اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

هشدار ترامپ درباره مداخله روسیه درانتخابات آمریکا/ لاوروف: بحثی درباره مداخله نکردیم

کاخ سفید در بیانیه‌ای در پایان نشستی که در دفتر بیضی شکل این کاخ بین دونالد ترامپ و سرگئی لاوروف به دور از چشم رسانه‌ها برگزار شد، اعلام کرد، ترامپ نسبت به هرگونه مداخله روسیه در انتخابات آمریکا هشدار داده است. این در حالی است که لاوروف بررسی مداخله در انتخابات را تکذیب کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بعد از دیدار با ترامپ گفت: در واقع ما هیچ صحبتی درباره انتخابات نکردیم.

 

وزیر خارجه روسیه تکذیب کرد که با دونالد ترامپ در نشست پشت درهای بسته در کاخ سفید درباره موضوع مداخله در انتخابات آمریکا صحبتی کرده باشد.

 

این تکذیب لاوروف دقایقی بعد از بیانیه کاخ سفید بود که مدعی شده بود، ترامپ در مذاکراتش با لاوروف درباره هرگونه تلاشی از جانب روسیه برای مداخله در انتخابات آمریکا هشدار داده است.

 

همچنین در بیانیه کاخ سفید آمده است، ترامپ در دیدار با لاوروف تاکید کرده بهبود روابط آمریکا و روسیه به تقویت و توسعه تجارت بین دو کشور می‌انجامد.

 

کاخ سفید افزود، رئیس‌جمهوری آمریکا در زمینه خلع سلاح هسته‌ای نیز مسکو را به حمایت از تلاش‌های آمریکا در این زمینه دعوت کرد.

 

طبق بیانیه کاخ سفید، ترامپ از روسیه خواسته از تلاش‌های آمریکا برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تضمین خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی کمک کند.

 

در ادامه این بیانه آمده، ترامپ همچنین تاکید کرده که از وجود سیستم جهانی فعال برای کاهش و کنترل سلاح که علاوه بر روسیه شامل چین هم باشد، حمایت می‌کند.

 

در بیانیه همچنین اشاره شده، ترامپ از ارتباط مستمر با روسیه برای حل مسائل مشترک از جمله گام‌هایی که آمریکا و روسیه می‌توانند درباره شهروندان بازداشت شده بردارند، استقبال کرد.

 

طبق این بیانیه، ترامپ و لاوروف روابط با چین را بررسی و ترامپ بر نیاز جهت ورود به تجارت عادلانه براساس منافع متقابل با چین تاکید کرده است.

 

کاخ سفید همچنین از درخواست ترامپ از روسیه برای حل مناقشه با اوکراین پرده برداشت.

 

مایک پامپئو نیز در کنفرانس خبری مشترک با لاوروف نسبت به هرگونه مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش هشدار داد و گفت: روسیه یا هر طرف خارجی که بخواهد فرایند دموکراسی ما را به نابودی بکشاند با پاسخ ما روبه‌رو خواهد شد.

 

این سفر لاوروف به آمریکا به این دلیل مهم است که نخستین سفر او به واشنگتن از زمان دیدارش در سال ۲۰۱۷ با ترامپ در کاخ سفید به حساب می‌آید. وزیر خارجه آمریکا نیز در نشست ترامپ و لاوروف حضور داشت.

 

سفر قبلی لاوروف به واشنگتن در سال ۲۰۱۷ میلادی منجر به سیلی از انتقادات شد، چرا که رسانه‌های دولتی روسیه تصاویری را از وی و دیگر مقامات آمریکایی که در حال خندیدن و دست دادن با یکدیگر بودند، منتشر کردند اما خبرنگاران آمریکایی از ورود به این نشست منع شده بودند. بعد از این جنجال مقامات آمریکایی افشا کردند که ترامپ در جریان این دیدار اطلاعات بسیار محرمانه‌ای را در اختیار لاوروف قرار داده که به یک منبع اطلاعاتی مهم درباره داعش مربوط بوده است. این نشست یک روز پس از آن برگزار شد که ترامپ، جیمز کومی، رئیس اف بی آی را که رهبری تحقیقات درخصوص ارتباطات کمپین ترامپ با مقامات روس را برعهده داشت، اخراج کرد.

 

پرونده سوریه

 

سرگئی لاوروف اعلام کرد، ترکیه هنوز نتوانسته گروه‌های مخالف مسلح سوریه را از تروریست‌های جبهه النصره در منطقه کاهش تنش در ادلب سوریه از هم تفکیک کند.

 

وزیر خارجه روسیه بعد از دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن اظهار کرد، آزادسازی کامل ادلب از دست تروریست‌ها امری ضروری است و باید این استان تحت حاکمیت دولت سوریه قرار بگیرد.

 

وزیر خارجه روسیه بار دیگر بر نبود راه حل نظامی برای درگیری‌های سوریه و نیز لزوم آغاز روند سیاسی فراگیر از طریق کمیته قانون اساسی این کشور تاکید کرد.

 

لاوروف همچنین با تاکید بر لزوم نابودی تروریسم در سوریه بر ایجاد راه حل سیاسی بحران این کشور طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تاکید کرد و گفت، آینده سوریه را خود سوری‌ها تعیین می‌کنند.

 

نظارت بر سلاح و ثبات استراتژیک

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اشاره کرد در جریان مذاکراتش با ترامپ به مساله ثبات استراتژیک، نظارت بر سلاح و عدم اشاعه آن نیز پرداخته است.

 

لاوروف گفت، بار دیگر درخواست روسیه را برای تمدید اجرای معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت سه) و قطعنامه‌ای درباره سرنوشت معاهداتی که در دست واشنگتن است مطرح کرده است.

 

ممانعت از وقوع جنگ هسته‌ای

 

لاوروف در بخش دیگری همتای آمریکایی خود را به تلاش برای صدور بیانیه‌ای مشترک در زمینه ندادن مجوز به وقوع جنگ هسته‌ای فراخواند.

 

این وزیر روس گفت: بار دیگر پیشنهاد صدور بیانیه‌ای در سطح ریاست‌جمهوری در زمینه ندادن مجوز به وقوع جنگ هسته‌ای را مطرح می‌کنم.

 

لاوروف ماهیت دیدارش را این گونه تصریح کرد: در این دیدار روابط دوجانبه و سطح کنونی آن که با منافع دو کشور و تمام جهان همسو نیست، بررسی کردیم و به تبادل نظر درباره مسائل مربوط به کاهش سلاح‌ و درگیری‌های منطقه‌ای پرداختیم ما در این زمینه به عملگرایی و صراحت در رویکرد اشاره داشتیم.

 

تداوم روابط دو طرف

 

وزیر خارجه روسیه افزود: نشست امروز ما تاکیدی بر این است که به رغم پیچیدگی روابط کنونی ما اما این روابط ادامه دارد و ارتباط همیشه بهتر از نبود ارتباط است.

 

لیبی و فلسطین

 

لاوروف نیز با تاکید بر اینکه روسیه و آمریکا در زمینه لیبی همکاری می‌کنند، افزود، همکاری دو طرف در زمینه دستیابی اسرائیل و فلسطین به یک راه حل مطلوب و حل مناقشه آنها امری مهم است.

 

ایران

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گریزی نیز به برنامه هسته‌ای ایران زد و گفت، روسیه هر آنچه در توان دارد برای حفظ توافق هسته‌ای ایران به کار خواهد گرفت.

 

لاوروف: واشنگتن یا مشغول تحریم کشورهاست یا استیضاح رئیس جمهوری آمریکا

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد، آمریکا دائما یا مشغول تحریم کردن دیگر کشورها یا مشغول استیضاح و بازخواست رئیس‌جمهوری خود است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شب گذشته در کنفرانس خبری در سفارت روسیه در واشنگتن در پایان سفرش به آمریکا در پاسخ به سوالی در زمینه مصادف شدن این سفر با اعلام لایحه حقوقی استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری توسط دموکرات‌ها و نیز در آستانه شروع بررسی لایحه دیگری توسط کنگره درباره اعمال تحریم علیه کشورش پاسخ داد: به نظرم صرف نظر از روزی که برای ورود به واشنگتن در نظر می‌گیری مطمئنا این سفر تو مصادف خواهد شد با تحریم‌ها یا برکناری و یا غیره.

