اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

استاد میرشمس‌الدین ادیب سلطانی درگذشت!

وقتی کتاب «مسئله‌ی چپ و آینده‌ آن»اش را به‌زبان انگلیسی منتشر کرد چندین نسخه از کتاب را به‌من داد و خواست به‌هرکه می‌دانم علاقه‌‌مند است هدیه کنم. به‌گمانم حوالی سال ۷۶ بود که دوستم پرویز بابایی کتابی از تئودور اوی‌زرمان (مترجم «سنجش خرد ناب» از ایمانوئل کانت به‌زبان روسی) را ترجمه می‌کرد با عنوان «مسائل ... استاد میرشمس‌الدین ادیب سلطانی درگذشت!

ادامه

انگلیس, ایران, جهان, روسیه, سوسیالیسم, سیاسی, فرانسه, فرهنگ, فلسفه, یادنامه

بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)

سندیکای کارگران شرکت ‌واحد بیانیه اول ماه مه ۱۴۰۲ را در حالی انتشار میدهد که سه تن از اعضای قدیمی و شناخته شده سندیکا، رضا شهابی، داود رضوی و حسن سعیدی، کماکان در زندان هستند و همچنین تعدادی از اعضای حق طلب سندیکا و دیگر فعالین‌کارگری در روز گذشته توسط نیروهای امنیتی به صورت تلفنی ... بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)

ادامه

آمریکا, اجتماعی, استبداد, استعمار, افغانستان, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, پناهجویی, تبعیض جنسیتی, زنان, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فرهنگ, فقر, کارگری, معلمان, همبستگی

یک ارزیابی فشرده: وظایف و جایگاه جنبش کارگری و سندیکایی در مبارزه علیه دیکتاتوری حاکم

برای گذار از دیکتاتوری و تغییر توازن قوا به‌زیان ارتجاع و امپریالیسم حضور سازمان‌یافتهٔ طبقه کارگر و زحمتکشان پراهمیت است! روز جهانی کارگر درحالی فرامی‌رسد که طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ما درگیر مبارزه‌ای جدی برای تأمین حقوق و منافع صنفی – رفاهی و سیاسی خود هستند. این مبارزه در بطن اعتراض‌های همگانی علیه دیکتاتوری ... یک ارزیابی فشرده: وظایف و جایگاه جنبش کارگری و سندیکایی در مبارزه علیه دیکتاتوری حاکم

ادامه

آزادی, اجتماعی, اختلاف طبقاتی, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, حقوق بشر, سرمایه‌داری, فرهنگ, کارگری, مقاله, نئولیبرالیسم

مبارزهٔ قهرمانانهٔ زنان برضد ارتجاع و تاریک‌اندیشی

مقاومت و پیکار دلیرانه زنان علیه حجاب اجباری ریشه در فرهنگ ملی داشته، در این مقطع زمانی این مبارزهٔ ستایش‌برانگیز تداوم پیکار مردمی برضد دیکتاتوری حاکم است. خواست لغو حجاب اجباری یکی از مطالبه‌های اصلی جنبش مردمی برای نیل به استقلال ملی، تامین آزادی و حقوق دموکراتیک فردی و اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی به‌شمار ... مبارزهٔ قهرمانانهٔ زنان برضد ارتجاع و تاریک‌اندیشی

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, ایران, برابری اجتماعی, جهان, حقوق بشر, زنان, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

هلند غنائم دوران استعمار را به کشورهای مبدا بازمی‌گرداند

دولت هلند شیوه‌نامه جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن غنائم دوران استعمار و آنچه که برای کشورهای مستعمره اهمیت فرهنگی خاصی دارند را بدون قید و شرط به این کشورها بازمی‌گرداند.

 

به گزارش ایرنا از روزنامه هنر چاپ لندن، دولت هلند توصیه‌های شورای فرهنگ این کشور در خصوص به رسمیت شناختن و جبران بی‌عدالتی ناشی از غارت میراث فرهنگی سرزمین‌های مستعمره را سرلوحه کار خود قرار داده و طرحی جدید برای بازگرداندن غنائم دوران استعمار به کشورهای مبدا تصویب کرد.

 

این شورا سال گذشته میلادی توصیه کرده بود موزه‌ها علاوه بر ادعاها در خصوص بازگرداندن غنائم، درخواست‌ها برای تحویل عتیقه‌جاتی که برای کشور مبدا اهمیت فرهنگی، تاریخی یا مذهبی دارند را نیز در نظر بگیرند.

 

اینگرید ون انگلسوشون وزیر آموزش، فرهنگ و علوم هلند با اشاره به تصویب این طرح گفت: باید در مورد مجموعه‌های متعلق به دوران استعمار حساسیت به خرج دهیم. در کلکسیون دولتی هلند جایی برای میراث فرهنگی دزدی وجود ندارد.

 

مصوباتی که این وزارتخانه مقدمات اجرایشان را فراهم می‌کند عبارتند از: تشکیل یک کمیته ارزیابی مستقل برای رسیدگی به ادعاها و بررسی گزارش‌های منتشر شده درباره مبدا واقعی قطعه‌های میراثی، انجام پروژه‌های تحقیقاتی در مورد مجموعه‌های متعلق به دوران استعمار با همکاری اندونزی، سورینام و مستعمرات هلند در کارائیب، اتخاذ سیاستی برای بازگشت بی‌قید و شرط اشیای غارت شده از مستعمرات هلند و تعهد به سنجش منافع طرفین در مورد آیتم‌هایی که از مستعمرات دیگر کشورها به غارت رفته‌اند یا آیتم‌هایی که برای کشورهای مبدا اهمیت فرهنگی خاصی دارند، صرف‌نظر از آن که دزدی بودن آنها ثابت شده باشد یا نه.

 

هلند از آغاز قرن هفدهم در آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی مستعمراتی داشت و در برخی مناطق بیش از چهار قرن به حضورش ادامه داد، روزگاری که شورای فرهنگ هلند از آن با عنوان دوران بهره‌کشی، خشونت، نژادپرستی و ظلم یاد می‌کند. موزه ملی فرهنگ‌های جهانی هلند به عنوان یکی از اولین موزه‌های اروپا که ساختارها و شیوه‌هایی را برای بازگرداندن غنائم دوران استعمار ایجاد کرد، تخمین می زند حدود ۴۰ درصد از ۴۵۰ هزار شیء این موزه از کشورهای مستعمره به غنیمت گرفته شده باشند.

 

به گزارش ایرنا، چندی پیش شورای فرهنگ هلند در گزارشی با اشاره به موج غارت میراث فرهنگی در دوران استعمار، به بی‌عدالتی تاریخی هلند در حق سرزمین‌های مستعمره اذعان کرد و خواستار جبران آن شد. از میان اشیایی که این شورا در گزارش خود به آنها اشاره کرده می‌توان از یک الماس ۷۰ قیراطی متعلق به پادشاه بانجارماسین (Banjarmasin) نام برد که در اواخر قرن نوزدهم میلادی پس از فتح سرزمینش، که امروزه بخشی از کشور اندونزی است، به دست نیروهای استعمارگر هلندی افتاد. این الماس در موزه ملی آمستردام به نمایش گذاشته شده است.

 

گونسالوز-هو کانگ یو (Gonçalves-Ho Kang You) نویسنده گزارش شورای فرهنگ هلند بدون نام بردن از انگلیس گفت ایجاد یک کمیته مستقل برای اجرای چنین سیستمی می‌تواند الهام‌بخش سایر کشورهایی باشد که با درخواستها برای بازگرداندن آثار هنری به غنیمت گرفته شده در دوره استعمار روبرو هستند.

 

به گفته وی، برگرداندن آثار تاریخی به کشورهایی که محق آن هستند، لزوما مانعی برای نمایش این آثار در موزه‌های اروپایی نیست زیرا گزینه قرض گرفتن وجود دارد.

 

این روزها بحث بازگرداندن عتیقه‌جات به غنیمت گرفته شده در دوره استعمار به کشورهای مبدا، داغ است. کشور انگلیس با درخواستها برای بازگرداندن عتیقه‌جات به غنیمت گرفته شده در دوره استعمارگری خود روبه‌روست که از جمله مهمترین آنها می‌توان به مرمرنماهای الگین به یونان و برنزهای بنین به نیجریه اشاره کرد. در موزه‌های بلژیک و اتریش نیز ده‌ها هزار شی عتیقه متعلق به آفریقا وجود دارد.

ستاره‌هایی که فراموش شدند

سال‌ها پیش از اینکه چهره‌های نامداری مانند عزت‌الله انتظامی، مرتضی احمدی، جمشید مشایخی و … در تئاترهای لاله‌زار بدرخشند، هنرمندان دیگری از نسل‌های قبل‌تر چراغ این خیابان را روشن نگه داشته‌اند، هنرمندانی که حالا بعد از گذر سالیان، گرد فراموشی بر نام و آوازه‌شان نشسته است.

ادامه

ایران, تئاتر, فرهنگ, یادنامه

جنجالی‌ترین تغییرات کتاب‌های درسی

از حذف شعر شاعرانی چون «نیما»، «اخوان» و «سایه»، تصویر دختران از روی جلد و عکس مقبره کوروش گرفته تا تغییر داستان نادر ابراهیمی و «قصه‌های مجید» و نیز حذف نام مولانا از جمله تغییراتی هستند که پای کتاب‌های درسی را به عرصه جنجال کشانده‌اند.

ادامه

اموزشی, ایران, تاریخ, حقوق بشر, زنان, فرهنگ