مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

“هاآرتص” از محدود شدن تل‌آویو توسط مسکو استقبال کرد/ «اسرائیل فقط زبان زور را می‌فهمد»

به گزارش افکارنیوز، روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی به قلم «گیدئون لِوی» نویسنده چپ‌گرا و مخالف «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، به بررسی تصمیم روسیه در مجهز کردن سوریه به سامانه‌های پدافند موشکی S-300 پرداخته و نوشت برای اولین بار طی سال‌های اخیر، یک کشور به تل‌آویو گفت دیگر کافی است.

 

در ابتدای این یادداشت ضمن استقبال از متوقف شدن آزادی عمل اسرائیل در سوریه، آمده است: «بارقه‌ای از امید نمایان شده است؛ کسی در حال اعمال محدودیت بر اسرائیل است. برای اولین بار طی سال‌ها، دولت دیگری صراحتا به اسرائیل گفته که اجازه ندارد هر کاری می‌خواهد انجام بدهد، در بازی (منطقه) تنها نیست، محدودیت‌‌هایی برای قدرتش وجود دارد و آمریکا هم همیشه نمی‌تواند آن را حمایت کند».

 

لوی با بیان اینکه اسرائیل به کسی نیاز داشت که این محدودیت‌ها را بر او اعمال کند، نوشت: «طی سال‌های اخیر، غرور و گستاخی و واقعیت‌های ژئوپلتیکی به او (اسرائیل) اجازه داده بود بدون محدودیت و کنترل نشده عمل کند؛ در آسمان‌های لبنان گشت‌زنی کنند گویی که آسمان خودش است، از حریم هوایی سوریه بمباران انجام دهد به مانند آنکه حریم هوایی غزه است، غزه را به‌ تناوب نابود کند، آن را به صورت نامحدود و بی‌پایان تحت محاصره قرار دهد و به اشغالگری در کرانه باختری ادامه دهد. اما ناگهان کسی بلند شد و گفت، همان‌جا توقف کن؛ حداقل در سوریه».

 

هاآرتص با تشبیه کردن اسرائیل به «کودکی که سال‌ها بود کسی محدودش نکرده بود»، از روسیه به خاطر این کار تشکر کرد: «این مسئله نشان داد که چقدر اسرائیل به یک مسئول بزرگسال برای مهار شدن نیاز داشت. آیا کسی پیشتر جرأت داشت که آزادی عمل اسرائیل در دیگر کشورها را محدود کند؟ آیا کسی مانع پرواز جنگنده‌های اسرائیل در آسمان‌هایی که متعلق به آن نبود، می‌شد؟… برای دهه‌ها اسرائیل با چنین پدیده عجیبی روبه‌رو نشده بود. اسرائیل در حال آماده شدن برای رو کردن برگ مظلومیت جدیدی از خود است، ولی غرور و تکبر آن به‌صورت ناگهانی محو شده است».

 

نویسنده این یادداشت با بیان اینکه تبختر پر سر و صدای نتانیاهو خاموش شده، تاکید کرد: «هر کشوری از جمله سوریه حق دارد سلاح‌هایی برای دفاع در برابر جت‌های بمب‌افکن داشته باشد و هیچ دولتی نمی‌تواند با زور مانع آن شود. این واقعیت ابتدایی برای گوش اسرائیلی‌ها خوشایند نیست.

 

این طرز تفکر که حاکمیت دیگر کشورها بی‌معنی است، می‌توان همیشه با توسل به زور آن را نقض کرد، اینکه حاکمیت اسرائیل فقط مقدس و عالی است، اینکه اسرائیل می‌تواند خود را در امور منطقه دخالت دهد، حتی از طریق نظامی و بدون پرداخت بهای آن، همه و همه به طور ناگهانی با جواب منفی و “خیر” روسی‌ها متوقف شد».

 

لوی مخالفت و پاسخ منفی روس‌ها به اسرائیل را لازم دانسته و افزود: «این در زمان عالی اتفاق افتاد… شاید این امر حتی به میزان کمی بتواند باعث توازن در سرمستی چند ساله اسرائیلی‌ها از قدرت شود، شاید هم عاقل‌تر شوند. شاید مشخص شود که روسیه از دولت فاسد و دیوانه آمریکا، که اکنون از آن حمایت می‌کند، بهتر باشد».

 

در ادامه این یادداشت آمده است: «روسیه برای جهانیان، راه مقابله با اسرائیل را مشخص کرد، (زور) تنها زبانی است که اسرائیل می‌فهمد. فقط با زور است زمانی که اسرائیل تنبیه می‌شود یا مجبور است بهایی بپردازد، کار درست را انجام می‌دهد.

 

از این به بعد، نیروی هوایی (اسرائیل) قبل از حمله بعدی برای بمباران سوریه، دوبار یا چندبار فکر خواهد کرد… اگر آن “خیرِ” روسی، بر فراز آسمان‌های غزه هم طنین‌انداز می‌شد، بسیاری از مرگ‌ها و ویرانی‌های بی‌ثمر رخ نمی‌داد. اگر نیروی بین‌المللی با اشغالگری اسرائیل مواجهه می‌کرد، مدت‌ها قبل به پایان رسیده بود. به‌ جای آن ما دونالد ترامپی در واشنگتن و تقبیح رقت‌انگیز اتحادیه اروپا درباره تخلیه خان‌الاحمر را داریم».

 

پیش از این تحلیلگران اسرائیل اما تصمیم وزارت دفاع روسیه در تجهیز سوریه به سامانه‌های S-300 را «تحولی بسیار منفی» برای تل‌آویو توصیف کرده و می‌گفتند: «هم از نظر نظامی و هم از نظر سیاسی، اتفاقی شدیدا منفی است… انتظار می‌رود این اقدامات عملیات هوایی اسرائیل در سوریه را بسیار دشوار کند… ساقط شدن هواپیمای روسیه در هفته گذشته (بر فراز لاذقیه) واقعیت میدانی جدیدی ایجاد کرده و به روس‌ها بهانه‌ای برای اعطای موشک‌های (پیشرفته)‌به سوری‌ها داد».

 

آنها با رو به وخامت رفتن بحران بین روسیه و اسرائیل، تحلیل کردند: «اکنون که زمان اولین آزمایش بزرگ مناسبات اسرائیل و روسیه رسیده اما به نظر می‌رسد روابط [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] و نتانیاهو دوام نداشته است. نتانیاهو احتمالا تلاش خواهد کرد تا در آخرین لحظه هم که شده مانع رسیدن این سامانه‌های موشکی به سوریه شود اما اکنون دیگر تصمیم تغییر قواعد بازی در سوریه، با روسیه است. کاری نیست که نتانیاهو بتواند انجام دهد».

تاکنون در سوریه حدود ۱۰۰ هزار تروریست کشته‌‌شده که ۸۵ هزار تن از آن‌ها توسط نیروی هوایی روسیه به‌هلاکت رسیده‌اند

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، ویکتور باندارف، رئیس کمیته دفاع و امنیت در شورای فدراسیون روسیه اظهار داشت: تعداد کشته‌ها در صفوف نیروهای فعال روسیه در سوریه در طول سه سال به ۱۱۲ تن رسیده است.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

به موجب توافق ادلب؛ خروج نخستین گروه از شورشیان از شمال سوریه

به گزارش رویترز، «رامی عبدالرحمن» رئیس گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، وابسته به معارضان، اعلام کرد که نخستین گروه از عناصر شورشی در عمل به شروط ارائه‌شده از سوی دولت‌های ترکیه و روسیه برای جلوگیری از عملیات نظامی ارتش سوریه، خروج از منطقه حائل در ادلب را آغاز کرده‌ است.   عبدالرحمن در ... به موجب توافق ادلب؛ خروج نخستین گروه از شورشیان از شمال سوریه

ادامه

ترکیه, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

رهگیری هواپیماهای اسرائیلی حتی در باند فرودگاه/ نسب سیستم‌های ردیاب درسوریه با قابلیت پوشش آسمان اروپا

یک مقام ارشد حوزه صنایع تسلیحات الکترونیکی روسیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد، کرملین به دنبال آن است که در نتیجه سرنگونی هواپیمای نظامی‌اش در سوریه طی حمله جنگنده‌های اسرائیلی سیستم‌های ردیاب خود را علاوه بر آسمان سوریه برای تحت نظر قرار دادن آسمان اروپا نیز تقویت کند.

ادامه

اسراییل, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا