استبداد سایبری: ادامهٔ توسل حکومت اسلامی به تجسّس و زندان در هراس از خیزش‌های مردمی

در خبرها و گزارش‌ها بود که طرح ”صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی “قرار است در دستور کار هفتهٔ پیش مجلس قرار بگیرد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر رسانی, مقاله

واکنش فلسطین الیوم به انسداد رسانه‌های مقاومت از سوی آمریکا

پایگاه خبری “فلسطین الیوم” که در کنار دیگر پایگاه‌های محور مقاومت توسط آمریکا مسدود شده است، به این اقدام خلاف آزادی مطبوعات واکنش نشان داده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, بحرین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, خبر رسانی, عراق, عربستان سعودی, فلسطین, قطر, یمن

نامزد آسانژ نیز آزادی او را خواستار شد

نامزد جولیان آسانژ نیز به جمع شهردار شهر ژنو سوئیس و کارشناس امور شکنجه سازمان ملل در درخواست برای آزادی فوری این بیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس از زندان انگلیس و دادن پناهندگی امن به او در کشوری دیگر پیوست.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, سازمان ملل, سوئیس, ویکی‌لیکس

در دفاع از امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

معیشت، امنیت شغلی، و حقوق خبرنگاران، بخصوص حق تشکیل دادن سندیکاهای مستقل‌شان مانند حقوق دیگر زحمتکشان از سوی رژیم ولایی به‌شدت نقض و پایمال شده‌ و می‌شود. با گسترش دامنۀ اثرات تعدیل ساختاری به تمام عرصه‌های اشتغال زحمتکشان، روزنامه‌نگاران نیز از آسیب اجرای این سیاست‌ها برکنار نمانده‌اند. اوایل سال جاری مدیرمسئول روزنامه شرق نداشتن توان ... در دفاع از امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, روزنامه نگاران, مطبوعات, مقاله

هشدار خبرنگاران بدون مرز؛ دولت آمریکا صراحتاً در راستای سرکوب هرگونه افشا گری تلاش می‌کند

سازمان خبرنگاران بدون مرز هشدار داد، توسل جستن دولت دونالد ترامپ به قانون مجازات جاسوسی برای پیگرد قضایی افشاگران، باعث تهدید مستقیم علیه خبرنگارانی که در حوزه روزنامه‌نگاری تحقیقی فعال هستند، می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اخیراً وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، دیوید هیل یک تحلیلگر اطلاعاتی سابق نیروی هوایی آمریکا به دسترسی غیرقانونی به اطلاعات دفاعی ملی محرمانه و افشا کردن این اطلاعات به یک خبرنگار در زمان فعالیت به عنوان مقاطعه‌کار خصوصی آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی متهم شده است.

 

سابین دولان، مدیر اجرایی دفتر خبرنگاران بدون مرز در آمریکای شمالی اظهار کرد: پیگرد قضائی افرادی نظیر هیل بر طبق قانون مجازات جاسوسی در آمریکا صرفاً باعث تهدیدی مستقیم علیه حوزه روزنامه‌نگاری تحقیقی به عنوان یک کار عمدتاً مبتنی بر افشاگرانی که اطلاعات مورد توجه عموم را در اختیار خبرنگاران بر مبنای نگرانی‌های اخلاقی یا قانونی قرار می‌دهند، می‌شود.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما نیازمند حمایتهای قوی‌تر از افشاگران در آمریکا هستیم به ویژه این که اکنون دولت آمریکا صراحتاً در راستای سرکوب هر گونه افشا گری تلاش می‌کند. این نوع استفاده از قانون مجازات جاسوسی علیه افشاگران باید پایان یابد.

 

دیوید هیل سومین افشاگری است که دولت دونالد ترامپ بر طبق قانون مجازات جاسوسی تحت پیگرد قرار داده است. پیشینه این قانون مربوط به زمانی است که برای هدف قرار دادن جاسوس‌های آلمان در زمان جنگ جهانی اول تصویب شد.

 

در عین حال دو افشا گر دیگر هم در دولت ترامپ با استفاده از این قانون تحت پیگرد قرار گرفتند از جمله، تری آلبری یک مأمور اف.‌بی.آی و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و هر دو نیز اقرار به گناهکار بودن کرده‌اند.

 

پیشتر در دولت سابق باراک اوباما نیز هشت افشاگر طبق این قانون تحت تعقیب قرار گرفتند که رکوردی جدید بر جای گذاشته است.

ایسنا

«روزنامه شرق» مجرم شناخته شد

احمد مومنی‌راد در گفتگو با مهر با اشاره به جزئیات جلسه امروز دادگاه مطبوعات گفت: در شعبه ۹ دادگاه کیفری به ریاست قاضی محمدی کشکولی، به پرونده های نشریه چشم انداز و روزنامه شرق رسیدگی شد.   وی در رابطه با پرونده نشریه چشم انداز ایران گفت: در این پرونده مدیر مسئول و نویسنده مطلب ... «روزنامه شرق» مجرم شناخته شد

ادامه

ایران, خبر, مطبوعات

معاون دادستان کل کشور: «بیش از سی‌ میلیون نفر، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند»

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در یادداشتی خبر داد: «تعداد ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند.»

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, خبر رسانی

گفتاردرمانی روحانی، حامیان «اعتدال» را هم آشفته کرد

بهار نیوز، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، در ارتباط با موضع‌گیری حسن روحانی نسبت به فیلترینگ تلگرام، نوشت: “صفحه رسمی ٬حسن روحانی٬ در اینستاگرام، با اشاره به فیلتر شدن تلگرام با دستور قضایی، متنی را منتشر کرد و نوشت: ”سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی و تاکنون هیچ شبکه ... گفتاردرمانی روحانی، حامیان «اعتدال» را هم آشفته کرد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, مقاله

فیلترینگ تلگرام شکست خورد

«رکورد مجموع بازدید کانال‌های فارسی تلگرام در روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت با افزایش ۳۲۰میلیونی نسبت به یک روز قبل‌تر شکسته شد. ۱٫۶ میلیارد بازدید در یک روز؛ بی‌سابقه‌ترین روز بعد از گذشت ۱۷ روز از زمان آغاز فیلترینگ».

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر