اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

همکاری‌های هسته‌ای، عامل تقویت روابط چین و روسیه

“شی جین پینگ” رئیس جمهوری چین و “ولادیمیر پوتین” همتای روسی وی امروز چهارشنبه به صورت ویدیو کنفرانس بزرگترین پروژه مشترک انرژی هسته ای بین دو کشور را افتتاح کردند.

 

به گزارش ایرنا از شینهوا، پروژه های همکاری مشترک شامل ساخت دو نیروگاه هسته‌ای تیان ون ۷و ۸ (Tianwan) و دو نیروگاه هسته‌ای شوداپوی ۳ و ۴  (Xudapu ۳&۴)  هستند که امروز در چین به بهره برداری رسیدند.

 

امسال بیستمین سالگرد امضای پیمان همسایگی و همکاری دوستانه چین و روسیه است و رویداد امروز نیز اولین تبادل دو جانبه آنلاین بین شی و پوتین در سال جاری بود. کارشناسان می گویند این موضوع در توسعه سطح بالای مشارکت راهبردی جامع چین و روسیه در دوره جدید بسیار مهم است.

 

همکاری ها در زمینه انرژی هسته‌ای یکی از محورها و اولویت های سنتی همکاری بین دو کشور است که در سالهای اخیر به سرعت توسعه یافته و توجه سران دو کشور را به خود جلب کرده است.

 

در ژوئن ۲۰۱۸، روسای جمهوری دو کشور به طور مشترک شاهد امضای چند توافق نامه همکاری هسته ای بودند. هر دو طرف توافق کردند که در مورد ساخت نیروگاه هسته‌ای تیان ون ۷و ۸ (Tianwan) و نیروگاه های هسته‌ای شوداپوی ۳ و ۴  (Xudapu ۳&۴) همکاری کنند. این چهار پروژه بزرگترین پروژه همکاری انرژی هسته ای بین چین و روسیه تاکنون می باشد و نمایانگر سطح بالایی از همکاری عملی بین دو کشور است.

 

“جائو لی جیان” سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد همکاری‌های هسته‌ای دو کشور گفت: شروع آرام این چهار واحد نیروگاه هسته‌ای نشان دهنده دستاوردهای چشمگیر همکاری چین و روسیه در زمینه تولید تجهیزات پیشرفته و نوآوری در فناوری است و همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف را ارتقا خواهد داد.

 

وی با اشاره به اینکه انرژی هسته‌ای تمیز و کارآمد است، گفت: انتشار دی اکسید کربن پس از تکمیل این چهار نیروگاه هسته‌ای کاهش می یابد. این همکاری ها نشان دهنده عزم راسخ چین برای دستیابی به هدف اوج کربن و خنثی سازی کربن و همچنین نشان دادن احساس مسئولیت قوی پکن به عنوان یک کشور بزرگ است.

 

ناظران می‌گویند با توجه به تشدید تحریم‌ها و محدودیت های ایالات متحده، همکاری در فناوری هسته‌ای غیرنظامی چین و روسیه اهمیت بیشتری دارد و دو کشور را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

 

“لی شین” از کارشناسان روابط چین و روسیه می‌گوید: بخش فناوری پیشرفته و جدید یک بخش کلیدی است و چین می‌تواند برخی فناوری‌های ایالات متحده را با فناوری روسیه جایگزین کند.

ورود غیرقانونی رزم‌ناو آمریکایی به آب‌های سرزمینی چین

فرماندهی جنوبی ارتش چین روز پنجشنبه بیانیه‌ای صادر کرد که می‌گوید ناو آمریکایی “یواس‌اس کورتیس ویلبور”، بدون اجازه به آب‌های سرزمینی چین در نزدیکی جزایر پاراسل وارد شده است.

ادامه

امریکا, تجاوز نظامی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق آسیا

نتیجه نظرسنجی در ژاپن: بیش از ۸۰٪ مردم با برگزاری مسابقات المپیک مخالف هستند

نتیجه یک نظرسنجی که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد جمعیت ژاپن با برگزاری بازی‌های المپیک در تابستان امسال مخالف هستند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خبر, ژاپن, شرق آسیا, ورزشی, ویدیو

کاهش ۵.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی ژاپن در سه ماهه نخست ۲۰۲۱

گزارش ها حاکی است تولید ناخالص داخلی ژاپن برای دوره سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ (ژانویه تا مارس) منفی شده، زیرا اعلام دومین وضعیت اضطراری در کشور هزینه کرد مصرف کنندگان را کاهش داده است.

ادامه

اقتصادی, جهان, خبر, ژاپن, شرق آسیا

تلاش آمریکا در آسیای مرکزی برای مقابله با چین

با خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و احتمال ایجاد پایگاه نظامی این کشور در آسیای مرکزی، بازی بزرگی در مقابل چین آغاز خواهد شد.

ادامه

اروپا, اسیا, اسیای مرکزی, امریکا, اورآسیا, ایران, پاکستان, تاجیکستان, ترکیه, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, عربستان سعودی