مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

همه چیز درباره انتقال مواد سمی توسط آمریکا و انگلیس به سوریه

نماینده دائم روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، باید در زمینه اخبار مربوط به انتقال مواد سمی به سوریه توسط انگلیس و آمریکا تحقیق شود.

 

این در پی اظهارات فیصل مقداد بود که در آن تاکید کرد، ایالات متحده، بریتانیا و هم‌پیمانانش در منطقه توافقنامه منع تسلیحات شیمایی را از طریق حمایت آنها از شورشیان مسلح سوریه و رساندن مواد سمی و همه انواع تسلیحات به آنها نقض می‌کنند.

 

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل امروز اعلام کرد، در صورت اثبات این اطلاعات آن نقض علنی توافقنامه “منع تسلیحات شیمیایی” است اما نیاز به دلیل در این باره وجود دارد.

 

نماینده روسیه اشاره کرد، کشورش تحقیق هیئت سازمان ملل درباره اخبار منتشر شده در این زمینه را بعید نمی‌داند.

 

 

این نماینده خاطرنشان کرد، شورای امنیت این مساله را در نشست پشت درهای بسته روز چهارشنبه خود مطرح نکرد. من این خبر را شنیده بودم اما آن را بررسی نکردیم.

 

وی افزود: صحت و سقم این موضوع از طریق یک سازوکار تحقیقاتی مشترک قابل اثبات یا رد است.

 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز تحویل مهمات شیمیایی به مخالفان مسلح در سوریه توسط آمریکا و انگلیس را محکوم کرد.

 

این سخنگو در ادامه مطلب خود با انتقاد از رفتار آمریکا و انگلیس در حمایت از شورشیان مسلح به کنایه گفت: شاهدیم که آنها چگونه به قوانین بین‌المللی پایبند هستند.

 

وی افزود: آمریکا با تحویل مواد و مهمات سمی به تروریست‌های سوری معیارهای بین‌المللی را نقض می‌کند. آنها در ظاهر تصاویر کودکان سوری کشته شده را نشان می‌دهند اما در پشت پرده مواد سمی به تروریست‌ها می‌دهند و این اقدام آنها خارج از فهم و غیرقابل درک است.

 

سازمان ملل درباره نقش کشورهای غربی تحقیق می‌کند

 

فرحان حق، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: سازمان ملل درباره این اتهامات که دولت سوریه به آمریکا، انگلیس و ترکیه درباره مجهز ساختن افراد مسلح سوری به مواد و مهمات شیمیایی مطرح کرده، تحقیق خواهد کرد.

 

این سخنگو افزود: سازمان ملل نمی‌تواند اظهار نظری درباره این اتهامات داشته باشد.

 

پاسخ پنتاگون

 

اما پنتاگون این افشاگری دولت سوریه را تکذیب کرده و زیر بار آن نرفته است.

 

رسانه‌ها به نقل از اداره اطلاع‌رسانی وزرات دفاع آمریکا (پنتاگون) منتشر کردند، کمک وزارت دفاع آمریکا به گروه‌های مخالف مسلح مستند است و تنها محدود به جنگ با داعش می‌شود.

 

اداره اطلاع‌رسانی این وزارتخانه افزوده است، این کمک‌ها شامل مواد شیمیایی نه الان، نه قبلا و نه هیچ وقت نبوده است.

 

این موضع گیری پنتاگون پس از آن است که فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه با ارائه تصاویری گفته بود، صحبت از بمب‌هایی حاوی مواد “CS” و”CN” تولید شرکت ” Federal Laboratories ” مستقر در خاک آمریکاست. همچنین مواد و مهماتی شیمیایی کشف شده تولید دو شرکت انگلیسی ” Cherming Defence UK ” و شرکت آمریکایی “NonLethal Technologies ” هستند.

 

همچنین شرکت NonLethal Technologies این موضوع را رد کرده است.

 

مقداد اعلام کرد، از طریق تحقیقات کمیته ملی در زمینه اجرای توافقنامه منع تسلیحات شیمیایی و با همکاری چند سازمان بین‌المللی در این زمینه به این نتایج دست یافتیم.

 

وی در کنفرانس خبری خود مجموعه تصاویر گرفته شده از رسانه‌ها را در اثبات این موضوع نشان داد و گفت: استفاده از سلاح شیمیایی نمایشی طراحی شده از سوی شورشیان است که می‌خواهند دولت سوریه را به عنوان عامل استفاده از این سلاح‌ها نشان دهند اما این تصاویر بی‌گناهی دولت سوریه را به اثبات می‌رساند.

 

مقداد به عنوان رئیس کمیته ملی اجرای توافقنامه منع تسلیحات شیمیایی تصریح کرد: ارتش سوریه مواد شیمیایی و سمی ساخت ترکیه و نیز ذخایر نظامی انگلیسی و آمریکایی حاوی مواد شیمیایی را کشف و ضبط کرده است.

 

پرونده تسلیحات شیمیایی در سوریه در حالی دوباره رو آمده که دمشق منتظر سفر هیئت سازمان “منع تسلیحات شیمیایی” به سوریه در چارچوب تحقیقات در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون است.

 

نظام سوریه و شورشیان سوری بارها اتهامات درباره استفاده از سلاح شیمیایی و حمله با گاز کلر را در مناطقی نظیر حلب، ادلب، و ریف دمشق رد و بدل کرده‌اند.

 

اما نظام سوریه بارها تاکید کرده است که رسما سلاح شیمیایی خود را منهدم کرده است و سلاح شیمیایی ندارد.

ایسنا

هشدار درباره برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان

«بهروز گلالی»، نماینده حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در آنکارا در نامه‌ای به مسئولین ارشد این حزب به موضوع سفر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ترکیه پرداخته است.   وی با اشاره به اینکه این سفر با دعوت رسمی همتای ترک انجام شده است اعلام کرده است که جدای ... هشدار درباره برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان

ادامه

ایران, ترکیه, جهان, خبر, عراق

حمایت نتانیاهو از همه پرسی استقلال کردستان عراق

به گزارش ایلنا به نقل از جروزالم پست، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در جمع ۳۳ نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا اعلام کرد که بخشی از کشور عراق باید به کردها برای تاسیس یک دولت مستقل تعلق بگیرد.   یک منبع آگاه با اعلام این خبر افزود که این صحبت‌ها روز پنج‌شنبه گذشته صورت گرفته ... حمایت نتانیاهو از همه پرسی استقلال کردستان عراق

ادامه

اسراییل, جهان, خبر, عراق

واشنگتن پست: سی آی ای بزرگترین شکست خود را در سوریه تجربه کرد

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در تحلیلی با افشاگری اقدامات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) در عملیات محرمانه خود علیه نظام سوریه، نوشت که سی آی ای بزرگترین شکست خود را در سوریه تجربه کرد.   این روزنامه به تازگی در مطلبی ضمن اشاره به عملیات محرمانه سی آی ای در سوریه نوشت: سازمان ... واشنگتن پست: سی آی ای بزرگترین شکست خود را در سوریه تجربه کرد

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, سوریه

«بسام الملک» از ائتلاف معارضان سوری: به‌حجم توطئه‌های آمریکا و غربی و منطقه‌ای آگاه شدم

محمد بسام الملک یکی از اعضای برجسته گروه معارض سوری از خروج خود از این ائتلاف و بازگشت به سوریه خبر داد.   به نقل از الیوم السابع، منابع سوری از ادامه شکاف میان ائتلاف معارضان سوری و بازگشت بسام الملک به دمشق خبر دادند.   این در حالی است که هیئت اقدام ملی دمکراتیک ... «بسام الملک» از ائتلاف معارضان سوری: به‌حجم توطئه‌های آمریکا و غربی و منطقه‌ای آگاه شدم

ادامه

امریکا, جهان, خبر, سوریه