ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تأمین شود. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، واسیلی نبنزیا، نماینده ... درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

ادامه

اردن, اسراییل, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, فلسطین, لبنان

خنده‌های تحلیل‌گر سابق سیا به‌ ادعای رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران + فیلم

تحلیل‌گر سابق سیا به ادعای اسرائیل در رهگیری موشک‌های ایرانی پاسخ داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ لری جانسون تحلیل‌گر سابق سازمان سیا به ادعای اسرائیل در مورد رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران، پاسخ داد. جانسون گفت: اسرائیل اجازه نشان دادن خسارات را به خبرنگاران نمی‌دهد؛ زیرا آسان‌ترین راه برای اقناع عمومی این است که بگویی ... خنده‌های تحلیل‌گر سابق سیا به‌ ادعای رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران + فیلم

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, فیلم, گزارش

استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

پس از حمله ایران به اسراییل برای تلافی حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ۱۵ آوریل اعلام کرد که مجلس نمایندگان در این هفته درباره لایحه کمک به اسرائیل رای گیری خواهد کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تحلیلگران خاطرنشان کردند، ایالات متحده از ... استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اسراییل, امنیتی, ایران, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, سوریه, صلح, عراق, غرب, فلسطین, کلمبیا, مصر, هژمونیسم

هاآرتص: اتحاد آمریکایی-عربی ضد ایران به‌شدت ضعیف شده و ترامپ مقصر آن است

یک روزنامه اسرائیلی با اذعان به ضعیف شدن اتحاد کشورهای عربی منطقه ضد ایران، نوشت سیاست واشنگتن در قبال ایران به بن‌بست رسیده و سعودی‌ها نیز از تقابل نظامی با تهران هراس دارند.

 

روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی به بررسی تنش‌های اخیر در منطقه غرب آسیا پرداخته و نوشت اتحاد آمریکا با کشورهای عربی علیه ایران به شدت ضعیف شده و مقصر آن نیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده است.

 

در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به ترس سعودی‌ها از وارد شدن به تقابل نظامی با ایران، آمده است: «تحولات استراتژیکی در خاورمیانه در حال رخ دادن است که مهمترین آن تضعیف اتحاد ضد ایران-حامی آمریکا است. در این مورد، ترامپ نقش مهمی ایفا کرده است».

 

هاآرتص با باین اینکه طی ماه‌های اخیر روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با آمریکا دستخوش تاثیرات منفی شده است، نوشت: «با آغاز ماه آگوست، امارات عربی متحده از تعهداتش در ائتلاف سعودی علیه یمن دست کشید. در نیمه سپتامبر نیز تاسیسات نفتی عربستان سعودی به شدت آسیب دید.

 

دولت مصر به ریاست عبدالفتاح السیسی نیز با موج جدید تظاهرات در اعتراض به بحران اقتصادی و سرکوب مخالفان مواجه شده است. در همین زمان، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل… بعد از انتخابات سه‌شنبه قبل، با دشواری‌هایی روبه‌رو شده است».

 

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزام یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.

 

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند.

 

این روزنامه، نکته مشترک این تحولات را اینگونه توضیح می‌دهد: «تمام سران منطقه‌ای که ترامپ را در سیاست افراطی ضد ایرانی خود حمایت می‌کردند، اکنون با مشکلات خود سرگرم هستند و نسبت به پایبندی ترامپ به استراتژی پیشین مشکوک شده‌اند».

 

در ادامه این یادداشت ضمن اشاره به صدمات سهمگینی که ایران می‌تواند به کشورهای عربی، علی‌رغم بودجه‌های هنگفت نظامی آنها بزند، آمده است: «ترامپ آگاه است که جنگ جدید در منطقه نه تنها جان آمریکایی‌های بیشتری را [نسبت به جنگ‌های پیشین] می‌گیرد بلکه بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده و شانس خودش برای رأی آوردن در انتخابات پیش رو تضعیف می‌کند».

 

هاآرتص در پایان با بیان اینکه گویا سعودی‌ها نیز دیگر چندان اطمینانی از موفقیت در تقابل نظامی با ایرانی‌ها ندارند، تصریح کرد: «سیاست واشنگتن در قبال ایران به نظر به بن‌بست رسیده است… آیا تمام اینها باعث خواهد شد که آمریکا یا اسرائیل به عقلانی بودن خروج از توافق هسته‌ای ایران شک کنند؟»

 

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. جمهوری اسلامی ایران تا کنون در سه گام از تعهدات خود کاسته است.

 

سه نفر از مشاوران امنیتی پیشین و تحلیلگران مسائل غرب آسیا در دولت آمریکا یک طرح شش بندی برای توافق ایران و آمریکا جهت کاهش تنش‌ها ارائه دادند که از هشدار به ریاض تا اعطای معافیت تحریم نفتی را شامل می‌شود.

 

طرح «شش بندی» پالتیکو برای توافق ایران و آمریکا؛ از هشدار به بن‌سلمان تا تداوم فروش نفت

 

نشریه «پالتیکو» در یادداشتی به قلم سه نفر از مشاوران امنیتی پیشین در دولت آمریکا (آرون دیوید میلر، استیون سیمون و ریچارد سوکولسکی) به بررسی راه فرار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده از بن‌بست با ایران پرداخته و با نظر «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور برای جنگ با تهران به خاطر ریاض مخالفت کردند.

 

در ابتدای این یادداشت با تاکید بر اینکه تنها راه برون رفت آمریکا از بحران با ایران، مذاکره است، ذکر شده: «راه پیش‌رو، اقدام همه‌جانبه برای مذاکره بر سر یک توافق هسته‌ای جدید یا اصلاح گسترده توافق قبلی نیست… ما راهی را برای کاهش تنش پیشنهاد می‌کنیم که بر پایه یک سری گام‌های معتدل الزام‌آور دوجانبه است که هر طرف می‌تواند برای پیشگیری از احتمال درگیری و آرام کردن وضعیت کنونی بردارد».

 

نویسندگان این مقاله با اذعان به اینکه ایران هیچ قصدی برای اعمال هژمونی و سلطه خود بر منطقه ندارد، توضیح دادند: «آمریکا دو انتخاب دارد، یا از آبروی خود دفاع کند که به بهای منافعش تمام می‌شود یا با تصمیم‌گیری عاقلانه و حفظ منافع در وفور نفت با قیمت مناسب، وجهه خود را بازیابد».

 

پالتیکو با بی‌معنی خواندن دیدار ترامپ با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران همزمان با افزایش تحریم‌ها علیه تهران، نوشت: «چیزی که دولت [آمریکا] به آن نیاز دارد، یک استراتژی جهت سنجش امکان تمایل و توانمندی ایران برای دخیل شدن در یک مذاکره و داشتن اراده برای پایبند ماندن به آن است».

 

در ادامه این یادداشت سپس توافق جدیدی با شش محور برای ایران و آمریکا جهت پایان تنش‌ها و کاهش خطر درگیری مطرح شده که به شرح زیر است:

 

۱ – ترامپ باید پیام قاطعی به «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی بدهد مبنی بر اینکه عربستان سعودی در رقابت با ایران از حد خودش فراتر رفته و اینکه دو کشور باید هرچه سریعتر برای ممانعت از کشیده شدن منطقه به یک جنگ که در خدمت منافع هیچکس نیست، وارد تعاملات دیپلماتیک شوند. اینکه روزهای چِک سفید کشیدن آمریکا برای سعودی‌ها و کمک به رفتارهای غیرمسئولانه منطقه‌ای آنها تمام شده است. اینکه آمریکا به عربستان سعودی اجازه نمی‌دهد این کشور را برای محافظت از صادرات نفت خود، به جنگ با ایران بکشاند.

 

۲- ترامپ باید خیلی صریح به بن‌سلمان بگوید علی‌رغم اینکه آمریکا آماده است تا برای رفع آسیب‌پذیری سپر پدافند هوایی سعودی، کمک به دفاع در برابر حملات سایبری و برداشت از ذخایر استراتژیک نفت برای جبران کسری نفت عربستان اقدام کند اما ایالات متحده خود مستقیما به ایران حمله نمی‌کند، تا زمانی که این کشور تجهیزات یا نیروهای نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار ندهد.

 

۳ – ترامپ باید پیام محرمانه‌ای را به روحانی بدهد مبنی بر اینکه آمریکا از واکنش نشان دادن به حملات ایران خودداری کرد تا مصلحت منطقه را حفظ کند.

 

۴- آمریکا باید صراحتا بگوید که دیگر بر سر راه ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا با ایران سنگ‌اندازی نمی‌کند. اینکه تغییر حکومت ایران، یک خیال بولتونی بوده و تلاش کند رنجی که بر اثر تحریم‌ها به مردم ایران تحمیل کرده، کاهش دهد.

 

۵ – دولت ترامپ باید به تهران بگوید که آماده است مجددا معافیت‌های تحریمی خرید نفت را به مشتریان اصلی ایران جهت واردات نفت از این کشور اعطا کند به شرط اینکه ایران نیز به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.

 

۶ – ایران و آمریکا به عنوان بخشی از یک توافق دوجانبه مذاکره‌شده، تعهد دهند که اقداماتی را برای اعتمادسازی جهت کاهش تنش‌ها و رفع خطر وقوع درگیری انجام دهند. از همه مهتر، آنها باید کانال ارتباطی مستقیمی در سطح عملیاتی ایجاد کنند تا خطر سوءتفاهم‌هایی که می‌تواند جرقه درگیری را بزند، مرتفع کند. همچنین اگر ایران موافقت کرد که از رفتارهای نظامی تحریک‌آمیز در منطقه دست بردارد، آمریکا نیز بخشی از نیروهای نظامی اضافی که به منطقه اعزام کرد را برمی‌گرداند.

 

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزام یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورد.

 

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد اما بعد از گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، تا کنون در سه گام گام از تعهدات خود کاسته است. تهران ۱۶ شهریورماه اجرای سومین گام از کاهش تعهدات خود را اعلام کرد.

 

پیش از این مقاله نیز «امانوئل ماکرون»‌ رئیس‌جمهور فرانسه طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، پنج محور را برای مذاکرات میان ایران و آمریکا پیشنهاد داده بود.

فارس

روسیه: تحریم‌های جدید آمریکا حمایت آشکار از تروریست‌ها در سوریه است

وزارت خارجه روسیه هفتادوپنجمین دور تحریم‌های ضدروسی آمریکا را به‌شدت محکوم کرده و آن را ممانعت از تامین سوخت مورد نیاز نیروهای نظامی روسیه در سوریه و تلاش آشکار واشنگتن برای جلوگیری از نابودی کامل تروریست‌ها در این کشور نامید.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, سوریه

اعتراف دولت انگلیس به‌قرارداد‌های غیرقانونی فروش سلاح به‌ائتلاف سعودی

معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور تجارت بین‌الملل در جلسه پارلمان اعتراف کرد دولت این کشور به‌طور غیرقانونی به ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها سلاح فروخته است.

ادامه

انگلستان, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, غرب اروپا, یمن