حزب کمونیست ژاپن برای اولین بار یک رفیق زن، «توموکو تامورا»، را به‌مقام رهبری برگزید

حزب کمونیست ژاپن به‌تازگی با برگزیدن نخستین رهبر زن تاریخ‌ساز شد. نمایندگان حزبی در بیست‌ونهمین کنگرهٔ این حزب، روزهای پایانی دی‌ماه ۱۴۰۲، رفیق “توموکو تامورا” را به‌مقام رهبر جدید کمیتهٔ اجرایی حزب کمونیست ژاپن برگزیدند. او به‌جای رفیق “کازو شیی”، رهبر دیرین حزب کمونیست ژاپن، که از این پس ریاست نشست های کمیته مرکزی را ... حزب کمونیست ژاپن برای اولین بار یک رفیق زن، «توموکو تامورا»، را به‌مقام رهبری برگزید

ادامه

آمریکا, انگلیس, برزیل, جنبش دانشجویی, ژاپن, سوسیالیسم, شرق آسیا, شیلی, فرانسه, کارگران, کمونیسم, کوبا, لائوس, ویتنام

پوتین در گفت‌وگو با تاکر کارلسون؛ غرب از یک چین قوی بیشتر از یک روسیه قوی می‌ترسد

«تاکر کارلسن»، چهره رسانه‌ای آمریکایی چند روز پیش گفت‌وگویی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه انجام داد. در این گفت‌وگو که شب گذشته از سوی کاخ کرملین در رسانه اجتماعی ایکس پخش شد، پوتین به بیان دیدگاه‌هایش درباره جنگ اوکراین و رابطه با غرب پرداخت. به گزارش ایسنا، تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار، مصاحبه خود با ولادیمیر پوتین، ... پوتین در گفت‌وگو با تاکر کارلسون؛ غرب از یک چین قوی بیشتر از یک روسیه قوی می‌ترسد

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اقتصادی, اوکراین, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, چین, دیدگاه, روسیه, صلح, قفقاز, گرجستان, لتونی, لهستان, مصاحبه و گفتگو, نئونازیسم, ناتو

عصر ریاکاری و دورویی: لیبرالیسم وناخرسندی‌های آن

زولتان زیگدی، نویسندهٔ آمریکایی، می‌نویسد، سی سال پس از اعلان به‌اصطلاح “پایان تاریخ” از سوی نهادهای نظام سرمایه‌داری، اعتماد به فرجام لیبرالیسم در میانگاه روزگار پُراغتشاش ناپایداری اقتصادی و جنگ از بین رفته است. ما در دورانی دشوار، پرمخاطره، و آزاردهنده‌ای به‌سر می‌بریم. پایبندی‌مان به بسیاری از باورهای والای‌مان ازهم می‌گسلند. بسیاری از ارزش‌های همسان‌مان ... عصر ریاکاری و دورویی: لیبرالیسم وناخرسندی‌های آن

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, امپریالیسم, ایتالیا, تروریسم, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, عدالت اجتماعی, غرب, فاشیسم, کمونیسم, مارکسیسم, نئولیبرالیسم

چرا لنین تا امروز همچنان اهمیت دارد؟

در آستانه صدمین سالگرد درگذشت لنین، کتابخانه یادبود مارکس چند کتابی مهم لنین و اهمیت آنها را بررسی کرده است. این ماه [ژانویه] مصادف با صدمین سالگرد درگذشت لنین در تاریخ ۲۱ ژانویه ۱۹۲۴ است. در نوشته‌های کتابخانهٔ یادبود مارکس اغلب اصطلاح “مارکسیسم-لنینیسم” را می‌خوانیم یا می‌شنویم. اما منظور از “لنینیسم” چیست؟ گاهی این گونه ... چرا لنین تا امروز همچنان اهمیت دارد؟

ادامه

آزادی, اتحاد شوروی, استثمار, استعمار, انگلس, انگلیس, دهقانی, دیدگاه, روسیه, ژاپن, سرمایه‌داری, سنگاپور, سوسیالیسم, سیاسی, کارگران, کمونیسم, لنین, لنینیسم, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم

به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱ بهمن ۱۴۰۲)، صدمین سال‌مرگ ولادیمیر ایلیچ لنین، بزرگ‌ترین شخصیت انقلابی قرن بیستم است. به همین مناسبت، نیروهای مترقی و انقلابی جهان و به‌ویژه کمونیست‌ها در چنین روزی به این انقلابی بزرگ و نظریه‌پرداز سوسیالیسم علمی ادای احترام می‌کنند. لنین نه‌فقط نظریه‌پرداز، بلکه سازمان‌ده و انقلابی برجسته‌ای بود. لنین نظریه‌پردازی بود که ... به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

ادامه

اتحاد شوروی, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, انگلس, ایدئولوژی, ایران, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, طبقه کارگر, فلسفه, کمونیسم, لنین, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, همبستگی, یادنامه

همبستگی با حزب‌های کمونیست ترکیه و سودان به دلیل حوادث اخیر

همبستگی با رفیق «کمال اوکایان»، دبیرکل حزب کمونیست ترکیه

 

از طریق دفتر بین‌المللی حزب کمونیست ترکیه مطلع شدیم که، رفیق کمال اوکایان، دبیرکل حزب برادر، به‌دلیل اینکه در ۶ مردادماه ۱۳۹۴ (۲۸ ژوئیه سال ۲۰۱۵) گویا مقاله‌یی “افتراآمیز” بر ضد اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نوشته است، در آخرین روزهای دی‌ماه جاری، از سوی دادگاه‌های ترکیه به ۱۱ ماه و ۲۰ روز حبس محکوم شده است. با این حکم، عدهٔ اعضای کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست ترکیه که به‌دلیل نوشته‌های سیاسی‌شان زندانی شده‌اند، به چهار نفر افزایش یافته است.

 

رژیم اقتدارگرا در ترکیه قصد دارد رهبران حزب کمونیست ترکیه را، همانند هزاران نفر دیگر، به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی‌شان مجازات کرده و به سکوت وادار کند.

 

دولت ترکیه، علاوه بر این محکومیت، موارد متعدد قضایی‌ای دیگر را نیز بر ضد کمال اوکایان دنبال می‌کند تا حزب کمونیست ترکیه را تهدید و به گوش به‌فرمان بودن رژیم وادارد. همچنین در چند هفته گذشته، حمله به اعضای حزب کمونیست ترکیه که در شهرهای مختلف ترکیه نشریات حزبی را توزیع می‌کردند، افزایشی چشمگیر داشته است. حزب کمونیست ترکیه اطلاع پیدا کرده است که شورای‌عالی انتخابات نیز برای جلوگیری از شرکت حزب در انتخابات، تلاش‌هایی را سازمان داده است.

 

کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران، روز ۲۹ دی‌ماه (۱۹ ژانویه ۲۰۱۸) در پیامی مبنی بر ابراز همبستگی‌ با رفقای حزب کمونیست ترکیه در رابطه با صدور حکم جبارانهٔ زندان برای رفیق اوکایان، اقدام سرکوبگرانه و ضد قانونی دولت ترکیه را محکوم کرد. همچنین در این پیام، کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران در رابطه با تحول‌های سیاسی ترکیه و تلاش‌های آشکار دولت اسلام‌گرای اردوغان در تهدید و ارعاب رهبری حزب برادر در ترکیه، رفیق اوکایان و همچنین هزاران ترقی‌خواه دیگر در ترکیه نگرانی‌اش را ابراز کرد.

 

در پیام حزب تودهٔ ایران به رفقای ترکیه‌ای گفته می‌شود: “ما معتقدیم که اقدام‌های خصمانهٔ رژیم اردوغان، برنامه و گرایش اسلام‌گرایان دست‌راستی در ارتباط با تحول‌های آینده در درون کشور ترکیه و نقش آن در سراسر منطقه را به‌وضوح نشان‌ می‌دهند. … ما به شما اطمینان می‌دهیم که همبستگی‌مان با مبارزه‌تان کامل و تمام عیار خواهد بود.”

