چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند در اظهاراتی با بیان اینکه شک نکنید که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به زودی اتفاق خواهد افتاد، گفت: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین دیگر قابل قبول نیست. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری بارون، وزیر خارجه ایرلند با اشاره به ارائه پیشنهاد ... ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

ادامه

آفریقای جنوبی, اسپانیا, اسراییل, اسلواکی, ایرلند, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, غرب اروپا, فلسطین, گزارش, مالت, نسل‌کشی

دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

یک مقام فرانسوی که در پارلمان اروپا نیز حضور دارد تاکید کرد فرانسه با ارسال سلاح به اسرائیل در کشتار مردم غزه دخیل است. به گزارش باشگاه خبرنگاران: مانون اوبری، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا در جریان حضور در برنامه Grand Rendez-Vous از موضع دولت کشورش در قبال جنگ اسرائیل در نوار غزه که وارد ... دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

ادامه

اروپا, استعمار, اسراییل, تحلیل, جهان, سازمان ملل, غرب اروپا, فرانسه, فلسطین, نسل کشی

توافقنامه ۶ کشور اروپایی برای حفاظت از زیرساخت‌های دریای شمال

۶ کشور اروپایی هم مرز با دریای شمال، توافقی را به امضا رساندند که براساس آن از زیرساخت‌های دریایی این پهنه آبی با هدف آنچه که مقابله با تهدیدات روسیه خوانده‌اند، محافظت کنند. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از رویترز، انگلیس و دیگر کشورهای بزرگ اروپایی هم مرز با دریای شمال امروز سه‌شنبه این توافق‌نامه ... توافقنامه ۶ کشور اروپایی برای حفاظت از زیرساخت‌های دریای شمال

ادامه

آلمان, اروپا, انگلیس, اوکراین, بالتیک, بلژیک, جنگ سرد, جهان, خبر, دانمارک, روسیه, غرب, غرب اروپا, ناتو, نروژ, هلند

نیویورک تایمز: آمریکا؛ قدرت مسلط دیروز و قدرت منزوی امروز

نیویورک تایمز روز گذشته در گزارشی نوشت: آمریکا زمانی قدرت مسلط و غالب جهان بود؛ اما اجلاس سران ‘گروه ۲۰’ در هامبورگ آلمان ثابت کرد که آمریکا امروز در جهان منزوی است.

 
این نشریه آمریکایی می افزاید: سالیان درازی بود که آمریکا همواره نیروی غالب و مسلط در جهان بود و دستور کار تمامی اجلاس سالانه سران بزرگ ترین قدرتهای اقتصادی جهان را همیشه آمریکا تعریف می کرد.

 
اما اجلاس سران ‘گروه ۲۰’ در روز جمعه، ثابت کرد که دیگر آن دوران گذشته است.

 
رئیس جمهور ‘ ترامپ’ در دیدار با رهبران ۱۹ کشور شرکت کننده در کنفرانس سالانه ‘ گروه ۲۰ ‘ در هامبورگ آلمان؛ خوب متوجه شد که آمریکا امروز در همه شئونات جهانی از تجارت گرفته تا تغییرات آب و هوایی؛ در جهان منزوی است.

 
مصداق این فرض؛ بیانیه گروه ۲۰ است که امروز /شنبه / منتشر می شود و به عیان نشان می دهد که آمریکا چقدر در جهان تنها مانده است.

 
ترامپ به نظر رسید که چندان هم از این انزوا بدش نیامد. از نظر ترامپ؛ مهمترین فراز اجلاس هامبورگ برای او؛ نشست طولانی مدت او در صبح روز جمعه با رئیس جمهور روسیه ‘ ولادیمیر پوتین’ بود که ظاهرا هدفش از سرگیری روابط دو کشور بوده است، روابطی که ترامپ مدتی در گذشته آرزوی آن را می کرد.

 
این دیدار برای پوتین هم عاری از منفعت نبود چون او مدتها بود که منتظر آن بود به عنوان یک شریک تجاری واشنگتن مورد عزت و احترام قرار گیرد.

 
او در این مدت کوتاهی که بر مسند ریاست جمهوری آمریکا نشسته، خود را رهبری ملی گرا (ناسیونالیست)، یک جانبه گرا و حامی تولید داخلی که فقط به فکر رونق اشتغال در داخل آمریکاست عرضه کرده است.

