لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

هشدار لوکاشنکو به نیروهای ناتو در اوکراین

رئیس‌جمهوری بلاروس هشدار داد که این کشور با همراهی روسیه ممکن است با هدف پاسخ به رزمایش نظامی با حضور نیروهای ناتو در اوکراین اقداماتی انجام دهد.

 

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، اوکراین اخیرا رزمایش نظامی مشترکی را با آمریکا و چند عضو ناتو آغاز کرده بود و همزمان روسیه و بلاروس نیز رزمایش گسترده‌ای را برگزار کردند.

 

الکساندر لوکاشنکو همچنین غرب را عامل آنچه وی فاجعه انسانی اخیر مربوط به مهاجران در مرز بلاروس – لهستان خواند، معرفی کرد.

 

اوکراین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) نیست اما مدتهاست به دنبال همگرایی نزدیک تر با ارتش های غرب به امید روزی است که به این ائتلاف بپیوندد؛ تلاشی که با مخالفت روسیه نیز همراه شده است.

 

لوکاشنکو روز گذشته اعلام کرد که وی در مورد اوضاع اوکراین چندین مرتبه با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت‌وگو کرده و این در حالی است که کاخ کرملین نیز اعلام کرد، حضور تاسیسات نظامی ناتو در اوکراین خط قرمز مدنظر مسکو را رد کرده است.

 

لوکاشنکو در نشستی با حضور مقامات بلاروس در مینسک گفت: شما می‌بیند که پای نیروهای ناتو به اوکراین باز شده. به بهانه مراکز تمرین و رزمایش نظامی، آنها در واقع در حال ایجاد پایگاه‌های نظامی هستند. آمریکا در حال ایجاد پایگاه‌هایی در اوکراین است. لازم است به این مسئله واکنش نشان دهیم.

 

وی افزود: من و رئیس جمهوری روسیه در مورد این مسئله مذاکره داشته‌ایم و موافق هستیم که باید یکسری اقدامات در این راستا انجام شود. اگر اقدامی انجام نشود، در آینده شاهد اوضاع غیرقابل قبول در مرز میان بلاروس- اوکراین خواهیم بود.

 

روابط بلاروس و غرب از زمان برگزاری انتخابات اوت ۲۰۲۰ پرتنش شده به طوریکه آمریکا و اتحادیه اروپا اتهاماتی را علیه بلاروس مطرح کرده‌اند اما روسیه همچنان از لوکاشنکو حمایت می‌کند.

 

رئیس جمهوری بلاروس پیشتر بارها کشورهای غربی را به تلاش برای متزلزل کردن اوضاع بلاروس و بی‌ثباتی این کشور متهم کرده بود.

 

در این میان بلاروس و کشورهای همسایه اش در اتحادیه اروپا همچنین یکدیگر را عامل چالش مهاجرتی اخیر در مرز میان بلاروس و لهستان معرفی کرده‌اند.

 

لهستان و لیتوانی اواسظ مرداد ماه از اتحادیه اروپا درخواست کردند به این دو کشور در مواجهه با موج مهاجران از بلاروس کمک کند.

 

مساله ورود مهاجران خارجی از بلاروس به لیتوانی از اوایل تیر آغاز شد و بر اساس اطلاعات مختلف بین ۱۲۰۰ تا بیش از ۲۰۰۰ مهاجر آسیایی وارد این کشور حوزه بالتیک شده اند.

انتقاد لاوروف از قصد آمریکا برای تحویل زیردریایی‌های اتمی به استرالیا

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از پیمان امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا و قصد واشنگتن برای تحویل زیردریایی های اتمی به استرالیا در چارچوب این پیمان انتقاد کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, استرالیا, المان, امریکا, انگلستان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, سازمان ملل, فرانسه, ناتو

به ِگل نشستن سیاست‌های اقتصادی واشنگتن در حوزه هند و اقیانوسیه

تصمیم پکن برای ارایه درخواست رسمی برای پیوستن به پیمان مشارکت فراگیر و پیشرو دو سوی اقیانوس آرام (سی پی تی پی پی/CPTPP) که مهم‌ترین پیمان بازرگانی منطقه آسیا به شمار می‌رود، واشنگتن را با چالش‌های پرشمار اقتصادی و سیاسی روبه رو کرده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله, ویتنام

پیمان آکوس؛ سیلی به صورت اروپا با افقی روشن برای چین

تحلیلگر اسپانیایی معتقد است «پیمان آکوس یک سیلی محکم برای اتحادیه اروپا و نشان‌دهنده ضعف غرب بود و تنها طرفی که از آن نفع می‌برد، چین است».

ادامه

اتحادیه اروپا, استرالیا, المان, امریکا, انگلستان, بلژیک, جنگ سرد, جهان, چین

نشست ضد چینی آمریکا، استرالیا، ژاپن و هند / پکن؛ محکوم به‌ شکستید

نشست سران آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن به میزبانی جو بایدن در کاخ سفید، با صدور یک بیانیه مشترک به کار خود پایان داد و واکنش پکن را به دنبال داشت.

ادامه

استرالیا, امریکا, جنوب آسیا, جهان, چین, ژاپن, سازمان ملل, کره شمالی, گزارش, هندوستان