 

وی درباره این سوال که آیا سفرش به واشنگتن که مشغول استیضاح ترامپ است اشتباهی بوده یا تصادفی گفت، واشنگتن دائما مشغول اعمال تحریم‌ها بر کشورهاست و اگر کسی را برای تحریم کردن پیدا نکند سراغ استیضاح و مواخذه رئیس‌جمهوری خود می‌رود و تلاش می‌کند او را بازخواست کند.

 

لاوروف اظهارات آدام شف، رئیس کمیته اطلاعاتی کنگره را که نشست او با دونالد ترامپ را پیروزی برای تبلیغات روسیه خوانده بود، “سخیف و بی‌ارزش” توصیف کرد.

 

لاوروف افزود: اگر شف ارتباطات عادی در سطح وزرای خارجه را این گونه توصیف می‌کند و استقبال وزیر خارجه روسیه از سوی رئیس‌جمهوری کشور میزبان را پیروزی بر موفقیت تبلیغات ما می‌داند چه بسا دیپلمات‌های ما را به زودی به متهم کنند به اینکه دست به اقدامات تحریک‌آمیز می‌زنند و به زودی از این بابت از ما شکایت کنند.

 

دموکرات‌ها همچنان دونالد ترامپ را به توطئه چینی با روسیه متهم کرده و از دیدارش با لاوروف انتقاد می‌کنند. آدام شف این دیدار را پیروزی برای تبلیغات روسیه خواند.

 

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد، دیدارش با ترامپ در فضایی از تفاهم متقابل برگزار شد و به بررسی تعدادی از مسائل اصلی از جمله بحران خیلج فارس و ایران اختصاص داشت.

 

وی گفت: ما وضعیت داخلی آمریکا را درک می‌کنیم و این به نفع دو طرف است که در این زمینه‌ها با هم کار کنند تا نتیجه بگیرند.

 

لاوروف همچنین با اشاره به تصمیم کنگره درباره درج تحریم‌هایی علیه خط لوله Nord Stream ۲ و Turkish Stream در بودجه وزارت دفاع آمریکا ابراز اطمینان کرد چنین تدابیری طرح‌های حیاتی برای انتقال گاز روسیه به اروپا را متوقف نکنند.

 

وزیر خارجه روسیه گفت: کنگره در حال حاضر غرق در اجرای تمایلاتش در زمینه اقدام برای نابودی روابط روسیه و آمریکاست و تلاشی که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در این زمینه شروع کرد را ادامه می‌دهد اما ما به این حملات عادت داریم و می‌دانیم چگونه به آنها پاسخ دهیم.

 

لاوروف افزود، به نیابت از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از ترامپ برای حضور در جشن‌های روز پیروزی دعوت کرد و گفت، ترامپ تاکید کرده که به این مساله فکر می‌کند. امیدواریم چنین سفری انجام شود و فرصت مذاکرات فراگیر دوجانبه‌ای فراهم شود.

 

لاوروف افزود، به بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس که گفته است روسیه در امور انگلیس نه قبل از همه پرسی بریگزیت و نه بعد از آن مداخله نکرده، اطمینان دارد.

پنتاگون، رقابت با چین و روسیه را برنامه راهبردی ارتش امریکا خواند

وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه گفت: به رغم افزایش تهدیدات امنیتی در خاورمیانه، اما ارتش آمریکا برنامه‌های خود را بر رقابت با چین و روسیه متمرکز کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال اروپا

وانگ یی: تلاش آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت چین شکست می‌خورد

وزیر امور خارجه چین با اشاره به سنگ اندازی آمریکا و برخی کشورهای غربی در مسیر توسعه چین اظهار کرد چین مسیر توسعه را ادامه خواهد داد و هر توطئه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت چین با شکست رو به رو خواهد شد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا