چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

نگرانی کشورهای جنوب شرق آسیا نسبت به پیمان آمریکا، بریتانیا و استرالیا

کشورهای جنوب شرق آسیا نسبت به این که چهارچوب امنیتی میان آمریکا، بریتانیا و استرالیا ممکن است موجب تشدید رقابت تسلیحاتی و افزایش تنش ها در این منطقه شود، ابراز نگرانی کردند.

 

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از ساوث چاینا، طبق این پیمان موسوم به آکوس (AUKUS)، آمریکا و بریتانیا با توجه به فعالیت های دریایی فزاینده چین، به استرالیا در ساخت زیردریایی هایی که با سوخت هسته ای کار می کنند کمک خواهند کرد.

 

این شراکت موجب افزایش نگرانی در میان کشورهایی شده است که بر سر ادعاهای ارضی یا منافع دریایی در دریای چین جنوبی با پکن اختلاف دارند.

 

اسماعیل صبری یعقوب نخست وزیر مالزی به اِسکات موریسون نخست وزیر استرالیا گفت که «این پیمان می تواند به طور بالقوه قدرتهای دیگر را تحریک به اقدامات تهاجمی تری کند، خصوصا در منطقه دریای چین جنوبی.»

 

وزارت خارجه اندونزی نیز در بیانیه ای گفت که این کشور «عمیقا نسبت به ادامه رقابت تسلیحاتی و قدرت نمایی در منطقه نگران است.»

 

دِلفین لورِنزانا وزیر دفاع ملی فیلیپین هم بر موضع بی طرفانه این کشور نسبت به این پیمان تاکید کرد و گفت: مانیل می خواهد با تمام کشورهای این منطقه روابط دفاعی دوجانبه خوب را حفظ کند.

 

احتمالا این پیمان در نشست سران آسه آن که برای اواخر اکتبر برنامه ریزی شده مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

 

گزارش می افزاید: بسیاری از کشورها و کارشناسان تصور می کنند که چیزی به نام دستیابی به زیردریایی های هسته ای بدون چشم انداز دستیابی به سلاح هسته ای در آینده وجود ندارد.

 

همچنین این ترس وجود دارد که زیردریایی های استرالیایی مجهز به تجهیزات هسته ای وضعیت دریای چین جنوبی را تغییر دهند، اگرچه به نظر می رسد برخی از دولت ها از هرگونه توازن مجدد در برابر چین استقبال می کنند.

 

ساوث چاینا نوشته است: اعلام اتحاد استراتژیک جدید بین استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا (Aukus) بسیاری را شگفت زده کرده است. علاوه بر فرانسه که به دلیل لغو قرارداد بزرگ ساخت زیر دریایی برای استرالیا توسط یک شرکت فرانسوی، واکنش خشمگینانه نشان داده است تعدادی از کشورها از جمله همسایگان استرالیا و اعضای انجمن ملل جنوب شرقی آسیا (Asean) شگفت زده شده اند.

هشدار کره شمالی به آمریکا درباره رقابت هسته‌ای

کره شمالی درباره “مسابقه تسلیحاتی هسته ای خطرناک” در منطقه با فراهم کردن زیردریایی‌های اتمی برای استرالیا هشدار داد.

ادامه

استرالیا, امریکا, انگلستان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خلع سلاح, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

قرارداد دفاعی آمریکا، بریتانیا و استرالیا؛ تیر خلاص به اعتماد اروپا

قرارداد دفاعی آمریکا، بریتانیا و استرالیا موسوم به پیمان «اوکوس» در حالی روز چهارشنبه رونمایی شد که رسانه‌های مختلف جهان از جمله روزنامه اسپانیا این اقدام را بیانگر «چرخشی ژئواستراتژیک» دانست و نوشت «اروپا دیگر نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند».

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استرالیا, افغانستان, المان, امریکا, انگلستان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, خاورمیانه, روسیه, فرانسه, هندوستان

هشدار اندونزی درخصوص تبعات دستیابی استرالیا به زیردریایی اتمی

وزارت امور خارجه اندونزی در بیانیه‌ای درخصوص تلاش استرالیا برای دستیابی به زیردریایی اتمی و تأثیر این اقدام بر صلح و ثبات منطقه ابراز نگرانی کرد.

ادامه

استرالیا, امریکا, اندونزی, انگلستان, تحلیل, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

اتحاد سه جانبه «آکوس» قادر به متوقف کردن تجارت دریایی چین نخواهد بود

تحلیلگران معتقدند اتحاد نظامی آکوس میان آمریکا، استرالیا و انگلیس قادر نخواهد بود تجارت رو به رشد دریایی چین را تحت تاثیر قرار دهد.

ادامه

استرالیا, اقتصادی, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, مکزیک