سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به درخواست همتای آمریکایی خود برای استفاده از نفوذ خود به منظور منصرف کردن ایران از پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، خواستار احترام به استقلال و حاکمیت ایران و ایفای نقش سازنده آمریکا در ... درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, ترکیه, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, گزارش

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

هم‌حزبی‌های ترامپ به‌پیشبرد قطعنامه ضدسعودی رای مثبت دادند

سنای آمریکا که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار حزب جمهوریخواه است، روز چهارشنبه در اقدامی نادر علیه سیاست‌های دولت این کشور، به پیشبرد قطعنامه‌ای رای مثبت داد که در صورت تصویب نهایی، به حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان سعودی پایان می‌دهد.

 

به گزارش رویترز، رای ۱۱ نفر از اعضای حزب جمهوریخواه به همراه نمایندگان دمکرات کافی بود تا با عبور از حد نصاب ۶۰ رای، راه برای طرح موضوع دخالت آمریکا در جنگ یمن و توقف حمایت از ائتلاف سعودی باز شود.

 

با توجه به اینکه اعضای مجلس نمایندگان آمریکا هرگونه اقدامی در این ارتباط را به سال آینده میلادی و شروع به کار مجلس جدید موکول کرده‌اند، رای‌گیری چهارشنبه سنا بیشتر جنبه‌ای نمادین داشت و نشان‌دهنده کاهش شدید حامیان ریاض در عرصه سیاسی آمریکا بود.

 

با شروع به کار کنگره جدید آمریکا تا چند هفته دیگر، دمکرات‌ها اکثریت را در مجلس نمایندگان در دست خواهند گرفت و انتظار می‌رود طرح مورد اشاره به تصویب هر دو مجلس این کشور برسد.

 

اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا که همه تلاش خود را برای سرپوش گذاشتن برای جنایات عربستان سعودی به کار گرفته، تهدید به استفاده از حق وتو کرده است.

 

مطابق با قوانین آمریکا، رئیس‌جمهوری این کشور می‌تواند با وتو، مانع تبدیل‌شدن یک طرح به قانون شود، اما رای دو سوم اعضای نمایندگان دو مجلس کافی است تا این وتو را باطل کند.

 

قطعنامه یاد شده که به دست سناتورها «برنی سندرز» و «مایک لی» تدوین شده، با استناد به قانون اختیارات جنگی آمریکا، دولت این کشور را ملزم به قطع حمایت از جنگ یمن می‌کند.

 

این در شرایطی است که قطعنامه ای مشابه در ابتدای سال جاری به دست همین افراد ارائه شده، اما با رای ۵۵ به ۴۴، از دستور کار سنا خارج شده بود.

 

چرخش اخیر موضع نمایندگان سنای آمریکا را می‌توان نتیجه رسوایی آل سعود پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه دانست.

 

دولت آمریکا با وجود مدارک آشکار از نقش حاکمان ریاض به ویژه ولیعهد عربستان، روابط سیاسی و تجاری دو کشور را بهانه ای برای سرپوش نهادن بر این جنایت کرده است.
ایرنا

با این‌ که ترامپ و می از برنامه قتل خاشقچی اطلاع داشتند اجازه جلوگیری از این جنایت را ندادند

ماجرای قتل جمال خاشقجی و نقش بن‌سلمان ولیعهد عربستان در این جنایت، حالا با گزارش رئیس سیا به نمایندگان مجلس آمریکا ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است چرا که نشان می‌دهد دستگاه اطلاعاتی آمریکا به طور کامل در جریان سناریوی عربستان و ولیعهد این کشور برای قتل این روزنامه‌نگار سعودی بوده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ترکیه, جنوب غرب آسیا, جهان, حقوق بشر, عربستان سعودی, کانادا

مدیر مالی شرکت هواوی با قید وثیقه در کانادا آزاد شد

منگ وانژو، مدیر مالی هواوی کمتر از دو هفته پس از بازداشتش در کانادا با قرار وثیقه آزاد شد. دادگاهی در ونکوور میزان وثیقه را ۱۰ میلیون دلار کانادا تعیین کرد. آمریکا وانژو را به دور زدن تحریم‌ها علیه ایران متهم کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, کانادا

برایان هوک؛ واشنگتن اخراج فرزندان مقامات ایرانی را از آمریکا بررسی می‌کند

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، اعلام کرد که این وزارتخانه موضوع اخراج فرزندان مقامات جمهوری اسلامی از این کشور را بررسی می‌کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خبر

ترامپ قانون مداخله ‘بشردوستانه’ در عراق و سوریه را امضا کرد

‘دونالد ترامپ’ رییس‌جمهوری آمریکا قانونی را امضا کرد که بر اساس آن زمینه مداخله یکجانبه آمریکا در امور عراق و سوریه بیش از پیش و این بار تحت عنوان اقدامات بشردوستانه فراهم می‌شود.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق