حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

هدیه دولت به بخش خصوصی در شستا

خانه‌تکانی در شستا، قلب سرمایه صندوق تأمین اجتماعی، به مرحله حساسی رسیده است. جدال علمی میان موافقان و مخالفان خروج شستا از بنگاه‌داری از یک سو و جدال سیاسی میان موافقان و مخالفان وزیر کار از سوی دیگر در کنار جدال شرکای اجتماعی صندوق تأمین اجتماعی برای بازپس‌گیری این سازمان غیردولتی از دولت در جریان است و به نظر می رسد هرکدام از گروه‌های درگیر تلاش می‌کند آینده سازمان تأمین اجتماعی با نظر آنها رقم بخورد.

 

در این شرایط شستا عملا به مرحله خروج از بنگاه‌داری و واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه‌اش به مرحله اجرائی رسیده است. درحالی‌که یکی از کارشناسان نزدیک به شستا ماه گذشته به «شرق» گفته بود: «بین مصوبات هیئت امنای تأمین اجتماعی تا اجرای آنها در شستا فاصله‌ای بسیار است که گاهی هم طی نمی‌شود»، این بار به نظر می‌رسد آن مصوبات خیلی زود به مرحله اجرا رسیده و گویی با عجله نیز دنبال می‌شود.
‌واگذاری به افراد «دارای اهلیت»

 

مرتضی لطفی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) یکشنبه، در نشست معرفی شرکت‌های قابل واگذاری شستا در تبریز درباره خروج این مجموعه از بنگاه‌داری گفته است: شستا در سال ۶۵ با سیاست حفظ ذخایر بیمه‌شدگان و ایجاد ارزش‌افزوده تأسیس شده و در‌حال‌حاضر  ۲۷۴ شرکت زیر نظر آن فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۸۴ شرکت مدیریتی هستند. لطفی همچنین اضافه کرده است: اصلی‌ترین سیاست شستا، حفظ منافع و دارایی‌های کارگران بیمه‌شده تأمین اجتماعی است؛ همچنین در راستای بهبود و مدیریت دارایی‌های کارگران در شستا، بخشی از این دارایی‌ها واگذار می‌شود تا در موقعیت‌های بهتری سرمایه‌گذاری شود. در راستای تکرارنشدن تجربه تلخ واگذاری‌های اصل۴۴ جلساتی برای شفاف‌سازی و واگذاری به افراد «دارای اهلیت» با فعالان اقتصادی استان‌ها برگزار می‌شود. به گفته مدیرعامل شستا: «بیش از نیمی از شرکت‌های فوق به دلیل رد دیون دولت به تأمین اجتماعی واگذار شده است».

 

‌تعارض منافع دولت و تأمین اجتماعی

 

فارغ از این مسئله که «اهلیت» چیست و چه کسانی آن را دارند، مسئله کیفیت شرکت‌هایی که دولت در قالب رد دیون به شستا واگذار کرده، نکته‌ای است که مدیران تأمین اجتماعی پیش از این نیز بر آن تأکید کرده‌‌اند و به نظر می‌رسد آن را یکی از دلایل اصلی عدم بازدهی اقتصادی شستا و بحران اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی در‌حال‌حاضر می‌دانند. به گفته این مدیران دولت برای پرداخت بدهی خود به تأمین اجتماعی شرکت‌هایی را به این سازمان واگذار کرده است که بازده مناسبی نداشته است.

 

از یک سو برخی کارشناسان ادعای «تحمیل» این شرکت‌ها به تأمین اجتماعی را رد می‌کنند و معتقدند خود مدیران تأمین اجتماعی این شرکت‌ها را «انتخاب» کرده‌‌اند و از دیگر سو برخی کارشناسان تأکید می‌کنند تا هنگامی که مدیریت تأمین اجتماعی و در نتیجه شستا دولتی باشد، هرگاه که تعارض منافع بین دولت و تأمین اجتماعی به وجود بیاید، بدون شک منافع تأمین اجتماعی تضییع خواهد شد.

 

این ادعا از آن جهت قابل بررسی است که مصطفی ترک‌همدانی، وکیل شاکیان پرونده تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با «شرق» خبر داده بود یکی از مواردی که در دادگاه سعید مرتضوی، مدیرعامل سابق تأمین اجتماعی مطرح شده، تلاش مرتضوی برای انجام معامله‌ای «به نفع دولت» با بابک زنجانی بوده است.

 

نفع دولت در سازمانی که دولتی نیست طبیعتا نمی‌تواند معنایی داشته باشد و به‌همین‌دلیل است که برخی اظهارات مدیران دولت فعلی نیز در‌این‌باره با انتقاد جدی کارشناسان و شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی به‌خصوص کارگران تحت پوشش این سازمان مواجه می‌شود.

 

سخنان «محسن مهرعلیزاده»، استاندار استان اصفهان، در ماه بهمن نمونه‌ای از اشاره مدیران دولت به استفاده دولت از منابع سازمان تأمین اجتماعی است.

 

به گفته مهرعلیزاده و به نقل از خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا)، «دولت در قالب سازمان بزرگی مانند شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی به‌دنبال راه و شیوه‌ای برای رونق‌دادن به وضعیت اقتصادی و تولید در کشور است». مهرعلیزاده همچنین افزوده بود: «شستا تکمیل‌کننده تلاش‌های دولت به‌منظور حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد است».

 

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد تصمیم دولت نقش مهمی در واگذاری شرکت‌های شستا دارد و آنچه در این بین مهم است، رونق‌‌بخشی به اقتصاد بخش خصوصی است نه منافع سازمانی که عمومی و غیردولتی با سرمایه کارگران تحت پوشش تأمین اجتماعی شکل گرفته است.

 

علی خدایی، از نمایندگان کارگران کشور نیز پیش از این در گفت‌وگو با «شرق» به مسئله رد دیون دولت از طرقی که چندان به نفع سازمان تأمین اجتماعی نیست، اشاره کرده بود.

 

در‌شرایطی‌که بدهی دولت به تأمین اجتماعی به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و کمبود نقدینگی مهم‌ترین مشکل تأمین اجتماعی در شرایط فعلی است، به گفته خدایی، دولت برای کاهش بدهی خود به تأمین اجتماعی، واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره خود به این سازمان را در دستور کار قرار داده است.

 

در این بین سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا سازمان تأمین اجتماعی باید چنین پیشنهادی را بپذیرد و پاسخش نیز احتمالا این خواهد بود که وقتی عملا مدیریت سازمان تأمین اجتماعی از سوی وزیر کار تعیین می‌شود و وزیر کار نیز منصوب دولت است، نمی‌توان انتظار مقاومت خاصی را در تأمین اجتماعی داشت و طبیعی است که مانند همه آنچه در طول ده‌ها سال انجام گرفته، سازمان تأمین اجتماعی هم‌زمان ضربه‌گیر، قلک، اهرم و ابزار دولت برای اجرای سیاست‌های دیگری باشد.

 

‌واگذاری رایتل با پیمان مدیریت

 

طبق آنچه تاکنون گفته شده، شستا واگذاری ۱۳۰ بنگاه اقتصادی زیرمجموعه خود را در دستور کار قرار داده است و تعداد هلدینگ‌های آن از ۹ هلدینگ به پنج هلدینگ نفت، گاز و انرژی، بانک و بیمه، دارو، معدن و فلزات و فناوری اطلاعات و ارتباطات کاهش خواهد یافت. از این بین و در مرحله اول، ۵۸ شرکت واگذار خواهد شد و بیش از ۸۰ شرکت نیز در حال آماده‌سازی برای واگذاری هستند.

 

یکی از مشهورترین بنگاه‌هایی که شستا قصد واگذاری آن را دارد، اپراتور سوم همراه (رایتل) است که فراخوان واگذاری مدیریت اجرائی آن در قالب پیمان مدیریت منتشر شده است. بنا بر آگهی منتشرشده از سوی شستا، قرار است اداره اجرائی شرکت رایتل در قالب قرارداد پیمان مدیریت به مدت سه سال به اشخاص «واجد صلاحیت» واگذار شود. طبق این آگهی، متقاضیان باید توان مالی مناسب و تابعیت ایرانی و تجربه مدیرعاملی اپراتورهای سراسری موبایل را به مدت حداقل سه سال داشته باشند.

 

سعید خدامرادی، مدیرعامل هلدینگ صبا‌تأمین و مسئول واگذاری شرکت‌های شستا، در گفت‌وگو با «شرق» گفت: واگذاری از طریق قرارداد پیمان مدیریت یکی از روش‌های واگذاری است که در آن افراد متقاضی می‌توانند با چینش استراتژی مشخص برای سرمایه‌گذاری سودآور، وارد پیمان با شستا شوند و ضمن قبول تعهداتی در زمینه سودآوری، اداره امور بنگاه اقتصادی را به دست بگیرند.

 

به گفته خدامرادی شرکت‌هایی که شستا در‌حال‌حاضر قصد واگذاری آنها را دارد، بر اساس سودده یا زیان‌ده‌بودن مرتب نشده‌‌اند، بلکه یا بنگاه‌های کوچکی هستند که اصولا نباید یک مجموعه بزرگ مانند شستا وارد این عرصه‌های پایین‌دستی می‌شده و قصد خروج از آن را داریم یا شرکت‌هایی هستند که با استراتژی شستا سازگار نیستند و بهتر دیده‌ایم آنها را واگذار کنیم. به گفته مدیرعامل هلدینگ صبا‌تأمین، واگذاری این شرکت‌ها ضمن رونق‌بخشی به بخش خصوصی، منافع سازمان تأمین اجتماعی را نیز تأمین خواهد کرد.

 

‌در راستای سیاست‌های کلی کشور است

 

علی ظفرزاده، مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، در گفت‌وگو با «شرق» درباره علت واگذاری بنگاه‌های اقتصادی تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی نیز مانند دیگر سازمان‌ها و نهادهای عمومی در راستای سیاست‌های کلی کشور و همین‌طور نظرات شخص رئیس‌جمهور به سمت خصوصی‌سازی واقعی و اصیل حرکت می‌کند؛ زیرا ما اعتقاد داریم باید امور مردم را به مردم بسپاریم و مطمئنا از طریق این بنگاه‌ها شاهد مدیریت بهینه و سودآوری بیشتری خواهیم بود.

 

به گفته ظفرزاده در‌حال‌حاضر دولت در صنایع بالادستی فعال است و باید حداقل در صنایع پایین‌دستی امکان حضور بخش خصوصی فراهم شود؛ زیرا در‌حال‌حاضر بخش خصوصی کشور در حاشیه قرار دارد و بنگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی از پشتوانه حمایت‌های نهادی برخوردارند و امکان رقابت با آنها برای بخش خصوصی وجود ندارد.

 

‌تغییرات مدیریتی در تأمین اجتماعی

 

در کنار مشکلات اقتصادی‌ای که بخشی از آن تابعی از شرایط اقتصادی کشور بوده است، اجرای طرح تحول سلامت نیز به مشکلات قبلی سازمان تأمین اجتماعی اضافه شده است. از یک سو در طرح تحول سلامت و با افزایش تعرفه‌ها، هزینه‌های درمانی سازمان تأمین اجتماعی نیز افزایش چشمگیری داشته و از دیگر سو، با تصمیم جدید دولت و مجلس قرار است منابع درمانی این سازمان از این پس به خزانه کل کشور واریز شود. درحالی‌که اختلاف‌نظر در شیوه هزینه‌کرد منابع درمانی بین وزارت بهداشت و درمان و سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد و تعارض منافع در این سطح نیز بین نظام پزشکی و تأمین اجتماعی دیده می‌شود، برخی کارشناسان ریاست یک پزشک ارتوپد را که سال‌ها در سازمان نظام پزشکی ایران مسئولیت داشته و عضو منتخب شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز بوده است، در رأس این صندوق کارگری در تضاد با منافع سازمان تأمین اجتماعی می‌دانند؛ مسئله‌ای که از سوی حامیان سیدتقی نوربخش، مدیرعامل کنونی سازمان تأمین اجتماعی، فاقد ارزش تحلیلی خوانده می‌شود.

 

از دیگر سو، نگاهی به مدیران شستا در دهه اخیر نشان می‌دهد تنها دو سال از ۱۰ سال گذشته فردی غیر پزشک بر صندلی ریاست تأمین اجتماعی تکیه زده است که آن استثنای دوساله هم کسی جز سعید مرتضوی نبوده که سابقه و تخصصی در اقتصاد و مدیریت یک صندوق بیمه‌ای نداشته است.

 

درحالی‌که زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر قریب‌الوقوع مدیر سازمان تأمین اجتماعی شنیده می‌شود و از گزینه‌هایی مانند احمد میدری یا مهدی کرباسیان برای این سمت نام برده می‌شود، بیش از ۱۶۰ نماینده مجلس با امضای طوماری حمایت خود را از نوربخش اعلام و از او تقدیر و تشکر کرده‌اند.

 

هم‌زمان با این فعل و انفعالات، نمایندگان مجلس نیز طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را کلید زده‌‌اند که دو محور آن «عدم توانایی در اداره امور بنگاه‌های شستا» و همچنین «بالارفتن بدهی بیش از حد در سازمان‌های وابسته از قبیل تأمین اجتماعی و بازنشستگی به سیستم بانکی» است.

 

تلاش برای استیضاح ربیعی در شرایطی صورت می‌گیرد که کمتر از یک ماه پیش، رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، از تقاضای برخی نمایندگان برای تحقیق‌وتفحص از عملکرد شستا خبر داده بود. به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد کلاف تأمین اجتماعی بیش از همیشه درهم پیچیده است و تا زمانی که توافقی بین شرکای اجتماعی تأمین اجتماعی؛ یعنی کارگران، کارفرمایان و دولت صورت نگیرد و قدرت مدیریتی و نظارتی این شرکا در تأمین اجتماعی به توازن نرسد، امکان دفاع از منافع کارگران تحت پوشش این صندوق وجود نخواهد داشت.

شرق

در طومارهای جداگانه؛ مخالفت کارگران با واریز سرمایه‌های تامین اجتماعی به خزانه دولت

در ادامه اعتراضات کارگران به تصویب بند (ز) تبصره هفت لایحه بودجه، اتحادیه نیروی کار پروژه‌ای، با صدور بیانیه‌ای مصوبه ضدکارگری مجلس را نکوهش کرد و از شورای نگهبان به عنوان نهادی که مدافع حقوق ملت و قانون اساسی است، درخواست کرد با ورود به قضیه، مانع واریز سرمایه‌های کارگران به خزانه دولت شود.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

راهپیمایی صدها کارگر گروه ملی فولاد در شهر اهواز + ویدئو

گروه ملی صنعتی فولاد ایران شامل کارخانه فولادسازی، نورد کوثر، نورد تیرآهن، کارخانه لوله‌سازی و ماشین‌سازی است و حدود ۴ هزار کارگر شاغل دارد که طی چند ماه گذشته دستمزد آنها به تاخیر افتاده است. به همین دلیل کارگران این کارخانه‌ها که با ادامه بی‌توجهی مسئولان کارخانه و استانی مواجه شده‌اند؛ به نشانه اعتراض صبح ... راهپیمایی صدها کارگر گروه ملی فولاد در شهر اهواز + ویدئو

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران «فولاد قزوین» و «آرمان شفق» مقابل ساختمان فرمانداری تاکستان

کارگران دو کارخانه «فولاد قزوین» و «آرمان شفق» که تحت مسئولیت کارفرمای واحد مشغول کارند. در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایای خود مقابل فرمانداری تاکستان دست به تجمع زدند. این کارگران مهمترین مطالبه خود را دریافت حقوق سه ماه اخیر و عیدی و پاداش پایان سال عنوان کردند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

کارگران ایرانی ارزان‌ترین نیروی کار در منطقه و جهان هستند

این فعال کارگری می‌گوید:‌‌ در عمل کارگران دست به نقدترین قربانی‌های سیاست تعدیل اقتصادی دولت‌ها در مسیر رسیدن به جاده ابریشم نظام سرمایه‌داری از پس از جنگ برای سرکوب دستمزدی هستند چون تشکل‌های بنیادینی هم ندارند

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, مصاحبه و گفتگو