روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

هشدار چین به آمریکا در موضوع تایوان: با آتش بازی نکنید

چین به آمریکا هشدار داد که در موضوع تایوان سیگنال نادرستی به این جزیره ارسال نکند که باعث تشدید اختلافات میان واشنگتن و پکن شود.

 

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، چین روز سه شنبه بار دیگر به آمریکا هشدار داد که در مسئله تایوان وارد خط قرمز پکن نشده و با آتش بازی نکند. این اظهارات وزارت خارجه چین پس از آن مطرح شد که واشنگتن توصیه هایی به مقامات آمریکایی کرده بود که امکان ملاقات با مقامات تایوانی را تسهیل خواهد کرد؛ اتفاقی که مسلما خشم چین را به همراه خواهد داشت.

 

تصمیم روز جمعه وزارت خارجه آمریکا برای تقویت روابط با تایوان در واکنش به افزایش تحرکات نظامی پین در اطراف این جزیره و همچنین پرواز جنگنده های چینی بر فراز تایوان صورت گرفت.

 

در همین رابطه ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت که این کشور به اقدام اخیر آمریکا اعتراض رسمی و شدیدی داشته است.

 

وی در ادامه گفت: چین به آمریکا تاکید کرده که در موضوع تایوان با اتش بازی نکند، سریعا هرگونه تماس با مقامات تایوانی را متوقف کرده، با احتیاط و به طور مناسب این موضوع را مدیریت کرده و سیگنال اشتباهی به نیروهای استقلال طلب تایوان ارسال نکند تا بدین ترتیب مانع از آسیب رسیدن به روابط چین و آمریکا و صلح در اطراف تنگه تایوان شود.

 

واشنگتن نگران تحرکات چین در اطراف تایوان است و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد. وزارت خارجه چین نیز در واکنش به این اظهارات از عزم قاطع خود برای حفاظت از حق حاکمیت خود است.

 

این واکنش درحالی است که به نظر چینی‌ها قصد دارند به شکلی هوشمندانه خود را علاقمند به مذاکره با آمریکا نیز نشان دهند. در همین ارتباط لی که چیانگ روز سه شنبه در گفتگو با گروهی از مدیران ارشد آمریکایی گفت آمریکا و چین باید هرچه سریعتر با افزایش ارتباطات با یکدیگر اختلافات را حل کرده و به منافع مهم طرف مقابل احترام بگذارند.

 

این اظهارات نخست وزیر چین در بین مدیران بیش از ۲۰ شرکت بزرگ آمریکایی بدان معناست که پکن در زمینه اقتصادی خواستار افزایش تبادلات خود با همه کشورها ازجمله آمریکاست. چه بسا چنین اظهار نظری باعث افزایش خشم شرکت‌های بزرگ آمریکایی از سیاست‌های سختگیرانه واشنگتن علیه چین شود؛ سیاستی که در دوره ترامپ باعث ضررهای عظیمی برای شرکت‌های آمریکایی شد.

 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه زیر سوال بردن اصل چین واحد، هیئتی غیر رسمی را به تایوان اعزام کرد.

 

به گزارش مهر به نقل از رویترز، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از «کریس داد» سناتور سابق، «ریچارد آرمیتاژ» و «جیمز اشتاینبرگ» معاونین اسبق وزارت خارجه آمریکا خواسته تا سفری غیر رسمی به تایوان داشته باشند؛ اقدامی که می‌تواند نشانه‌ای از مواضع شخصی او در قبال تحولات این منطقه باشد که چین آن را بخشی از تمامیت ارضی خود تلقی می‌کند.

 

این هیئت غیر رسمی در چهل و دومین سالگرد تصویب قانون روابط با تایوان در مجلس سنای آمریکا، عازم تایپه است.

 

این اقدام پس از آن انجام می‌گیرد که روز جمعه، وزارت خارجه آمریکا از صدور دستورالعمل‌های جدید مبنی بر کاهش محدودیت روابط دیپلماتیک با تایوان خبر داد؛ اقدامی که چین آن را به منزله بازی با آتش تلقی کرد.

 

اقدام آمریکا در حالی است که طبق اصل چین واحد، واشنگتن و شرکایش حق برقراری رابطه دیپلماتیک مستقیم با تایوان را ندارند.

 

چین همواره به آمریکا و متحدان غربی‌اش درباره خط قرمز خود مبنی بر لزوم احترام به اصل چینِ واحد که مستلزم عدم تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و تبت است؛ هشدار داده است.

 

با این وجود، آمریکا با استناد به رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک و با هدف ممانعت از قدرت‌یابی چین، دست به اقداماتی می‌زند که علاوه بر جدال دیپلماتیک، بیم رویارویی نظامی دو کشور را نیز افزایش می‌دهد.

چین، جدایی‌طلبان تایوان را به اقدام نظامی تهدید کرد

سخنگوی دفتر امور تایوان در چین درخصوص پاسخ عملی به تحریکات آمریکا و تایوان هشدار داد و یک روزنامه رسمی چین نیز از احتمال پرواز جنگنده‌های چین بر فراز آسمان تایوان خبر داد.

ادامه

امریکا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

حمایت روزنامه «نیویورک تایمز» از چین در برابر خودشیفتگی‌های استراتژیکی آمریکا

یک ستون نویس مشهور آمریکایی به نام «توماس فریدمن» اخیرا مقاله ای در روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» منتشر کرده که بحث های داغی به راه انداخته است.  

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, سوریه, شرق آسیا, عراق, لیبی, مقاله

نگرانی از جنگ با روسیه وزرای دفاع و امورخارجۀ آمریکا را راهی بروکسل می‌کند

وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا برای گفتگو با متحدان این کشور در ناتو دربارۀ ایران، افغانستان و اوکراین عازم بروکسل می‌شوند. سفر وزرای دفاع و امور خارجۀ آمریکا همزمان است با افزایش تنش‌ها در مرزهای شرقی اوکراین و تقویت قوای نظامی روسیه در این مرزها.  

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, امریکا, اوکراین, ایران, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو