بیانیه صدها نویسنده برای آزادی “نویسندگان و فعالان فرهنگی در بند”

صدها نویسنده ایرانی در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمام نویسندگان و فعالان فرهنگی زندانی شدند. در این بیانیه به طور مشخص از چند عضو زندانی کانون نویسندگان نام برده شده که یکی از آنها به کرونا مبتلا است.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, فرهنگ, نویسندگان

دیوان لاهه اعتراض آمریکا در پرونده شکایت ایران را رد کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه با صدور حکمی تاریخی، اعتراض مقدماتی آمریکا را رد و صلاحیت خود را برای رسیدگی به پرونده شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده به دلیل نقض پیمان مودت ایران و آمریکا تأیید کرد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, قضایی, هلند

دادگاه استیناف: به‌رغم ادعای آژانس امنیت ملی، ضبط تماس‌ تلفنی شهروندان آمریکایی حتی مانع از یک حمله تروریستی نیز نشده است

یک دادگاه استیناف فدرال در حکمی اعلام کرد، برنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از تماس‌های تلفنی آمریکایی‌ها “غیرقانونی و احتمالا مغایر با قانون اساسی” است و هیچ مدرکی که نشان دهد این برنامه منجر به بازداشت تروریست مظنونی شده، وجود ندارد.

ادامه

اسنودن, امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, قضایی

هشدار وکیل ترامپ به لاهه درباره انجام تحقیقات علیه ارتش آمریکا

«جِی سکولو» وکیل شخصی رئیس‌جمهور آمریکا به لاهه سفر کرده تا مانع از آغاز تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایات ارتش آمریکا در افغانستان شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، با جدی شدن دوباره تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی برای بررسی جنایت جنگی نظامیان آمریکا، وکیل شخصی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ضمن سفر به لاهه مقر این دادگاه، اعلام کرده که دیوان صلاحیت قانونی بررسی این موضوع را ندارد.

 

«جِی سکولو» وکیل شخصی رئیس‌جمهور آمریکا در دو پیام توئیتری نوشت: «دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درصد است که درباره اتهام “جنایات جنگی” اعضای نیروهای مسلح آمریکا تحقیق کند. من هم اکنون در لاهه هستم و برای دفاع از منافع ارتش شجاع‌مان و آزادی‌های آنها آماده مبارزه می‌شوم».

 

وکیل شخصی ترامپ در توئیتی دیگر افزود: «پرونده ما در دیوان کیفری بین‌المللی شاید مهم‌ترین پرونده‌ بین‌المللی باشد که ما تاکنون داشته‌ایم. من اینجا در لاهه به همراره تیمم هستم و شخصا آمادگی حضور در دیوان کیفری بین‌المللی برای دفاع از منافع ارتش‌مان را دارم».

 

طبق گزارش راشا تودی، «فاتو بنسودا» رئیس دیوان کیفری بین‌المللی قرار است هفته جاری و برای بار دوم رسما درخواست تحقیقات درباره اتهام جنایات جنگی اعضای ارتش آمریکا را مطرح کند.

 

این قاضی دیوان لاهه پیش از این هم یک بار انجام تحقیقات درباره این موضوع را خواستار شده بود اما با فشارهای واشنگتن و لغو روادید سفر او به آمریکا مواجه شده بود.

 

وکیل شخصی ترامپ قرار است به عنوان «دوست دادگاه» حاضر شده و در دفاع از مخالفت آمریکا با این تحقیقات، ۱۰ دقیقه در جلسه استماع دیوان کیفری بین‌المللی صحبت کند.

 

به گفته جِی سکولو، دیوان کیفری بین‌المللی هیچ صلاحیت قانونی برای تحقیق کردن علیه ارتش آمریکا ندارد.

 

پیش از این «مایک پامپئو» در واکنش به تحقیقات درباره جنایت جنگی نظامیان آمریکا در افغانستان اعلام کرده بود: «آمریکا در دیوان کیفری بین‌المللی عضویت نداشته و تصمیم برای (تحقیق درباره جنایات ارتش آمریکا) نقض حاکمیت این کشور خواهد بود.

 

پامپئو ضمن تهدید دیوان کیفری بین‌المللی تصریح کرده بود: آمریکا از تمام امکانات خود برای جلوگیری از این تحقیقات استفاده خواهد کرد

 

«دادیار سابق قوه قضاییه» در ارتباط با اعدام‌های ۶۷ در سوئد دستگیر شد

دادگاهی در سوئد در ارتباط با پرونده اعدام‌های سال ۱۳۶۷، برای حمید نوری، دادیار سابق قوه قضاییه حکم ادامه بازداشت صادر کرد. گفته شده وی عضو هیئت اعدام در گوهردشت کرج در سال ۶۷ بوده است

ادامه

ایران, جهان, خبر, سوئد