بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

هشدار جدی اتحادیه اروپا به‌آنکارا؛ گفتگو‌ها بر سر مدیترانه پیش نرود تحریم می‌کنیم

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه هشدار داد که در صورت عدم پیشرفت در گفتگوها بر سر بحران شرق مدیترانه تحریم‌هایی جدیدی در انتظار آنکارا خواهد بود.

 

به گزارش یورونیوز؛ بورل در پایان نشست روز جمعه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در برلین به خبرنگاران گفت: «در صورتی که گفتگوها از جانب ترکیه خوب پیش نرود فهرستی از اقدامات محدود کننده جدید برای بحث و بررسی در اجلاس روز ۲۴ سپتامبر سران اتحادیه اروپا تهیه خواهد شد.»

 

این تهدید اما بلافاصله با واکنش سرد آنکارا همراه شد. حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با تاکید بر این که «توسل اتحادیه اروپا به تهدید برای اعمال تحریم و مجازات کمکی به حل مشکل نمی‌کند»، افزود این رویکرد برعکس کشورش را در راهی که برگزیده «مصمم‌تر» خواهد کرد.

 

تنش‌ها میان آنکارا و آتن بر سر منابع انرژی در بخش‌هایی از آب‌های شرق مدیترانه که ترکیه و یونان هر دو بر آن ادعای مالکیت دارند در هفته گذشته با مانورهای دریایی تدارک دیده شده از سوی دو طرف مناقشه، تشدید شد. از یک سو ناوچه‌های ترکیه که برای پشتیبانی از کشتی‌های اکتشافی و عملیات حفاری در شرق مدیترانه حضور دارند با یک ناو آمریکایی تمرین دریایی برگزار کردند و از سوی دیگر این محل به مکانی برای قدرت‌نمایی مشترک یگان‌های دریایی یونان، قبرس، فرانسه و ایتالیا تبدیل شده است.

 

مداخله ترکیه در جنگ داخلی لیبی و هم چنین حفاری‌های گازی و نفتی در دریای مدیترانه که از سوی بروکسل «غیرمجاز» قلمداد شده پیش‌تر نیز واکنش‌های تهدید آمیز اتحادیه اروپا بر ضد آنکارا را برانگیخته بود. وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست یک ماه پیش خود در بروکسل نیز به ترکیه هشدار داده و گفته بودند اگر این کشور به رفتارهایش ادامه دهد با تحریم‌های شدید اقتصادی مجازات خواهد شد.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با طرح تهدیدهای تازه علیه آنکارا درعین حال گفت: «ما برای حل مشکل از طریق گفتگو شانسی جدی قائلیم و از تلاش‌های آلمان به عنوان رئیس دور‌ه‌ای اتحادیه برای یافتن راه‌حل‌هایی برای این بحران استقبال می‌کنیم.»

 

این در حالی است که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با توجه به یاس و ناامیدی فزاینده نسبت به رفتار آنکارا به ظاهر بر سر تحریم مقام‌ها و شخصیت‌هایی که با راهنمایی‌های قبرس شناسایی شده و گفته می‌شود که در حفاری‌های اکتشافی در آب‌های مورد ادعای این جزیره نقش داشتند، به توافق دست یافته‌‌اند.

 

جوزپ بورل در پاسخ به سوالی در خصوص نوع «اقدامات محدودکننده» که قرار است در اجلاس سران ۲۴ سپتامبر مورد بررسی قرار گیرد، گفت: «به عنوان مثال یکی از این اقدامات می‌تواند ممنوعیت استفاده از بنادر اتحادیه اروپا و یا توقیف احتمالی کشتی‌های مشارکت کننده در حفاری‌های شرق مدیترانه باشد.»

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از احتمال تحریم‌ بخش‌هایی از اقتصاد ترکیه به عنوان برخی از اقدامات محدود کننده یاد و تاکید کرد که این اقدامات تنها در صورت به نتیجه نرسیدن گفتگوها با آنکارا بر سر حفاری‌ها بررسی و اعمال خواهد شد.

 

 

ماکرون: به صورت مشروط با ترکیه گفتگو می‌کنیم

 

از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز روز جمعه در سخنانی اعلام کرد که کشورش خواهان برقراری دوباره گفتگوهای سازنده با ترکیه است اما این کار مستلزم مقدماتی خواهد بود.

 

ماکرون که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در این خصوص تصریح کرد: «روشن است که برای آغاز دوباره گفتگوهای اعتماد ساز، به مقدماتی نیاز است.»

 

رئیس جمهوری فرانسه سپس با انتقاد از رویکرد آنکارا گفت: «استراتژی سال‌های اخیر ترکیه تناسبی با راهبرد یک متحد ناتو ندارد.»

 

امانوئل ماکرون سپس با اشاره به بحران شرق مدیترانه که یک سوی آن ترکیه است، یادآور شد: «من مسئولیت کامل آنچه تابستان امسال انجام دادیم را می پذیرم و این اقدامات کاملا با آنچه پیش‌تر گفته شده بود، تناسب داشت.»

 

پاریس اواسط ماه جاری میلادی دو کشتی جنگی و دو جنگنده رافال را برای حمایت از یونان در مناقشه دریایی با ترکیه بر سر منابع هیدروکربن راهی شرق مدیترانه کرد.

 

وزیر خارجه آلمان نیز که کشورش روز جمعه میزبان وزرای خارجه اتحادیه اروپا بود به خبرنگاران گفت که روابط برلین و آنکارا به شدت تحت تاثیر اقدامات ترکیه در شرق مدیترانه قرار گرفته است. این در حالی است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به صراحت از اقدامات ترکیه در مدیترانه انتقاد کرد و گفت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا متعهدند تا در این بحران از آتن در برابر آنکارا حمایت کنند.

رویای ۷ میلیون بشکه‌ای عراق و وضعیت میادین مشترکِ با ایرانِ در شرایط تحریم

یک کارشناس اقتصادسیاسی اظهار داشت: خطری از جانب سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های خارجی در عراق نسبت به امنیت ایران نیست اما اینکه که ما چگونه بتوانیم از تحریم‌ها رها، سرمایه‌های خارجی را جذب و منابع مشترک را برداشت کنیم تا مغبون نشویم، حائز اهمیت است.

ادامه

افغانستان, اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, سوریه, عراق

وزیر خارجه چین در اروپا با هدف مقابله با جنگ سرد آمریکا

سفر «وانگ یی» وزیر خارجه چین به برخی از کشورهای اروپایی در شرایطی صورت گرفته است که آمریکا درحال پیشبرد اقداماتی با ذهنیت جنگ سرد علیه پکن است و تلاش می‌کند صدماتی به وجهه بین‌المللی چین وارد کند.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکا, ایتالیا, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, فرانسه, هلند

تمرین نظامی ترکیه و آمریکا در شرق مدیترانه و مشارکت ایتالیا و فرانسه در تمرین نظامی یونان و قبرس در مدیترانه

دو ناو نظامی ترکیه در آب‌های شرق مدیترانه به همراه نیروی دریایی آمریکا تمرین‌های نظامی انجام دادند. فرانسه و ایتالیا نیز برای مشارکت در تمرین نظامی مشترک با یونان و قبرس نیروها و تجهیزاتی دریایی به شرق مدیترانه اعزام کردند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایتالیا, ترکیه, جهان, حضور نظامی, خبر, فرانسه, قبرس, ناتو