پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

همه طرف‌ها در مذاکرات آستانه حضور دارند

امروز دوشنبه در آستانه آغاز نهمین دور مذاکرات “آستانه”، وزارت خارجه قزاقستان تاکید کرد همه طرف‌هایی که به دنبال دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه هستند، در این دور حضور دارند.

 

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، مذاکرات فعلی در آستانه در سایه توقف مذاکرات سیاسی ژنو میان دمشق و مخالفان برگزار می‌شود. این اولین نشست میان نمایندگان مخالفان و دمشق از کنفرانس سوچی است که توسط مسکو ترتیب داده شد و در آن اصول استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه تایید شده و یک کمیته برای قانون اساسی تشکیل شد.

 

همچنین این دور از مذاکرات پس از کنترل تقریبا کامل نیروهای دولت سوریه بر مناطق گسترده‌ای در اطراف دمشق بعد از عملیات غوطه شرقی و توافقنامه‌های جنوب دمشق و در حالی برگزار می‌شود که سرنوشت اردوگاه یرموک و همبستگی مساله اصلی این روزها است. همچنین دمشق توانسته امنیت جاده بین‌المللی دمشق به بیروت، حمص و حماه را برقرار کند.

 

اپوزیسیون سوریه اینکه تحولات دو ماه اخیر و پیشروی‌های نیروهای وابسته به دولت سوریه بر موضعگیری‌ آنها در مذاکرات تاثیری گذاشته باشد را بعید دانسته است.

 

احمد طعمه، رئیس هیات مخالفان در مذاکرات آستانه در مصاحبه‌ای با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه فاش کرد: در دوره کنونی مذاکرات آستانه، ایجاد کامل ایست‌های بازرسی ترکیه در استان ادلب، پرونده زندانیان و نقش سازمان ملل در این پرونده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

“طعمه” آغاز عملیات نظامی از سوی دمشق علیه استان ادلب یا جنوب سوریه را بعید دانست و ابراز امیدواری کرد که الحاق این دو منطقه به سیستم آتش‌بس به جای منطقه کاهش تنش تثبیت شود.

 

رئیس هیات مخالفان در مذاکرات آستانه در ادامه مدعی شد، تحقق این امر در راستای منافع میلیون‌ها سوری است و اسلحه دمشق را از آنها دور می‌کند.

 

وی قصد خود برای ایجاد یک مدیریت مدنی مشترک در مناطق عملیات سپر فرات، عفرین و ادلب در آینده‌ای نزدیک را فاش کرد.

 

طعمه با تاکید بر اینکه اصول اساسی راه‌حل بحران سوریه از سوی گروه‌های بین‌المللی تایید شده‌اند، دستیابی به راه‌حلی برای این بحران ظرف سه سال آتی را بعید دانست.

 

الحیاه در ادامه نوشت، طبق اظهارات اعضای هیات مخالفان در مذاکرات، این هیات بر حمایت ترکیه در تغییر شروط توافقنامه حومه شمالی حمص برای خروج شورشیان و خانواده‌هایشان تکیه خواهد کرد.

 

وزارت خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای تاکید کرد، همه طرف‌ها از جمله مخالفان مسلح تاکید کرده‌اند که در دور آتی مذاکرات حضور خواهند داشت.

 

انتظار می‌رود که این دور برای دو روز متوالی زیر نظر کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس (ترکیه، ایران و روسیه) ادامه می‌یابد.

 

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز اعلام کرد در این دوره از مذاکرات حضور خواهد داشت.

 

همچنین طبق بیانیه وزارت خارجه قزاقستان یک هیات اردنی به عنوان عضو ناظر حضور خواهد داشت.

 

نهمین دور مذاکرات آستانه شامل دیدارهای دو جانبه و سه جانبه میان هیات‌های کشورهای تضمین‌کننده و نمایندگان دولت سوریه و مخالفان خواهد بود.

ایسنا

رئیس اتحادیه حقوقدانان افغانستان؛ کار حکومت وحدت ملی غیر قانونی است

تعدادی از حقوقدانان افغان روز گذشته طی نشستی در کابل اعلام کردند که بر اساس قانون اساسی افغانستان دوره ریاست جمهوری این کشور چهار ساله است و ادامه کار حکومت وحدت ملی نیز غیرقانونی محسوب می‌شود.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر

نماینده پارلمان افغانستان: ارگ ریاست‌جمهوری و برخی کشورهای غربی از داعش حمایت می‌کنند

«امان‌الله پیمان» نماینده ولایت بدخشان در پارلمان افغانستان در اظهاراتی، ارگ ریاست جمهوری این کشور و برخی کشورهای غربی را به حمایت از گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های مسلح متهم کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, تروریسم, جهان, چین, خبر, روسیه

رئیس اجرایی دولت افغانستان، «اشرف غنی» را متهم به عوام فریبی کرد

عبدالله در واکنش به‌ آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی گفت: با درج واژه افغان به‌عنوان ملیت مشکلی ندارم اما آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی بدون تفاهم و در آستانه انتخابات اقدامی عوام فریبانه است.

ادامه

افغانستان, جهان, خبر, سیاسی