بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

نیویورک تایمز: “ما در حال سقوط، سقوط، سقوط، سقوط هستیم!”

روزنامه نیویورک تایمز اخیراً در گزارشی نوشت: “ما در حال سقوط، سقوط، سقوط، سقوط هستیم؛ تقریباً ۱۰ درصد از کارگران آمریکایی در سه هفته گذشته برای دریافت مزایای بیکاری اقدام کردند، این موج بیکاری در تاریخ مدرن آمریکا بی‌سابقه است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ نیویورک تایمز روزنامه معتبر و مشهور آمریکایی اخیراً در گزارشی نوشته است: “”ما در حال سقوط، سقوط، سقوط، سقوط هستیم؛‌ تقریباً ۱۰ درصد از کارگران آمریکایی در سه هفته گذشته برای دریافت مزایای بیکاری اقدام کردند، این موج بیکاری در تاریخ مدرن آمریکا بی‌سابقه است.”

 

بر اساس این مطلب نیویورک تایمز، میلیون‌ها نفر در تلاشند تا ادعاهای بیکاری خود را به سازمانهای دولتی ارسال کنند و افراد بیشتری نیز با خطر از دست دادن شغل خود در هفته های آینده روبه‌رو هستند.

 

مقیاس این خسارت اقتصادی به قدری نفس‌گیر است که در یک نظرسنجی، بیش از نیمی از آمریکاییهای زیر ۴۵ سال اظهار کردند که شغل خود را از دست داده یا ساعت کاری آنها کاهش پیدا کرده است؛ ممکن است برخی از مشاغل با کاهش کارگران از بحران جان سالم به در ببرند اما با هزینه‌های طولانی‌مدتی مثل از دست دادن کارگران آموزش دیده و با تجربه و عدم قطعیت در استخدام افراد جدید رو‌به‌رو خواهند بود.

 

طی شبانه‌روز گذشته ۴۷ هزار و ۲۹۰ نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شدند

 

به گزارش ایلنا به نقل از ورلدمیتر، طی شبانه‌روز گذشته ۴۷ هزار و ۲۹۰ نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شدند و به این ترتیب تعداد کل مبتلایان به چهار میلیون و ۸۱۱ هزار و ۸۹۹ نفر رسید.

 

طی همین مدت، ۴۲۴ نفر نیز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و تعداد کل قربانیان در آمریکا به ۱۵۸ هزار و ۳۲۲ نفر رسید.

 

دو میلیون و ۳۷۶ هزار و ۵۴۲ نفر نیز پس از ابتلا به این ویروس در آمریکا بهبود یافته‌اند.

اعتصاب هزاران کارگر در سراسر آمریکا علیه نژادپرستی اقتصادی

هزاران تن از کارگران در سراسر ایالات متحده آمریکا از محل کارشان خارج شدند تا به اعتراضات بپیوندند و از مقام‌ها و شرکت‌ها بخواهند تا به نابرابر اقتصادی که در نابرابری نژادی ریشه دارد، پایان دهند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, خبر, کارگری

سخنرانی جرونیمو دو سوزو، دبیرکل حزب کمونیست پرتغال دورکاری: توهّم‌ها، تضعیف کارگران، تضمین حقوق کار

دگرگونی علمی و فنّی واقعیتی است انکارناپذیر که البته بر همهٔ جنبه‌های زندگی واجتماع و اشتغال اثر می‌گذارد. می‌تواند در خدمت کارگران باشد، یا بر اثر تصاحب [مزایای] آن توسط سرمایه، در خدمت شدیدتر کردن استثمار و یورش به حقوق کارگران قرار بگیرد.

ادامه

پرتغال, جنوب اروپا, جهان, دیدگاه, کارگری, کمونیسم

ایرباس هزاران نفر از کارکنانش را اخراج می‌کند

اتحادیه کارگری فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که شرکت هواپیماسازی ایرباس در پی بحران کرونا، آماده اجرای برنامه تجدید ساختار شامل حذف هزاران شغل و بیکاری هزاران نفر از کارکنانش می‌شود.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, کارگری