همبستگی با مبارزه مردم ایران برای صلح، حقوق و عدالت اجتماعی

“کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران” ( “کودیر”) که برای بیش از چهار دهه در دفاع از صلح، حقوق و آزادی‌های دموکراتیک، و به‌ویژه آزادی‌ها و حقوق سندیکایی در ایران فعالیت کرده است، در نیمهٔ دوم آبان‌ماه سال جاری نشست سالانه‌اش را در ساختمان مرکزی اتحادیهٔ “یونیسون” در لندن با موفقیت برگزار کرد. یونیسون بزرگ‌ترین ... همبستگی با مبارزه مردم ایران برای صلح، حقوق و عدالت اجتماعی

ادامه

آزادی, آلمان, امپریالیسم, انگلیس, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, عدالت اجتماعی, کارگری, کانادا, معلمان, همبستگی

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

نیویورک تایمز؛ دستمزدی که زنان بابت کارِ خانگی نمی‌گیرند به اندازه درآمد ۵۰ شرکت بزرگ جهان است

اگر زنان آمریکایی در سال ۲۰۱۹ برای کارهایی که در خانه از تهیه غذا، مراقبت از افراد، شست و شو، نظافت و … مبلغی معادل حداقل دستمزد کشورهای دریافت می‌کردند، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتند.

 

به گزارش ایلنا، روزنامه نیویورک تایمز، اخیراً نتایج یک تحقیق از موسسه آکسفام را متشر کرده است که در مورد ارزش‌ کار بدون دستمزد زنان در خانه است.

 

نیویورک تایز نوشت: «تصور کنید که شما یک سطل به اندازه کافی بزرگ داشته باشید تا بتوانید تمام پولی که در سال ۲۰۱۸ توسط ۵۰ شرکت بزرگ جهان به دست آمده است را در آن ذخیره کنید. ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار مبلغ سهم کارِ بدون دستمزد زنان است.»

 

طبق این گزارش؛ اگر زنان آمریکایی در سال ۲۰۱۹ برای کارهایی که در خانه از تهیه غذا، مراقبت از افراد، شست‌وشو، نظافت و … مبلغی معادل حداقل دستمزد کشورهای دریافت می‌کردند، در مجموع یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتند و اگر کل زنان جهان بابت کارِ خانه حداقل دستمزد را می‌گرفتند، این عدد معادل درآمد ۵۰ شرکت برتر فورچون جهانی ۵۰۰ در سال ۲۰۱۸ می‌شد، لیستی که والمارت، رویال داچ شل، شرکت ملی نفت چین، استیت گرید، آرامکو، بی‌پی، اکسون موبیل، تویوتا، اپل و آمازون در آن به چشم می‌خورند.

 

این در حالی است که این کار اساسی در جامعه، مورد توجه اقتصاددانان قرار نگرفته است: نه در محاسبات تولید ناخالص داخلی و نه در برنامه‌ریزی‌های رشد اقتصادی.

 

روزنامه نیویورک خاطرنشان می‌کند، حتی اگر این وظایف بدون حقوق عمدتاً بر دوش زنان باشد، کم و بیش به‌طور نابرابر بین زن و مرد توزیع شده است که در این میان برخی کشورهای ازجمله هند بزرگترین شکاف را دارد. در مقابل، در کشورهایی که خدمات اجتماعی بیشتری از سوی دولت‌ها عرضه می‌شود، مثل کشورهای اسکاندیناوی ازجمله سوئد، دانمارک و نروژ اختلاف ساعات صرف شدن برای کارخانگی بدون دستمزد کاهش می‌یابد.

هفته‌نامه “تایم” ؛ اعتراض نسرین ستوده به “نقض سیستماتیک حقوق زنان” در ایران

نسرین ستوده از زندان اوین پیامی به‌مناسبت هشت مارس منتشر کرده است. فراخوانی برای مبارزه مشترک علیه تبعیض و بی‌عدالتی. او با اشاره به شیوع کرونا در ایران از حکومت ایران خواسته است تا به دشمنی خود با جهان پایان دهد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان

فریاد فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها؛ خشونت علیه زنان را پایان دهید

ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه و ایتالیا در اعتراض به اعمال خشونت‌ها علیه زنان، با برپایی راهپیمایی گسترده، پایان دادن به این برخوردها را خواستار شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایتالیا, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, غرب اروپا, فرانسه