همبستگی با کوبا؛ سد کشورهای دوست دربرابر خصومت آمریکا

ارسال محموله‌های غذایی، دارو، تجهیزات ایمنی و سرنگ در یک هفته اخیر از طرف کشورهای مکزیک، بولیوی، روسیه، ویتنام و چین به کوبا به عنوان نمایش همبستگی، اقدامات خصمانه و مداخله جویانه در امور داخلی این کشور را به چالش کشید.

 

به گزارش ایرنا، خبرگزاری پرنسا لاتینا در گزارشی با عنوان «همبستگی با کوبا مداخله و سیاست خصمانه را بی‌اثر کرد» نوشت: ارسال محموله‌های غذایی، دارو، تجهیزات ایمنی و سرنگ در یک هفته اخیر از طرف کشورهای مکزیک، بولیوی، روسیه، ویتنام و چین به کوبا به عنوان نمایش همبستگی، اقدامات مداخله‌آمیز در امور داخلی این کشور را به چالش کشید.

 

به نوشته تارنمای این خبرگزاری رسمی کوبا، ورود دو هواپیما از مسکو، دو کشتی از مکزیک حامل ۶۱۲.۵ تُن موادغذایی، دارو و اکسیژن، یک محموله تجهیزات تنفسی از چین و یک هواپیما از بولیوی حامل کمک‌های بشردوستانه در حالی تلاش‌های شهروندان کوبایی را دوچندان کرد که این جزیره کارائیب با محاصره اقتصادی، تجاری و مالی آمریکا دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند.

 

لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری بولیوی پیش از ارسال کمک مالی به کوبا اعلام کرد: همبستگی خود با ملت کارائیب را در حالی اعلام می‌کنیم که نه تنها با پیامدهای بیماری همه‌گیر که با محاصره وحشیانه اقتصادی، تجاری و مالی اعمال شده توسط آمریکا مواجه است.

 

وی خاطرنشان کرد: این سیاست خصمانه بیش از ۶۰ ساله، امروز بیش از هر زمان دیگری، حقوق بهداشتی و غذایی مردم کوبا را تحت تاثیر قرار داده است.

 

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک نیز ضمن رد سیاست مداخله در امور داخلی کوبا  تاکید کرد: در کوبا شرایط بسیار حساسی حاکم است زیرا این کشور از تحریم غیر انسانی رنج می‌برد؛ اقدامی شدید مشابه قرون وسطی که عقب‌ماندگی بزرگی در سیاست خارجی را نشان می‌دهد و هیچ ارتباطی با برادری که می‌بایست میان ملت‌های جهان وجود داشته باشد، ندارد.

 

آمریکا به تازگی تحریم‌های بیشتری را علیه ارتش، وزارت کشور و پلیس کوبا بر سر آنچه سرکوب معترضان در اوایل ژوئیه (تیر ماه)  توصیف می‌کند، اعمال کرده است.

 

به نوشته پرنسا لاتینا، این اظهارنظرهای سران دولت‌ها، فشارهای دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و تمایل او به حفظ ۲۴۰ تحریم اعمال شده در دوران همتای سلفش، دونالد ترامپ را به چالش کشیده است.

مجمع پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا خواستار رفع تحریم‌های کوبا شد

مجمع سیاسی و آکادمیک پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا، طی بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با کوبا، قاطعانه خواستار رفع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه واشنگتن علیه این کشور آمریکای لاتین شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا

مکزیک: محاصره آمریکا غیرانسانی است؛ به کوبا کمک می‌کنیم

«آندرس مانوئل لوپز ابرادور» رئیس‌جمهور مکزیک با انتقاد شدید از محاصره غیر انسانی آمریکا علیه کوبا اعلام کرد، کشورش بدون توجه به تحریم‌های واشنگتن، به هاوانا کمک‌های انسانی می‌فرستد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, کوبا, مکزیک, همبستگی