استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

نگرانی متفاوت روسیه و اروپایی‌ها از وخامت اوضاع در منطقه دونباس اوکراین

در حالی‌که مقامات پارلمانی روس، آمریکا و اروپا را شریک جنایت ارتش اوکراین در کشته شدن یک کودک در دونباس نامیدند، فرانسه و آلمان از وخامت اوضاع در این منطقه ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف نقض آتش‌بس شدند.

 

به گزارش تسنیم، به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه آلمان و فرانسه از نگرانی این دو کشور از افزایش موارد نقض رژیم آتش‌بس در منطقه دونباس (جنوب شرقی اوکراین) از ماه جولای سال ۲۰۲۰ خبر داده و از همه طرفین درگیر در این مناقشه نظامی خواستند تا سریعاً روند تشدید درگیری‌ها را متوقف کنند.

 

در بیانیه منتشره در این بیانیه مشترک، با اعلام این مطلب، یادآوری شده که مقامات پاریس و برلین با دقت روند اوضاع در منطقه، به‌خصوص تحریکات نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین را زیر نظر دارند.

 

دو کشور فرانسه و آلمان همچنین تأکید کردند که همچنان از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین بر اساس مرزهای شناخته شده این کشور در عرصه بین‌المللی حمایت می‌کنند. در این بیانیه یادآوری شده که این دو کشور بعنوان اعضای گروه چهارجانبه نرماندی، همچنان به تلاش خود برای حل و فصل اوضاع در منطقه دونباس و تحقق توافقات مینسک به شکل کامل ادامه خواهند داد.

 

روز شنبه، سوم آوریل (۱۴ فروردین ماه) گزارش شد که نیروهای دولتی اوکراین برای نخستین بار از ماه جولای سال گذشته میلادی، بعد از اتخاذ تدابیر مضاعف برای حفظ صلح در منطقه، از تجهیزات توپخانه‌ای که استفاده از آن بر اساس توافقات مینسک ممنوع است، برای حمله به مناطق دونتسک و لوهانسک استفاده کردند. مقامات محلی در جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کردند که یک کودک متولد سال ۲۰۱۶ در جریان این حمله توپخانه‌ای ارتش اوکراین کشته شده است.

 

در تاریخ اول آوریل (۱۲ فروردین ماه) “ولادیمیر زلنسکی” رئیس جمهوری اوکراین، برگزاری مانور نیروهای نظامی روسی در نزدیکی مرزهای این کشور را “بازی قدرت نمایی” خوانده و هشدار داد که این اقدام روسیه، خطر “تحریکات نظامی” در منطقه را افزایش می‌دهد.

 

روسیه: جنایت ارتش اوکراین در دونباس با موافقت آمریکا و سکوت اروپا انجام گرفت

 

“ویچسلاو والودین” رئیس دومای دولتی روسیه شب گذشته در کانال تلگرام خود اعلام کرد که مجمع پارلمانی شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا باید از مقامات اوکراینی در رابطه با مرگ یک کودک در منطقه دونباس توضیح خواسته و ارزیابی واقع بینانه‌ای از این حادثه ارائه دهند. وی پیشنهاد کرد که مسئله لغو عضویت اوکراین از شورای اروپا بررسی شود.

 

این مقام بلندپایه پارلمانی روس با یادآوری اینکه این حادثه تأسف بار با موافقت حامیان آنسوی اقیانوس اوکراین و سکوت تأیید کننده کشورهای اروپایی صورت گرفته، تأکید کرد: «چرا اکنون پارلمان اروپا و وزارت خارجه آمریکا یا کشورهای اروپایی تصمیم به اخراج دیپلمات‌های اوکراینی نمی‌گیرند؟ استاندارد دوگانه تا چه حد؟ رئیس جمهوری اوکراین که دستور این حمله را صادر کرده، حتی از کشته شدن یک کودک در نتیجه حملات ارتش اوکراین، ابراز تأسف و همدردی هم نکرده است.»

 

“لئونید اسلوتسکی” رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه نیز اعلام کرد که کشورهای غربی این جنایت رژیم کی‌یف را نادیده گرفته و این برخورد بار دیگر اثبات می‌کند که آنها به صلح در اوکراین نیازی ندارند و این در حالی است که روسیه به اقدامات تهاجمی متهم می‌شود!

 

این مقام دوما در کانال تلگرام خود نوشت: «کشته شدن کودک ۵ ساله در منطقه دونتسک اوکراین، نتیجه طبیعی سیاست تهاجمی مقامات کی‌یف است، آنها یک جنگ برادرکشی در جنوب و شرق اوکراین براه انداخته‌اند و گلوله‌های توپ آنها با شعار “برای بچه‌های دونباس” به منطقه شلیک می‌شود.»

 

اسلوتسکی ادامه داد: «در چنین شرایطی کشورهای غربی جنایت رژیم کی‌یف را نادیده می‌گیرند که ثابت می‌کند آنها به صلح و ثبات در اوکراین هیچ نیازی ندارند، بلکه برای آنها بهتر است که بی ثباتی و وخامت اوضاع در مناطق شرقی اوکراین و نزدیک مرزهای روسیه همچنان حفظ شود، حتی اگر قیمت این وضعیت، از دست دادن جان پسربچه‌ای، پیرزنان و پیرمردان ساکن منطقه باشد. واقعیت این است که واشنگتن و بروکسل در تلاشند یک بازی خونین را در صفحه شطرنج ژئوپلیتیکی هدایت کنند، ولی نمی‌دانند که این نبرد نمی‌تواند برنده‌ای داشته باشد.»

سود هوآوی علی‌رغم افزایش فشارهای آمریکا رکورد زد

داده‌های جدید نشان می‌دهد سود غول تکنولوژی، هوآوی، سال گذشته علی‌رغم فشارهای آمریکا و قرار گرفتن این شرکت در لیست سیاه واشنگتن، به بالاترین سطح تاریخ رسیده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

چین؛ قدرتی جهانی که غرب نمی‌تواند نادیده‌ بگیرد

یک رسانه آلمانی با اشاره به قدرت و نفوذ کشور چین در اقتصاد و معادلات بین‌المللی، در مورد پیامدهای رویارویی و زورآزمایی اتحادیه اروپا با این کشور هشدار داد.

ادامه

اتحادیه اروپا, استرالیا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, کانادا