قدردانی چین بابت انتقادهای روسیه از افترازنی‌های واشنگتن علیه پکن

وزیر امور خارجه چین گفت، کشورش از انتقادات روسیه از “افترازنی و شایعات ساختگی” که آمریکا و کشورهای غربی با هدف آسیب وارد کردن به جمهوری خلق چین اشاعه داده‌اند “شدیدا قدردانی می‌کند”.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحلیل, جهان, جهان غرب, چین, روسیه, سازمان ملل, سیاست جهانی, شرق آسیا, صلح

دراستراتژی بایدن، چین تنها رقیبی‌ست که توان به‌چالش کشیدن نظام ناعادلانه سرمایه‌داری را دارد

کاخ سفید با انتشار “رهنمود استراتژیک موقت امنیت ملی”، به چین، به عنوان تنها رقیبی که برای به چالش کشاندن نظام آزاد و باثبات بین‌الملل قابلیت تجمیع توان اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خود را دارد، اشاره شده است.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سیاست جهانی, فلسطین

لاوروف؛ استفاده برخی کشورها از کووید۱۹ برای رسیدن به‌اهداف ژئوپلیتیک / سیاست بین‌المللی در بحران کرونا باید تغییر کند

وزیر خارجه روسیه ابراز تأسف کرد، در شرایطی که همه کشورهای جهان باید برای مقابله با چالش مشترک، تشریک مساعی کنند، برخی کشورها همچنان به فکر رسیدن به اهداف ژئوپلیتیکی و جاه طلبی‌های اقتصادی خود هستند.

ادامه

تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, ژئوپلیتیک, سیاست جهانی, مصاحبه و گفتگو

جوزپ بورل؛ پایان سیستم تحت رهبری آمریکا و ورود به عصر آسیا اکنون در مقابل چشمان ما اتفاق می‌افتد

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در میان نشانه‌هایی مبنی بر جایگزین شدن آسیا به جای ایالات متحده به عنوان مرکز قدرت جهانی خواستار اتخاذ استراتژی محکم‌تر در قبال چین شد و گفت: «شکوفایی چین تحسین برانگیز و احترام آمیز می‌شود اما همزمان سوال‌ها و نگرانی‌های زیادی وجود دارند.»

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, المان, امارات, جهان, چین, دانمارک, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سیاست جهانی, شرق آسیا, فرانسه, کره جنوبی, هلند, هندوستان

دور خیز اروپا و چین برای کنار زدن آمریکا از معادلات بین‌المللی

با توجه به سیاست‌های یکجانبه آمریکا در سال‌های اخیر، اختلافات در دو سوی آتلانتیک موجب شده اتحادیه اروپا کاهش مناسبات با آمریکا و رویکرد به چین را در دستور کار خود قرار دهد.

ادامه

المان, جهان, چین, خبر, سیاست جهانی, شرق آسیا

نگرانی اروپا از انحصار ‘غول‌های بزرگ فناوری’ در دست آمریکا

اروپا در زمینه فناوری‌های جدید پیشرفت‌های قابل توجهی کرده اما میزبان هیچکدام از شبکه‌های اجتماعی بزرگ و یا غول‌های بزرگ فناوری نیست و همه آنها از جمله گوگل و فیسبوک در اختیار آمریکاست.

 

به نقل از اندیشکده اروپایی ‘تاملات پیش رو برای اروپا’ (Thinking ahead for Europe)، اتحادیه اروپا با اینکه در تولید علم سهم به سزایی و در عرصه فناوری های جدید جایگاه مهمی دارد؛ اما صاحب هیچکدام از ‘غول های شبکه اجتماعی’ و یا ‘فناوری های بزرگ’ نیست. عده ای از چنین فقدانی در اروپا با عنوان ‘تناقض تکنولوژی های بزرگ'( big tech paradoxical syndrome) یاد می کنند.

 

اکنون نزد کارشناسان اروپایی سئوال مهمی مطرح است. چرا با اینکه در پایتخت های اروپایی مظاهر پیشرفت به قدر کافی به چشم می خورد، سالانه صدها کنفرانس با موضوع تکنولوژی های روز و فناوری های بالا برگزار می شود و محیط پر جنب و جوشی از تعامل علمی وجود دارد؛ اما اروپا صاحب هیچکدام از غول های بزرگ فناروی جدید همچون گوکل، فیسبوک و یا اینستاگرام نیست.

 

عده ای پاسخ این سئوال را در مقررات سنگین، عدم سرمایه گذاری، کمبود مهارت، دولت بزرگ، عدم تمایل سیاسی برای تکمیل بازار ‘تکنولوژی های بالا’ جستجو می کنند. اما شاید مهمترین علت ‘سیاست آمریکایی ها’ در نحوه نگهداری و تغذیه این شرکت ها است که به حفظ این انحصار کمک کرده است. این شرکت ها برای سالهاست که از اروپا سواری رایگان(free-ride) می گیرند. وضعیتی که به مرور اروپا را در این زمینه ضعیف و آمریکا را قوی تر کرده است.