 
اما اخیرا وقوع یک سری رخدادهای جهانی و به خصوص همین اجلاس سران ‘ G 20 ‘ به عیان ثابت کردند که امروز دیگر هیچ کشوری آنقدر بزرگ و آنقدر صاحب قدرت نیست که خواست خود را به دیگران تحمیل کند.

 
‘آنگلا مرکل’ صدر اعظم آلمان میزبان اجلاس گروه ۲۰، در نطق افتتاحیه این نشست اعلام کرد که میان آمریکا و سایر کشورهای این گروه اختلافاتی وجود دارد.

 
مرکل تاکید کرد:’ سازش فقط وقتی اتفاق خواهد افتاد که ما همه نقطه نظراتمان را با هم انطباق دهیم اما در عین حال بگوییم که با هم اختلاف نظر داریم’.

 
مرکل در ادامه صحبتهایش به توافق همه کشورهای جهان با ‘توافق پاریس’ و مخالفت آمریکا با آن اشاره کرد.

 
ترامپ در راه به کرسی نشاندن آراء و عقاید خود فقط متحدان آمریکا را با خود دشمن کرد گویی آمریکا یک جزیره و ملک طلق شخصی خود ترامپ است.

 
در اجلاس ‘گروه ۲۰ ‘ ترامپ در هیچ مقوله ای به اندازه تجارت منزوی نماند.

 
ترامپ فکر می کند که توافقنامه های جامع و فراگیر تجارت آزاد مانند ‘ توافنقامه تجارت آزاد آمریکای شمالی’ و یا ‘پیمان مشارکت دو سوی اقیانوس آرام’ به ضرر آمریکا تمام شده است. او معتقد است که به خصوص صنعت فولاد زیر چکش جهانی سازی خرد و نابود شده است.

 
امکان دارد ترامپ ظرف چند روز آینده محدودیت ها و تعرفه هایی را بر روی واردات فولاد وضع نماید. اگر ترامپ دست به این کار بزند تجارت آمریکا با بیشتر از دوازده کشور جهان حتی کشورهایی که هوادار آتشین آمریکا هستند را خراب خواهد کرد.

 
این کار در نهایت امر منتج به یک جنگ تجاری خواهد شد.

 
اروپایی ها در هامبورگ خیلی تند و تیز به این پیشنهاد ترامپ واکنش نشان دادند.

 
‘ ژان – کلود یونکر’ رئیس شورای اروپا روز جمعه در صحبت هایی گفت:’ ما هم اگر لازم باشد اقدامات متقابل خود را انجام خواهیم داد اما امیدواریم که فعلا نیازی به این کار نباشد. اما اگر لازم باشد ما آماده ایم آستین هایمان را بالا بزنیم’.

 
آمریکا بزرگ ترین وارد کننده فولاد در جهان است. این کشور سال گذشته ۳۰.۱ تن فولاد وارد کرده است. کشورهای کانادا، برزیل و کره جنوبی بزرگ ترین صادر کنندگان فولاد به آمریکا هستند و مکزیک و ترکیه هم در رده های بعدی قرار می گیرند.

 
چین که همواره منظور و هدف اصلی تمام مخالفتها با جهانی سازی بوده است؛ حداقل در بحث فولاد چندان متضرر از سیاست های جدید آمریکا نخواهد بود.

 
ترامپ حتی بررسی می کند که آمریکا را از ‘سازمان تجارت جهانی’ هم خارج کند.

 
در مورد تغییرات آب و هوایی هم، دقیقا یک سال پیش آمریکا پرچمدار کشورهای جهان در یک اقدام جهانی برای کاستن از انتشار گاز کربن بود اما امروز همین آمریکا دارد در این موضوع مهم تکروی می کند و راه خود را می رود.

 
به غیر از آمریکا ۱۹ کشور حاضر در اجلاس گروه ۲۰ جمعه شب سعی کردند کاری کنند که در یک سند مکتوب، ‘توافقنامه پاریس ‘ را ‘غیر قابل برگشت’ اعلام کنند تا بدین ترتیب آمریکا یک منفک شده از گروه که خود را از قید ضوابط آن خلاص کرده است و ناقض این تصمیم گیری است؛ معرفی نمایند.

 
مقامات آمریکایی اعلام کردند که آمریکا با سایر کشورها کار خواهد کرد تا به آنها کمک کند که به سوخت های فسیلی پاک تر و موثرتر دسترسی پیدا کنند و از آن استفاده نمایند.

 
‘ امانوئل مکرون’ از جمله مخالفان جدی این پیشنهاد آمریکایی ها بود.

 
البته ترامپ هنوز این نارضایتی خود را از ‘توافق پاریس’ به صورت مکتوب اعلام نکرده است اما کارکنان او اطمینان داده اند که ترامپ وقعی به انتقادات نمی گذارد.

 
دیروز /جمعه/ در جلسه کاری G-20 در مورد ‘ رشد پایدار؛ آب و هوا و انرژی ‘ ترامپ بعد از یک سخنرانی کوتاه در این نشست، فورا جلسه را ترک کرد و عازم ملاقات با پوتین شد که برنامه ریزی شده بود ۱۵ دقیقه بعد از شروع جلسه انجام شود.

ایرنا

گسترش تظاهرات همزمان با آغاز نشست گروه ۲۰ / زخمی‌شدن ۱۳۰ مامور پلیس

هم‌زمان با آغاز نشست سران کشورهای گروه ۲۰ در هامبورگ اعتراضات مردمی و سندیکایی نیز گسترده‌تر شده و در درگیری‌های پیش آمده علاوه بر ده‌ها معترض، تاکنون ۱۳۰ پلیس نیز زخمی شده‌اند.   به گزارش رسانه‌های محلی آلمان، دست‌کم ۱۳۰ مامور پلیس با تداوم اعتراضات در سراسر هامبورگ هم‌زمان با برگزاری نشست سران کشورهای گروه ... گسترش تظاهرات همزمان با آغاز نشست گروه ۲۰ / زخمی‌شدن ۱۳۰ مامور پلیس

ادامه

اعتراضات اجتماعی, المان, جهان, خبر

ترکیه مذاکرات وحدت قبرس شمالی و جنوبی را به شکست کشاند

به گزارش دویچه‌وله، علیرغم تلاش دبیرکل سازمان ملل برای رسیدن به یک نتیجه مشخص در مذاکرات قبرس این گفت‌وگوها بدون نتیجه پایان گرفت. این مذاکرات با امید تلاش برای وحدت قبرس شمالی و جنوبی آغاز شده بود.   «متاسفم که اعلام کنم علیرغم تمامی تلاش‌ها این کنفرانس بدون نتیجه پایان گرفت.» آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ... ترکیه مذاکرات وحدت قبرس شمالی و جنوبی را به شکست کشاند

ادامه

ترکیه, جهان, خبر

در اعتراض به‌رفراندوم اخیر؛ اپوزیسیون ترکیه به‌دادگاه حقوق‌بشر اروپا می‌رود

حزب اپوزیسیون ترکیه دادخواستی در اعتراض به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه مبنی بر تصویب آرای بدون مهر رسمی در رفراندوم ۱۶ آوریل به دادگاه اروپایی حقوق بشر ارجاع می‌دهد.   به نقل از روزنامه حریت، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه در بیستمین روز راهپیمایی عدالت اعلام کرد: من با تاسف باید اعلام کنم ... در اعتراض به‌رفراندوم اخیر؛ اپوزیسیون ترکیه به‌دادگاه حقوق‌بشر اروپا می‌رود

ادامه

ترکیه, جهان, حقوق بشر, خبر

پارلمان اروپا به‌تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه در این اتحادیه رای داد

پارلمان اتحادیه اروپایی از کمیسیون و کشورهای عضو خواست مذاکرات درباره الحاق ترکیه به این اتحادیه را متوقف کنند.   به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پارلمان اروپایی در نشست خود در استراسبورگ قطعنامه‌ای را تایید کرد که در آن از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپایی خواسته شده فورا مذاکرات با آنکار بر سر الحاق ... پارلمان اروپا به‌تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه در این اتحادیه رای داد

ادامه

اتحادیه اروپا, ترکیه, جهان, خبر