 

در نامه‌یی به‌قلم رفیق کمال اوکایان خطاب به کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران در ۲ بهمن‌ماه ۹۶ (۲۲ ژانویه ۲۰۱۸)، رهبر حزب برادر اظهار داشت:

 

“به‌نمایندگی از طرف حزب کمونیست ترکیه از همبستگی و واکنش حزب تودهٔ ایران نسبت به تصمیم دادگاهی که من را به حبس محکوم کرده است- که این فقط جزئی کوچک از جرم‌هایی که رژیم حاکم بر ضد مردم زحمتکش ترکیه مرتکب می‌شود و بی‌عدالتی در قوه قضائیه است- می‌خواهم مراتب تشکر خود را ابراز کنم.” او در ادامه نوشت: “حزب کمونیست ترکیه در تمام طول تاریخ خود به‌طور سیستماتیک آماج انواع مختلف اقدام‌های سرکوبگرانه بوده است، گرچه نوع و شکل این سرکوبگری‌ها یا هویت مجریان آن‌ها تغییر کرده است.” رفیق اوکایان در پایان نامه‌اش به کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران، با اشاره به تصمیم حزب کمونیست ترکیه به مقابله با سیاست‌های سرکوبگرانهٔ رژیم حاکم، نوشت: “همان‌طور که می‌دانید حزب کمونیست ترکیه حزبی است که نوع کشوری را که در آن مبارزه می‌کند به‌خوبی می‌شناسد و به‌اندازهٔ کافی توانایی تحمل رویارویی با چنین چالش‌هایی را دارد. در خلال پنج ماه گذشته، حزب باهدف جذب تعداد بیشتر اعضا و مرکزهای تولیدی‌ای افزون‌تر به کار تشکیلاتی، به‌طور سیستماتیک بسیج شده است. در همین مقطع، دفترهای جدید حزب را در ۱۳ محل مختلف دایر کردیم، ازجمله در برخی منطقه‌ها که نیروهای محافظه‌کار در آن‌ها بسیار قوی‌اند. مصمم هستیم که تا اواخر ماه مه ۲۰۱۸، دفترهای حزب را در حداقل ۲۰ شهر یا منطقه دیگر دایر کنیم.” رفیق اوکایان در ادامه یادآور شد: “ما بر پایهٔ مشروعیت تاریخی‌مان، تجربهٔ غنی مارکسیسم-لنینیسم، طبقه کارگر ترکیه و دوستی و همبستگی پرولتری جنبش کمونیستی بین‌المللی، به حرکت‌مان ادامه خواهیم داد.

 

با درودهای رفیقانه، کمال اوکایان، دبیرکل کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست ترکیه

 

 

در همبستگیِ همه‌جانبه با حزب کمونیست سودان


حزب تودهٔ ایران، در راستای همبستگی کامل با جنبش اعتراضی مردم سودان بر ضدِ سیاست‌های اقتصادی ریاضتی تحمیل‌شده از سوی دولت اسلام‌گرا و دیکتاتوری عمرالبشیر، از کارزار بین‌المللی برای آزادی رفیق “محمد مختار الخطیب”، دبیرکل حزب کمونیست سودان، و رفقای رهبری حزب برادر و دیگر زندانیان سیاسی، حمایت کرد!

 

کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران، در دو پیام- در روزهای ۲۵ و ۲۷ دی‌ماه- خطاب به کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست سودان، همبستگیِ حزب، ترقی‌خواهان و زحمتکشان میهن‌مان را با مبارزهٔ مردم زحمتکش سودان بر ضد سیاست‌های اقتصادی ریاضتی رژیم اسلام‌گرا و دیکتاتوری این کشور اعلام کرد. حزب ما در پیام همبستگی‌اش با مبارزهٔ مردم سودان بر ضدِ تحمیل این سیاست‌ها و در آستانهٔ تظاهرات سازمان‌دهی شده در مرکز خارطوم، پایتخت سودان، در روز ۲۶ دی‌ماه، گفت: “حزب تودهٔ ایران و نیروهای مترقی ایران در اعتراض‌های صلح‌آمیز توده‌ای در خارطوم در کنار حزب کمونیست سودان – حزب طبقهٔ کارگر و زحمتکشان سودان- ایستاده‌اند. ما از خواست‌های برحق حزب کمونیست سودان که به‌نمایندگی از سوی مردم سودان در مطالبهٔ صلح، رعایت حقوق بشر، دموکراسی، و عدالت اجتماعی مطرح شده‌اند، و همچنین از خواست آزادی همهٔ زندانیان سیاسی‌ای که از سوی دولت واپس‌گرای سودان در بند رژیم خودکامه گرفتارند، حمایت می‌کنیم.”

 

حزب تودهٔ ایران، همچنین بار دیگر از رژیم سودان می‌خواهد که به آزادی تجمع، آزادی بیان، حق تشکل و سازمان‌دهی و اعتراض صلح‌آمیز، یعنی حقوقی که پشتوان بین‌المللی دارند، احترام بگذارد.

 

با اعلام خبر دستگیری رفیق محمد مختار الخطیب، دبیر سیاسی (دبیرکل) حزب کمونیست سودان، در ساعت ۳ بامداد روز ۲۷ دی‌ماه در محل اقامت ایشان در خارطوم، کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران، در پیام جدیدی، اقدام دولت سرکوبگر سودان را محکوم کرد و آزادیِ فوری و بدون قیدوشرط او و دیگر زندانیان کمونیست را خواستار شد. طبق بیانیه‌های منتشرشده از طرف حزب کمونیست سودان، درجریان تظاهرات موفق روز ۲۶ دی‌ماه، در خارطوم، نزدیک به ۶۰ تن از فعالان سیاسی، ازجمله سه تن از اعضای هیئت سیاسی حزب، پنج تن از اعضای کمیتهٔ مرکزی و نیز رفیقی فعال در تحریریهٔ نشریه “المیدان”، روزنامهٔ ارگان حزب به‌زبان عربی، دستگیر شده‌اند.

 

در پیام کمیته مرکزی حزب تودهٔ ایران در ۲۷ دی‌ماه تأکید می‌شود: “حزب تودهٔ ایران دوش به دوش حزب کمونیست سودان – حزب طبقهٔ کارگر و زحمتکشان سودان- ایستاده است. … ما آزادی فوری و بدون قیدوشرط تمامی زندانیان سیاسی و به‌ویژه رفیق محمد مختار الخطیب، رهبر حزب کمونیست سودان، و رفیق صدیق یوسف، عضو هیئت سیاسی حزب، و همچنین همه آنانی که در روزهای اخیر و در جریان موج اعتراض‌ها بر ضد مشقت‌های اقتصادی و معیشتی دستگیر شده‌اند، خواهانیم. ما از مقام‌های مسئول سودانی می‌خواهیم به حقوق قانونی بازداشت‌شدگان که به‌لحاظ بین‌المللی درمورد تمامی کشورها ضرورت اجرایی دارند احترام بگذارند و دسترسی کامل آنان را به وکلا و مشاوران حقوقی مورد تأییدشان تسهیل و تضمین کنند. به‌علاوه، همراه با نگرانی نسبت به سلامت بازداشت‌شدگان، اقدام مؤثر مقام‌های رسمی برای دسترسی آنان به پزشک، دارو و مراقبت‌های پزشکی را خواهانیم. حزب تودهٔ ایران، بار دیگر، بر همبستگی‌اش با حزب کمونیست سودان و همه آنانی که برای تغییرهای ترقی‌خواهانه و بنیادین در سودان مبارزه می‌کنند، تأکید می‌ورزد.

 

پیروز باد مبارزهٔ مردم در راه صلح، دموکراسی، و عدالت اجتماعی.

پایدار ‌باد همبستگی بین‌المللی پرولتری.

 

 

در همبستگی با کمونیست‌های در بندِ رژیم سودان

 

طبق اطلاعیهٔ منتشر شده از سوی هیئت سیاسی کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست سودان، مقام‌های مسئول امنیتی این کشور در اقدامی حساب شده عده‌یی از زندانیان سیاسی و از جمله رفقای رهبری حزب کمونیست سودان را به زندان‌هایی دور افتاده در غرب سودان انتقال داده‌اند.

 

این زندان‌ها که در “زالینغ” و “شالا” قرار دارند ابتدایی‌ترین شرایط و امکان زیستی و بهداشتی را برای پذیرش بازداشت شدگان ندارند.” حزب کمونیست سودان اطلاع داده است که از جمله رفقایی که به این زندان‌های مخوف تبعید شده‌اند، رفیق محمد مختار الخطیب، دبیر سیاسی کمیتهٔ مرکزی، صدیق یوسف، عضو کمیتهٔ مرکزی، محی‌الدین القلاد، عضو کمیتهٔ مرکزی و صدقی کابالو، عضو کمیتهٔ مرکزی حزب برادر هستند.

 

علاوه بر شرایط بسیار بد و غیرانسانی این زندان‌ها که سلامتی و جان رفقای زندانی سودانی را می‌تواند تهدید کند، به‌باور رفقای حزب برادر در سودان اقدام رژیم تبهکار اسلام‌گرای حاکم تلاشی هدفمندانه در جهت دشوار کردن ارتباط رفقای زندانی با خانواده‌هایشان دارد. بدین ترتیب، به‌وجود آوردن انزوایی حساب شده برای رفقا به‌هدف وارد آوردن فشارهایی روانی، به‌وجود آوردن اختلال در ارتباط منظم و ضروری رفقا با وکلای مدافع و مشاوران حقوقی‌شان، و همچنین دشوارتر کردن رسیدگی‌های پزشکی برای این رفقا است که برخی از آنان به مراقبت‌های پزشکی نیاز بی‌درنگ دارند. اقدام تبهکارانه رژیم دیکتاتوری حاکم بر سودان سلامت و جان این رفقا را در تهدید جدی قرار داده است.

 

کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران، بار دیگر اقدام رژیم دیکتاتوری اسلام‌گرای سودان در یورش به حزب کمونیست سودان و بازداشت رفقای رهبری حزب برادر و به‌وجود آوردن دشواری‌های بسیار در رابطه با شرایط نگهداری رفقا را محکوم می‌کند. ما تاکید می‌کنیم که مادامی که رفقای کمونیست سودانی در سیاه‌چال‌های رژیم حبس‌اند، مسئولیت سلامت و امنیت جانی آنان بر عهدهٔ مقام‌های رسمی سودان است. ما آزادی فوری رفقای رهبری حزب کمونیست سودان و همه زندانیان سیاسی در سودان را خواهانیم.

زنده باد همبستگی بین‌المللی پرولتری

کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران

۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ (۲۹ ژانویه ۲۰۱۸)

نامه مردم

 

فراخوان مشترک پنجاه و دو حزب کمونیست جهان در همبستگی با مردم ایران

اعضای کارگروه تدارک و برگزاری نشست‌های سالانهٔ حزب‌های کمونیست جهان در روز ۲ بهمن ماه (۲۲ ژانویه) بیانیه‌ای را در همبستگی با مردم ایران منتشر کردند که تا این لحظه مورد حمایت ۵۲ حزب کمونیست جهان قرار گرفته است. در ادامه متن این بیانیه مهم و همچنین اسامی حزب های کمونیست کارگری حمایت کننده آن ... فراخوان مشترک پنجاه و دو حزب کمونیست جهان در همبستگی با مردم ایران

ادامه

ایران, بیانیه, جهان, دیدگاه, سیاسی

همبستگی بین‌المللی پُرطنین با جنبش اعتراضی مردم ایران

فراخوان مشترک ۲۸ حزب کمونیست جهان – پارلمان اروپا – نامهٔ اتحادیهٔ کارکنان دولتی بریتانیا – بیانیهٔ ”یونایت“ در همبستگی با مردم در ایران – نامهٔ اتحادیهٔ مدیران مدرسه و زنان آموزگار بریتانیا دربارهٔ حق آزادی بیان در ایران – نامهٔ اتحادیهٔ استادان دانشگاه‌ها و کالج‌های بریتانیا به سفیر ایران – بیانیهٔ همبستگی فدراسیون جهانی جوانان دموکرات با جوانان و ... همبستگی بین‌المللی پُرطنین با جنبش اعتراضی مردم ایران

ادامه

ایران, بیانیه, جهان, دیدگاه

جنبش همبستگی جهانی با جنبش اعتراضی مردم ایران

با فراگیر شدن خیزش و تظاهرات اعتراضی مردم در روز ۷ دی ۹۶ در سراسر کشور، و به دنبال آن، آغاز اقدام‌های سرکوبگرانهٔ نیروهای امنیتی و انتظامی رژِیم ولایی علیه مردم به پا خاسته، به‌ویژه جوانان و دانشجویان، در طول هفتهٔ گدشته و شدّت یافتن این خیزش در روزهای اخیر، حزب تودهٔ ایران کارزار همبستگی ... جنبش همبستگی جهانی با جنبش اعتراضی مردم ایران

ادامه

ایران, جهان, خبر, سیاسی, همبستگی