چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

هشدار اروپا به‌ آمریکا درباره آثار زیان‌بار تحریم‌های ایران برای دلار

دیپلمات‌های اروپایی روز دوشنبه هشدار داده‌اند تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران ممکن است کشورهای دیگر را وادار به ایجاد سامانه‌های بدیل بانکی و تضعیف آنچه «سلطه دیرینه دلار» خوانده شده کند.

 

روزنامه واشنگتن‌اگزماینر با گزارش این خبر نوشت این مسئله در شرایطی مطرح شده که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در تدارک تحریم‌هایی برای خارج کردن ایران از نظام بانکی بین‌المللی است.

 

با نزدیک شدن موعد آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران نگاه‌ها متوجه ارتباط ایران با سامانه موسوم به «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی» (مشهور به «سوئیفت») شده است. این سامانه که توسط نمایندگانی از ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا هدایت می‌شود ارتباطات مالی میان بانک‌های سراسر دنیا را تسهیل می‌کند.

 

به‌نوشته واشنگتن‌اگزماینر، ایالات متحده کنترل این نهاد را به‌عهده ندارد، اما می‌تواند از نظام مالی آمریکا به‌عنوان اهرم فشار بر آن استفاده و اعضای هیئت مدیره سوئیفت را تهدید کند در صورت کمک به ایران اجازه همکاری با نظام مالی آمریکا را نخواهد داشت.

 

اما این اقدام احتمالی، پرسش‌هایی را درباره نحوه واکنش دنیا به‌پیش می‌کشد. یک دیپلمات غربی گفت چنین اقدامی برای تسریع گفت‌وگوها درباره ضرورت راه‌اندازی سامانه‌های بدیل، بدون وابستگی به دلار آمریکا و سیاست‌گذاری‌های این کشور، کافی خواهد بود.

 

این دیپلمات به واشنگتن‌اگزماینر گفت: «در حال حاضر، تحریم‌ها به‌دلیل سلطه مالی آمریکا و ارز ذخیره بودن دلار در دنیا مؤثر هستند اما وادار کردن ایران به خروج از سوئیفت می‌تواند چین یا روسیه را به راه‌اندازی سوئیفت خودشان ترغیب کند که این موضوع به‌نفع هیچ‌کدام از ما نیست».

 

یک دیپلمات اروپایی گفت: «آنچه درباره سوئیفت جریان دارد می‌تواند برای روسیه یا چین هم اتفاق بیفتد. بعد برای کل نظام مالی چه اتفاقی خواهد افتاد؟».

 

واشنگتن‌اگزماینر نوشته علی‌رغم این تهدیدها بسیاری از سیاستمداران تندرو و ایران‌ستیز در آمریکا مشتاق به قطع ارتباط ایران با سوئیفت هستند.

 

پیتر روسکام، نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی می‌گوید: «تحریم‌های سوئیفت برای گزنده بودن تحریم‌های جدید علیه ایران ضروری هستند. بدون تحریم‌های سوئیفت ایران کار ایران برای ایستادگی در برابر تحریم‌ها یا دور زدن آنها راحت‌تر خواهد بود.

 

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده تحریم‌های آمریکا ممکن است استفاده از دلار به‌عنوان ارز ذخیره‌ای در دنیا را تضعیف کند.

تسنیم

پیام معنادار روسیه و چین به ایران در مورد “پیوستن به FATF”

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، حتی روسیه و چین نیز به ایران گفته‌اند: «اگر به FATF نپیوندید روابط دوجانبه ما با شما دچار مشکل می‌شود». لوایح مرتبط با FATF به خاطر “نظرات” مجمع تشخیص مصلحت به مجلس اعاده شده‌اند.

ادامه

اقتصادی, ایران, جهان, چین, روسیه, مقاله

نگرانی‌ها نسبت به توافق‌نامهٔ تجاری جدید آمریکا – کانادا – مکزیک

پس از روی کار آمدن ترامپ، دولت آمریکا اعلام کرد که از توافق تجاری بدون تعرفهٔ گمرکی نفتا (توافق‌نامهٔ تجارت آزاد آمریکای شمالی) میان سه کشور آمریکا، کانادا، و مکزیک بیرون می‌رود. یادآوری می‌شود که نفتا از اوّل ژانویهٔ سال ۱۹۹۴ (دی ۱۳۷۲) اجرایی شد.   پس از اعلام تصمیم دولت آمریکا برای بر هم ... نگرانی‌ها نسبت به توافق‌نامهٔ تجاری جدید آمریکا – کانادا – مکزیک

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, چین, کانادا, مکزیک