خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

همسان‌سازی تبعیض آمیز حقوق بازنشستگان

موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری، به محل اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی تبدیل شده است. زیرا، گفته می شود که در افزایش حقوق بازنشستگان تبعیض دیده می‌شود.

 

به گزارش مهر ؛ موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان که طی سال‌های گذشته یکی از آرزوهای بازنشستگان بود و همواره در حسرت آن روزشماری می‌کردند، بالاخره در سال ۹۹ اجرایی شد. اما، نکته اعتراضی آن، تبعیض قائل شدن بین بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری است.

 

وضعیت اقتصادی کشور در روزهای کرونایی، به مراتب سخت‌تر از دوران قبل از کرونا شده است. بنابراین، اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه، بیشتر از دیگران درگیر مشکلات و آسیب‌های اقتصادی می‌شوند که لازم است، بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

 

در این روزها، بازنشستگان و خانواده‌های آنها، روزهای سختی را سپری می‌کنند و در این بین، برخی تصمیمات تبعیض آمیز، دلخوری‌هایی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی فراهم کرده است.

 

حقوق همه بازنشستگان کشور باید عادلانه افزایش یابد

 

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: متأسفانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این زمینه متوازن عمل نمی‌کند، کما اینکه اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشکلاتی را ایجاد کرده است.

 

وی با تاکید بر اینکه حقوق همه بازنشستگان کشور باید عادلانه افزایش یابد، تصریح کرد: هم اکنون این سوال مطرح می‌شود که چرا دو کارمند که به طور همزمان و به مدت ۳۰ سال در بخش‌های دولتی فعالیت کرده‌اند و در زمان بازنشستگی یکی از صندوق کشوری و دیگری از تأمین اجتماعی حقوق دریافت می‌کنند، میزان دریافتی که دارند تفاوت چشمگیری دارد.

 

حاجی دلیگانی ادامه داد: این اشکالات به عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برمی‌گردد که بدون دقت به تبعات این اقدام به شیوه‌ای تبعیض‌آمیز طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا می‌کند.

 

وی یادآور شد: دولت در زمینه اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بد عمل کرده و باید پاسخگوی این رفتار تبعیض‌آمیز خود باشد.

 

وقتی بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری تحت حمایت و مدیریت یک وزارتخانه هستند، چرا باید این شکاف و تبعیض در پرداخت‌های ناشی از همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود داشته باشد.

 

علیرضا مهدوی با ۳۰ سال سابقه کار، یکی از چند میلیون بازنشسته تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است. او در سال ۱۳۸۸ بازنشسته شده و از آن سال تا کنون همواره چشم انتظار تحقق وعده همسان سازی حقوق بازنشستگان بوده است.

 

او گفت: از اینکه بعد از این همه سال چشم انتظاری، بالاخره شاهد تحقق همسان سازی حقوق بازنشستگان بودیم، خیلی خوشحالم. اما، یکی از دوستان بنده بازنشسته صندوق کشوری است و جالب اینکه او هم مثل من در سال ۸۸ بازنشسته شده است. اما، دریافتی او یک میلیون تومان بیشتر از من است. واقعاً نمی دانم چرا باید این تفاوت پرداختی وجود داشته باشد.

 

مشکلات معیشتی بازنشستگان جدی است

 

صدیف بدری عضو هیأت رئیسه فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به هزینه‌های سنگین زندگی برای احاد مختلف مردم و به ویژه بازنشستگان، گفت: در این شرایط نامطلوب اقتصادی که تمام کالاها در چند ماه گذشته بیش از سه برابر افزایش قیمت داشته‌اند و تورم برخلاف آنچه دستگاه‌های مربوطه اعلام کرده بودند، بالای صد درصد افزایش داشته است، همسان‌سازی حقوق کفایت نکرده و بازنشستگان با مشکلات معیشتی جدی مواجه هستند.

 

وی تاکید کرد: ممکن است برخی تصور کنند هزینه زندگی بازنشستگان کاهش یافته است، در حالی که به دلیل برخورداری از عروس، داماد و نوه هزینه‌های زندگی آنها افزایش هم پیدا می‌کند، بنابراین دولت و مجلس باید برای حمایت از این قشر تدبیر ویژه‌ای بیندیشند.

 

بازنشستگان تأمین اجتماعی از تبعیض‌ها دلخورند

 

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران، با عنوان این مطلب که بعید می‌دانم امسال تغییری در افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی رخ داد، به خبرنگار مهر، گفت: اگر نمایندگان بخواهند برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چاره‌ای بیندیشند در بودجه ۱۴۰۰ دیده می‌شود.

 

وی با عنوان این مطلب که حقوق بازنشستگان پاسخگوی نیازهای آنها نیست، به تبعیض میان بازنشستگان تأمین اجتماعی با لشکری‌ها و کشوری‌ها اشاره کرد و افزود: حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری از ابتدای سال تاکنون دو بار اضافه شده و مجدداً نیز قرار است با اختصاص اعتباری جداگانه متناسب سازی شود که البته این قدم مثبتی برای شاغلان و بازنشستگان لشکری و کشوری محسوب می‌شود اما چرا شامل حال بازنشستگان تأمین اجتماعی نمی‌شود.

 

دهقان کیا ادامه داد: این تبعیض‌ها است که باعث می‌شود بازنشستگان ما دلخور و با مشکلات شدید معیشتی مواجه شوند.

 

دولت مطالبات تأمین اجتماعی را بدهد

 

علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت گفت: سازمان تأمین اجتماعی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و اگر این اعتبار به ما پرداخت می‌شد، می‌توانستیم آن را در بازار سرمایه گذاری کرده و ۲۰ تا ۳۰ برابر افزایش سرمایه داشته باشیم.

 

وی با تأکید بر اینکه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت حق الناس بیمه شدگانی است که پول آنها سال‌ها است بلوکه شده، گفت: ارزش پول ما در صورت سرمایه گذاری حفظ می‌شد اما هم اکنون عدم پرداخت به موقع به ضرر بازنشستگان و بیمه شدگان تأمین اجتماعی شده است.

تجمع شرکتی‌های مخابرات فارس در اعتراض به تبعیض و دستمزدهای پایین/ شرکت‌های پیمانکاری را برچینید!

کارکنان شرکتی مخابرات فارس در اعتراض به تبعیض و نارضایتی شغلی تجمع کردند. آنها می‌گویند: در حالیکه رسمی‌ها سه برابر ما شرکتی‌ها حقوق می‌گیرند، ما نه امنیت شغلی داریم و نه امید به آینده. 

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

نارضایی کارگران شهرداری حمیدیه از پیمانکاران و اعتراض به معوقات ۱۵ ماهه دستمزد

این کارگران گفتند: جدا از معوقات مزدی ۱۵ ماهه، عیدی و سنوات سال ۹۶ و ۹۷ را از شهرداری طلبکاریم. در عین حال چندین سال است فاقد قرارداد کار با شهرداری هستیم و امیدواریم شهرداری تصمیم به عقد قرارداد با ما بگیرد و ما را دوباره به دست پیمانکاران نسپارد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری