شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

روزنامه بیلد آلمان به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که دولت برلین تصمیم گرفته است تا برخی از واحدهای رده‌بالای نیروهای ویژه این کشور را در حالی که برای شرایط بحرانی احتمالی در اراضی اشغالی، غزه و «خاورمیانه» آماده می‌شود، در قبرس مستقر کند. به گزارش ایسنا، نشریه بیلد روز چهارشنبه گزارش داد که ... نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, اشغالگری, شمال افریقا, صهیونیسم, فلسطین, قبرس, گزارش, لبنان

هاف پست: آمریکا زمینه انتقال داعشی‌ها از سوریه به‌سینای مصر را فراهم کرد

پایگاه خبری هاف پست نوشت: آمریکا و نیروهای دمکراتیک کرد سوریه در قالب ‘معامله رقه’ شرایط لازم برای انتقال عناصر داعش و خانواده هایشان را به سمت سینای مصر فراهم کردند.

 

هاف پست افزود: به دنبال شکست داعش در سوریه و عراق در ماه گذشته میلادی گزارش ها از نفوذ برخی از عناصر این گروه به سینای مصر در قالب معامله رقه خبر دادند. معامله ای که نیروهای کرد سوریه و داعش تحت نظارت آمریکا برسر آن به توافق رسیدند.

 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در ۵ دسامبر نسبت به انتقال عناصر داعش از رقه در شمال شرق سوریه به مصر تحت نظارت آمریکا برای بکارگیری آنها در صحرای سینای هشدار داد.

 

براساس گزارش منابع محلی و تحلیلگران امور نظامی و گروههای تندرو ، آمریکا شرایط لازم برای انتقال امن عناصر داعش از مخیفی گاههای خود با سه مسیر فراهم کرده اند که این مسیرها شامل عبور از خاک اردن، فرود هوایی و نفوذ از طریق سواحل سینا است.

 

دادستانی مصر در ۲۵ نوامبر گذشته عناصر داعش را به حمله به مسجد الروضه وقتل عام صوفیان در این مسجد در استان سینا متهم کرد در این حمله ۳۱۵ مصری کشته و بیش از ۲۰۰نفر زخمی شدند.

 

همچنین عناصر داعش در ۱۹ دسامبر(آذر – دی) حمله با موشک کورنت به فرودگاه شهر العریش درحالی که وزیران دفاع و کشور مصر در این حضور داشتند و در جریان آن یک افسر مصری کشته شد را برعهده گرفتند.

 

کمال حبیب یک کارشناس در امور گروههای تندرو گفت که گروه داعش این موشک را از گروههای مسلح سوریه که آمریکا آنها را در اختیار آنها قرار داده بود به دست آورد.

 

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا پیشتر در گزارشی نوشت که قاهره پیشنهاد های آمریکا برای آموزش نیروهای مصری درباره روش های مبارزه با تروریسم را در سینا نادیده گرفت.

 

در نیمه اکتبر گذشته با هماهنگی آمریکا توافقی میان نیروهای دمکراتیک کرد سوریه (پ ی د) و داعش بسته شد که بنابرآن عناصر داعش به همراه خانواده های خود رقه را ترک گفته و به سمت حومه استان دیرالزور می رفتند.

 

اما گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که بر اساس این توافق عناصر داعش به سمت سینای مصر و مناطق دیگر در شمال آفریقا منتقل شده اند.

 

‘طلال سلو’ سخنگوی جدا شده از نیروهای دمکراتیک کرد سوریه در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: داعش با هماهنگی آمریکا سه مرتبه اجازه یافته تا عناصرش از شهرهای منبج، الطبقه و رقه خارج شوند.

 

روزنامه الیوم السابع مصر نزدیک به دولت این کشور نیز پیشتردر گزارشی به نقل از منابع آگاه در سوریه نوشت: عناصر داعش در سوریه از طریق خاک و چه بسا از طریق جنگنده و هواپیماهای باری نظامی به مصر منتقل شده اند.

 

صفوت الزیات کارشناس نظامی مصر دراین باره گفت: عناصر داعش قادر به نفوذ به سینای مصر هستند با اینکه مکانی ایده آل برای آنها نیست.

 

به عقیده وی ، بین فرار داعش به صحرای سینا و قدرت پیشین آن در صحرای الانبار در غرب عراق و و نفوذ و عبور از مناطق صحرایی اردن و بادیه شام در جنوب شرقی سوریه و شرق اردن و غرب عراق و شمال عربستان ارتباط وجود دارد و این تنها راه عبور داعشی ها برای رسیدن به سینا نیست بلکه آنها می توانند از مناطق ساحلی سرزمین های اشغالی و نوار غزه که چهار برابر مرزهای خاکی است، استفاده کنند.

 

الزیات گفت: مناطق ساحلی باز در سینا ورود عناصر داعش به این منطقه را به کمک کشتی ها وقایق های تجاری و ابزارهای دیگر فراهم کرده درحالی که انتقال هوایی آنها بعید است.

 

وی همچنین افزود: بسیار دشورا و ضعیف است که در کنار اقدامات شدید امنیتی در مصر و حادثه سقوط یک فروند هواپیمای روسیه در این کشوردر سال ۲۰۱۵، گردشگران روسی به مصر بازگرداند.

 

طلعت مسلم کارشناس نظامی مصری نیز گفت: مسیر های زمینی برای نفوذ تروریست های داعش به صحرای سینا نامشخص است و از سوی برخی قدرت ها حمایت می شوند.

 

وی افزود: عناصر داعش به دنبال راههای جدید از طریق دریای سرخ و مدیترانه لیبی و یا سودان برای رسیدن به مصر و انتقال به سینا هستند.

 

همچنین احمد مولانا پژوهشگر در امور گروههای تندرو معتقد است که مسیرهای زمینی میان مصر و سوریه که به عناصر داعش اجازه نفوذ به سینا را بدهد، وجود ندارد.

 

وی افزود: عبور عناصر داعش از لیبی و سودان به مصر بسیار دشوار بوده و از طریق دریایی نیز با وجود قایق های آمریکا و روسیه در این منطقه برای آنها دشوار است که به سینا وارد شوند.

 

الزیات کارشناس در امور گروههای تندرو درباره قدرت کنونی داعش گفت: این گروه تنها بر سینای مصر تمرکز ندارد بلکه ما دربرابر گروهی قرار داریم که در تلاش برای احیای خود بوده و این ظرفیت را نیز دارد.

ایرنا

اقتصاد مصر با همکاری روسیه و کشورهای «بریکس» طی چند سال آتی احیا می‌شود

پایگاه خبری «دویچه وله» آلمان در تحلیلی با اشاره به حجم گسترده قراردادهای اقتصادی مصر و روسیه با طرح این پرسش که این همکاری ها چه تبعاتی بر روابط اقتصادی مصر با شرکای غربی اش دارد؟ نوشت: اقتصاد مصر با همکاری روسیه و کشورهای «بریکس» طی چند سال آتی احیا می شود.   تحلیل دویچه ... اقتصاد مصر با همکاری روسیه و کشورهای «بریکس» طی چند سال آتی احیا می‌شود

ادامه

المان, جهان, چین, روسیه, مصر

عربستان و الجزایر در خصوص مسائل منطقه ای اختلاف نظر زیادی با هم دارند

خبرگزاری آلمان: اختلاف دیدگاه الجزایر با عربستان در خصوص مسائل منطقه ای چیز جدیدی نیست زیرا الجزایر در گذشته جزو قطب سوسیالیستی بود و هنوز هم تاحدودی هست و این قطب مخالف گرایش های سیاسی کشورهای عربی نزدیک واشنگتن است. خبرگزاری آلمان در گزارشی در خصوص روابط عربستان والجزایر نوشت: الجزایر و عربستان در خصوص ... عربستان و الجزایر در خصوص مسائل منطقه ای اختلاف نظر زیادی با هم دارند

ادامه

الجزایر, جهان, خبر, عربستان سعودی, گزارش

سیف‌الاسلام قذافی به دنبال نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی

سخنگوی قبایل لیبی فاش کرد که سیف الاسلام قذافی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در لیبی آماده می‌کند.   به نقل از شبکه خبری المیادین، باسم الهاشمی الصول، سخنگوی قبایل لیبی و خانواده معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی گفت: سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی از حمایت بزرگترین قبایل برای نامزدی در ... سیف‌الاسلام قذافی به دنبال نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی

ادامه

جهان, خبر, لیبی

الجزایر با درخواست آمریکا برای اعزام نیرو جهت محافظت از سفارتش مخالفت کرد

خبرگزاری آناتولی ترکیه شنبه شب به نقل از روزنامه فرانسوی زبان «جون اندیبوندون» اعلام کرد الجزایر با درخواست آمریکا برای اعزام نیرو جهت محافظت از سفارتش در الجزیره مخالفت کرد.   این روزنامه به نقل از یک دیپلمات الجزایری نوشت: وزارت دفاع آمریکا در پی اعلام تصمیم ترامپ در مورد بیت‌المقدس و پیش بینی های ... الجزایر با درخواست آمریکا برای اعزام نیرو جهت محافظت از سفارتش مخالفت کرد

ادامه

الجزایر, امریکا, جهان, خبر