شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

در مطالبهٔ افزایش دستمزد، اولویت با مبارزهٔ متحد و متشکل زحمتکشان است

به‌رغم مخالفت سرسخت وزارت کار با ترمیم مزد یک‌چهارم خط فقر زحمتکشان و ارائهٔ آمارهای رسمی ساختگی مرکز آمار، بار دیگر با تأکید فراوان روی “تورم انتظاری”، در گفتگویی با ایلنا در ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: “آن‌چه مبنای پیشنهاد و تصمیم ما در دولت برای افزایش حقوق و ... در مطالبهٔ افزایش دستمزد، اولویت با مبارزهٔ متحد و متشکل زحمتکشان است

ادامه

استبداد, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, درمان, عدالت اجتماعی, غارتگری, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

هشدار آکسفام در باره خطر گرسنگی گسترده مردم جهان

سازمان مبارزه با فقر آکسفام اعلام کرد که هر دقیقه ۱۱ نفر در جهان به علت فقر جان خود را از دست می دهند و شمار افرادی که با شرایط گرسنگی و قحطی در جهان روبه رو هستند، در سال گذشته ۶ برابر شده است.

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ آکسفام در نوشتاری با عنوان “افزایش چند برابری ویروس گرسنگی” نوشت که شمار تلفات گرسنگی و قحطی از شمار قربانیان بیماری کووید – ۱۹ که هر دقیقه ۷ نفر را از بین می برد، فراتر رفته است.

 

بر اساس ارزیابی این گروه، اکنون ۱۵۵ میلیون تن در روی کره زمین در مرحله بحرانی ناامنی غذایی یا شرایط بدتر از آن به سر می برند که نزدیک به ۲۰ میلیون تن بیشتر از سال گذشته است و علت این وضع برای نزدیک به دوسوم این افراد، وجود درگیری های نظامی در کشورشان می باشد.

 

به گفته ابی مکسمن مدیرعامل آکسفام، امروزه پیامدهای منفی درگیری های پایان نیافتنی از پیامدهای اقتصادی کووید – ۱۹ فراتر رفته و بحران تشدید شونده اقلیمی موجب رانده شدن بیش از ۵۲۰ هزار تن تا آستانه گرسنگی و قحطی شده است. طرف های درگیر در نبرد نظامی به جای مبارزه با همه گیری، به جنگ پرداخته اند که اغلب آخرین ضربه را به میلیون ها نفری وارد می کند که پیش از این به علت فجایع آب و هوایی و تکانه های اقتصادی، به شدت آسیب دیده بودند.

 

وی افزود: هزینه های نظامی کشورهای جهان به رغم همه گیری در همین دوره تا ۵۱ میلیارد دلار افزایش یافته که دستکم ۶ بار از بودجه مورد نیاز سازمان ملل متحد برای مبارزه با گرسنگی بیشتر است. در این گزارش به شماری از کشورها مانند افغانستان، اتیوپی، سودان جنوبی، سوریه و یمن به عنوان مراکز شدیدترین گرسنگی اشاره شده که همگی درگیر نبردهای نظامی هستند.

 

به گفته مکسمن، سوء استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی ادامه یافته که شهروندان غیرنظامی را از مواد غذایی و آب محروم کرده و جلوی کمک های  انساندوستانه را می‌گیرد.

 

این نهاد از همه کشورها درخواست کرده است که با جلوگیری از درگیری های نظامی از گرسنگی فاجعه بار جلوگیری کرده و از امکان فعالیت سازمان های امدادی در مناطق جنگ زده و دستیابی به افراد نیازمند، اطمینان یابند.

 

این سازمان همچنین از کشورهای کمک کننده درخواست تامین فوری و کامل هزینه فعالیت های سازمان ملل متحد را برای مبارزه با گرسنگی کرده است.

 

این گزارش می افزاید: گرم شدن آب و هوای کره زمین و پیامدهای اقتصادی همه گیری، موجب بالا رفتن ۴۰ درصدی بهای مواد غذایی و رسیدن آن به بالاترین سطح در ده ها سال گذشته شده که به نوبه خود ده ها میلیون نفر دیگر را به سوی گرسنگی رانده است.

سیاست‌های تعدیلیِ کاهش هزینه‌های دولت و حالا قسمت کردن مرگ

زاهدان خیلی تنهاست؛ یا به سرعت این مردم محروم را با اولویت آن‌هایی که محروم‌ترند و بیشتر در معرض خطر، واکسینه کنند یا اینکه لااقل از صندوق ذخیره یا سایر منابع بیت‌المال برداشت کنند و به شهروندان محروم این استان پول مناسب بدهند تا چند وقت، حداقل دو هفته در خانه بمانند.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, فقر, کارگری, گزارش

دمینوی اعتصابات سراسری کارگران، کشاورزان، معلمان و … بالاخره به کارگران صنایع نفت و گاز رسید

دمینوی اعتصابات سراسری کارگران از معلمان و رانندگان، کارگران فولاد اهواز، کشاورزان و… بالاخره به کارگران صنایع نفت و گاز رسید. اعتراض‌هایی که روز به روز بیشتر می‌شود و شاید بتوان گفت در تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است.

ادامه

اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, دهقانی, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان

مسکو: هدف تحریم‌های غرب براندازی نظام مشروع سوریه است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد، تحریم‌های غرب علیه سوریه وضعیت انسانی کشور را بدتر می‌کند و به نظر می‌رسد هدف از این اقدام براندازی مقامات مشروع سوریه است.

ادامه

تحریم, جهان, جهان غرب, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, فقر

پول هست، اینکه می‌گویند نداریم صحت ندارد!

یک پژوهشگر اقتصاد بر این باور است ک ثروت ملی و منابع به جای پرداخت در قالب یارانه به صورت غیرهدفمند، باید «اهرم» شود برای اشتغال‌زایی تا بتواند تاثیر پایدار در بهبود اقتصاد و معیشت مردم داشته باشد.  

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مصاحبه و گفتگو