تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

هزاران زن سیاه‌پوش علیه دولت شیلی به خیابان آمدند

هزاران زن در شیلی که لباس سیاه بر تن داشتندٍ، با برگزاری تظاهرات علیه دولت، خواستار اجرای عدالت درباره افراد کشته و زخمی شده در اعتراض‌های اخیر شدند.

 

به گزارش امروز (شنبه) خبرگزاری فرانسه، به دنبال تظاهرات آرام زنان شیلیایی، ده‌ها هزار نفر از مردم در تظاهرات گسترده تر دیگری شرکت کردند که به درخواست رسانه های اجتماعی از مردم در روز گذشته (جمعه) انجام شد.

 

زنان سیاه پو معترض در حالیکه در مقابل کاخ ریاست جمهوری در مرکز شهر سانتیاگوی شیلی تجمع کرده بودند ناگهان سکوت خود را شکستند و شعار «عدالت، حقیقت و منع مصونیت» را سر دادند.

 

آنها پلاکاردهایی را در ادای احترام به کشته ها و زخمی های اعتراض ها در دست داشتند. بر اساس گزارش موسسه حقوق بشر ملی شیلی در اعتراض ها ۲۰ نفر کشته و بیش از یکهزار و ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

 

یکی از معترضان به خبرگزاری فرانسه گفت که تا وقتی دولت پاسخی درباره کشته شدگان ندهد، آرام نخواهیم نشست. ما احساس می‌کنیم دولت خیانت کرده است.

 

در میدان «پلازا ایتالیای» شیلی که مرکز اصلی تظاهرات دو هفته گذشته بوده، هزاران نفر پرچم شیلی و پرچم سرخپوستان شیلی موسوم به «ماپوچه» را در دست داشتند.

 

معترضان از وضعیت دستمزدها، مراقبت های بهداشتی ناکافی و افزایش فاصله بین غنی و فقیر در یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای لاتین خشمگین هستند.

 

ناآرامی ها در شیلی به دنبال افزایش بلیط حمل و نقل و دیگر اقدامات ریاضتی آغاز و به غارت، خرابکاری و درگیری بین معترضان و پلیس منجر شد.

 

بسیاری از معترضان خواستار استعفای «سباستین پینه را» رئیس جمهوری میلیاردر شیلی هستند.

 

پینه را، مجموعه ای از اقدامات اجتماعی و ترمیم کابینه را در تلاش برای آرام کردن اعتراضات اعلام کرده اما بیهوده بوده است.

 

چهارشنبه گذشته، دولت شیلی اعلام کرد که از میزبانی اجلاس اقتصادی اپک در نوامبر (آبان) و کنفرانس تغییرات آب و هوایی(سی او پی – COP) ماه دسامبر (آذر) صرف نظر کرده که اعلام این موضوع ضربه‌ای به وجهه این کشور بود.

 

دولت شیلی اعلام کرده که به دلایل امنیتی چاره ای به جز لغو میزبانی این اجلاس‌ها نداشته است.

تظاهرات علیه رییس جمهور شیلی به دنبال برکناری اعضای کابینه

رییس جمهور شیلی به دنبال برکناری هشت تن از اعضای کابینه خود از جمله وزرای کشور و دارایی با اعتراضات تازه‌ای روبه‌رو شد؛ اقدامی که با هدف تسکین بزرگ‌ترین بحران سیاسی شیلی از زمان بازگشت به دموکراسی در سال ۱۹۹۰ میلادی صورت گرفت.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکای لاتین, جهان, خبر, شیلی

یک میلیون معترض شیلیایی در سانتیاگو به خیابان آمدند

حرکت‌های اعتراضی در شیلی که از یک هفته پیش آغاز شده مدام اوج گرفته و به درخواست کناره‌گیری رئیس جمهوری رسیده است. روز جمعه تنها در پایتخت شیلی یک میلیون نفر به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت تظاهرات کردند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکای لاتین, جهان, خبر, شیلی

مادورو نسبت به‌احتمال کودتا در بولیوی هشدار داد

رئیس جمهوری ونزوئلا از کشورهای جهان خواست مقابل وقوع «کودتا» در بولیوی در پی احتمال پیروزی دوباره «اوو مورالس» در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، بایستند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, شیلی, ونزوئلا