 

از این رو اروپا بارها به فکر محدود ساختن فعالیت آنها و یا برقراری جریمه های سنگین بر نحوه فعالیت آنها بوده است.

 

ماه ژوئیه ۲۰۱۸ (تیرماه ۱۳۹۷) خبرگزاری های بزرگ اروپا، گوگل و فیسبوک را به غارتگری اخبار، انتشار آن و گرفتن ‘سواری رایگان’ از اروپا متهم کردند و خواستار تقسیم درآمدهای این دو غول اینترنتی با رسانه ها شدند.

 

در نامه ای که به امضای مدیران اجرایی حدود ۲۰ خبرگزاری از جمله ‘خبرگزاری فرانسه’، ‘پرس آسوسیشن انگلیس’ و ‘خبرگزاری دپ آ آلمان’ رسید، آنها از پارلمان اروپا خواستند قانون حق کپی رایت در اتحادیه اروپا را به روز رسانی کنند تا مانع از سوء استفاده این شرکت ها شوند.

 

اتحادیه اروپا نیز در جولای ۲۰۱۸ (مرداد۹۷)، شرکت گوگل را به علت انحصارطلبی به مبلغ پنج میلیارد دلار جریمه کرد.
‘دونالد ترامپ’ رئیس جمهوری آمریکا در انتقاد از این تصمیم اتحادیه اروپا واکنش نشان داد و گفت: جریمه ۵ میلیارد دلاری بروکسل علیه شرکت گوگل ثابت می کند که روابط با اتحادیه اروپا به شکل غیرعادلانه ای به سود این اتحادیه است.

 

اتحادیه اروپا از معدود سازمان های بزرگی است که از قدرت واداشتن شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل و فیس بوک به تغییر رویه های شان برخوردار است و آمریکا از چنین چیزی نگران است. این نگرانی تا اندازه ای است که در سطح ریاست جمهوری به آن واکنش نشان داد و این بخشی از تقلا آمریکا برای حفظ انحصارش در میزبانی غول های بزرگ فناوری و شبکه های اجتماعی است.

 

اتحادیه اروپا همچنین در ۲۰ مارس ۲۰۱۹ (۲۹ اسفند ۱۳۹۷) مجددا شرکت گوگل را به دلیل انحصارطلبی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار جریمه کرد.

 

ارگارت وستاگر(Margrethe Vestager) کمیسر اروپا در امور رقابت های بازرگانی در بیانیه ای در این باره گفت: ‘گوگل سلطه خود را بر تبلیغات آنلاین مستحکم کرده و با اعمال محدودیت های ضدرقابتی بر تارنماهای طرف سوم، خود را از فشار رقابتی حفظ می کند.’

 

این سومین بار بود که گوگل به دلیل جلوگیری از رقابت (آزاد)، از سوی اتحادیه اروپا به پرداخت جریمه میلیارد دلاری محکوم می شد.

 

در سه سال گذشته اروپا این شرکت فعال درحوزه فناوری را در مجموع ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار جریمه کرده است.
به موجب قانون آنتی تراست اتحادیه اروپا، شرکت ها باید رقابتی منصفانه دستکم به نفع مشتریان داشته باشند و اتحادیه اروپا می گوید که شرکت گوگل با ملزم کردن شرکت های سازنده تلفن همراه به نصب جستجوگر ساخت این شرکت و وادار ساختن کاربران به نصب این برنامه طراحی شده این شرکت، حق انتخاب مشتریان را گرفته و بدین ترتیب این قانون را نقض کرده است.

 

این تصمیمات حاکی از نارضایتی اروپا از تداوم این «وضعیت انحصاری» است و ممکن است در سالهای پیش رو شاهد تنش بیشتر آمریکا و اروپا در این زمینه باشیم.

ایرنا

پایگاه خبری ‘نیشن’ : پایان نظم جهانی حتمی است

یک پایگاه خبری آمریکایی روز شنبه با اشاره به روندهای تغییرات جهانی تاکید کرد که تغییرات آب وهوایی در صورتی که مهار نشود جهانی پرآشوب ایجاد خواهد کرد که با وجود از بین رفتن نظم لیبرال معلوم نیست چه وضعیتی در جهان ایجاد شود و واژه نظم معنی خود را از دست خواهد داد.

ادامه

امریکا, انگلستان, پاکستان, جهان, چین, خبر, روسیه, مقاله, هندوستان

در گفت‌وگو با اشپیگل؛ تاکید وزیرخارجه آلمان بر تقویت محور اروپایی در برابر آمریکا

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه آلمان، ‘هایکو ماس’ در گفت وگوی تفصیلی با نشریه اشپیگل به موضوعات جهانی و واکنش اروپا به سیاست‌های دولت آمریکا پرداخت و از جمله تاکید کرد که اروپا با سرعت برای تکمیل سازوکار مالی کار با ایران ( اس پی وی) فعالیت می‌کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, استرالیا, افریقای جنوبی, المان, امریکا, ایران, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سوریه, سیاست جهانی, فرانسه, کانادا