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر, روسیه, ژاپن, هندوستان

ژنرال سابق ارتش: افغانستان تحت اِشغال آمریکا قرار دارد

ژنرال سابق افغان تاکید کرد که در حال حاضر افغانستان تحت اشغال آمریکا قرار دارد و شرایط بدتر از زمان شوروی است، نظامیان آمریکایی همواره اهداف غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند.

ادامه

اتحاد شوروی, افغانستان, امریکا, انگلستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, گزارش