پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

هدف‌ها و فرصت‌های چین در افغانستان با خروج آمریکا

هر چند خروج آمریکا از افغانستان ممکن است تهدیدات امنیتی برای چین را افزایش دهد اما این کشور فرصت می یابد تا مکانیزمهای امنیتی اوراسیایی خود را در افغانستان ساماندهی کرده و دست قدرتهای غربی را از مرزهای خود کوتاه کند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از اوراسیا ریویو ، در این تحلیل نوشته “امیل اودالیانی” استاد دانشگاه اروپایی در تفلیس گرجستان آمده است: چین از تبعات مرتبط با خروج نیروهای آمریکا از افغانستان به شکل افزایش افراط گرایی و تهدید موقعیت چین در سین کیانگ و آسیای میانه بیم دارد. با این حال خروج آمریکا ممکن است مزایای پیش بینی نشده ای برای چین به همراه داشته باشد. برنامه بازسازی به رهبری  رهبری چین به معنی تشدید همکاری با ایران ، پاکستان و روسیه است.

 

خروج آمریکا از افغانستان بدون تردید یک خلاء ژئوپلتیک ایجاد می کند که تاثیرات آن فراتر از آن کشور است. سقوط دولت افغانستان در مدت چند ماه به علت سطح پایین آمادگی نیروهای افغان یک سناریوی بسیار محتمل است. در حقیقت این فرایند هم اکنون آغاز شده و طالبان کنترل بسیاری از مناطق را به دست گرفته است. بعلاوه ، حملات و هرج و مرج در مرزهای افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان افزایش یافته و این حاکی از تغییر ماهیت مناقشه است.

 

افغانستان میزبان چندین بازیگر خارجی با منافع متضاد است و چین در میان آنها نقش ویژه ای دارد. منافع چین در افغانستان که با آن ۸۰ کیلومتر مرز مشترک هم دارد ، در دهه گذشته پیچیده شده است. افغانستان برای چین هم به عنوان یک کریدور جغرافیایی به درون آسیای میانه و هم زمینه مساعدی برای تهدیدات امنیتی است که می تواند ثبات منطقه سین کیانگ را تهدید نماید.

 

تا کنون روشن است که چین از حضور طولانی مدت آمریکا در منطقه سود برده است . حضور آمریکا مانعی دربرابر افراط گرایی اسلامی بود و به چین اجازه می داد که موضع خود را در سین کیانگ تقویت نماید. همچنین حضور نیروهای آمریکا و ناتو به چین اجازه داد که پروژه “کمربند و راه” را به استان بلوچستان در جنوب غربی پاکستان و آسیای میانه امتداد بدهد اما امنیت در این مناطق ممکن است دیگر تضمین شده نباشد.

 

تهدید جهادی علیه چین تا کنون بیشتر لفاظی بوده اما با خروج آمریکا از افغانستان این دینامیک احتمالا تغییر خواهد کرد. از این رو جای تعجب نیست که چین با وجود مخالفت خود اشغال افغانستان از سوی آمریکا در ۲۰ سال پیش اکنون ناخشنودی خود را از خروج سریع آمریکا ابراز می دارد و این مساله انتقاد رهبران چین را در پی داشته است.

 

چین همچنین احساس می کند که خروج آمریکا ممکن است تاثیرات گسترده تری بر رقابت نوظهور جهانی چین با آمریکا داشته باشد. آمریکا اکنون زمان و منابع بیشتری برای رقابت با چین در منطقه ایندو – پاسیفیک خواهد داشت چین همچنین هراس دارد که ممکن است در افغانستان گرفتار بشود و این به معنی تحقق یک هدف مهم آمریکا و پرت کردن حواس چین از دریای جنوب و شرق چین است.

 

با این حال خروج آمریکا همچنین مزایایی هم برای چین دارد از جمله فرصت خواهد داشت تا حضور اقتصادی خود را از طریق طرح کمربند و راه توسعه داده و ارتباط زمینی به کریدور اقتصادی چین – پاکستان را تقویت نماید. بعلاوه چین احتمالا درصدد بهره برداری از منابع نفت و گاز افغانستان خواهد بود.

 

یک مزیت دیگر خروج آمریکا ، استفاده احتمالی چین از افغانستان برای پیشبرد تدابیر امنیت و ایجاد صلح برای حل و فصل مناقشه است و کشورهای خارجی بخصوص لیبرال غربی از مشارکت در طرح‌های امنیتی در مجاورت مرزهای چین حذف خواهند شد.

 

نسخه صلح سازی چین احتمالا در بر گیرنده کشورهای همفکر اوراسیا مانند ایران ، پاکستان ، روسیه و نیز کشورهای آسیای میانه خواهد بود. محتمل ترین مسیر امنیتی چین در افغانستان اشتراک مساعی با سایر کشورهای منطقه ای برای مهار و در صورت نیاز نابود کردن هسته های تروریستی و افراط گرایی است. این چهار قدرت اوراسیایی می توانند برای مهار و تاثیرگذاری بر رفتار طالبان برای تامین منافع اقتصادی و امنیتی چین ،  روسیه ، ایران و پاکستان همکاری نمایند. این چهار کشور همچنین احتمالا نیروی نظامی وارد افغانستان نخواهند کرد.

 

این چهار کشور در سازمان همکاری شانگهای نیز با یکدیگر تعامل و همکاری دارند (ایران به عنوان ناظر حضور دارد) و چین ممکن است نقش امنیتی بیشتری برای سازمان همکاری شانگهای در افغانستان تعریف نماید.

 

بطور خلاصه می‌توان گفت که هر چند روشن است که چین بعد از خروج آمریکا از افغانستان با چالش جدی و بالقوه امنیتی رو به رو خواهد شد اما در عین حال با مزایای بلندمدتی هم رو به رو خواهد بود بخصوص از این جنبه که می‌تواند مکانیزم جایگزینی برای راه حل طولانی مدت در افغانستان ایجاد نماید ؛ کاری که برای آمریکا حاصل نشد.

روس‌ها نگرانِ پیوستن داعش به طالبان هستند

این روزها روس‌ها بیشتر از هر کشوری از تشدید تنش در افغانستان بخصوص مناطق شمالی این کشور ابراز نگرانی می کنند و نسبت به پیوستن گروه تروریستی داعش به طالبان هشدار داده‌اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تاجیکستان, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, قطر

بلومبرگ: قدرت گرفتن طالبان خطر تروریسم از روسیه تا چین را تشدید می‌کند

شبکه خبری بلومبرگ نوشت: پیشروی های سریع طالبان و سلطه آن بر بخش های زیادی از افغانستان، همزمان با اقدام جو بایدن برای خارج کردن نیروهایش از افغانستان، زنگ هشدار را برای روسیه و چین به صدا در آورده است.

ادامه

اتحاد شوروی, اسیای مرکزی, افغانستان, اقتصادی, امریکا, ایران, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه

طالبان کنترل گمرک ابونصر فراهی افغانستان در مجاورت مرز خراسان جنوبی را بدست گرفت

در پی تشدید درگیری‌ها ، گمرک ابونصر فراهی افغانستان در مجاورت مرز ماهیرود خراسان جنوبی به کنترل نیرو‌های طالبان درآمد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, ایران, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, خبر

داعش پروژه بزرگ آمریکا برای مهار طرح یک کمربند و یک جاده

دبیرکل حزب کنگره ملی افغانستان گفت که آمریکا و هند هردو تلاش دارند که پروژه یک کمربند و یک جاده چین را ناکام سازد و با توجه به این وضعیت مسئله داعش بزودی حل نخواهد شد..

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, جنگ سرد, جنوب آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه