تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

رائو ایندرجیت سینگ، وزیر برنامه‌ریزی هند، در راجیا سبها (شورای ایالت‌ها، یکی از مجلس‌های قانون‌گذاری در هند) در ۱۴ فروردین‌ماه سال جاری گفت دولت هیچ داده‌ای برای برآورد سطح فقر پس از سال‌های ‍۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ندارد، بنابراین نمی‌داند چند نفر از چنبرهٔ فقر رهایی یافته‌اند. از طرف دیگر در ۲۷ تیرماه سال جاری برنامه ... فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فقر, کودکان, گرسنگی, مقاله, هندوستان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

نگرانی آمریکا از همکاری اقتصادی چین و پاکستان

آلیس ولز» معاون وزیر امور خارجه آمریکا که برای دومین بار طی هشت ماه گذشته به پاکستان سفر کرده است در سخنانی با انتقاد از مشارکت اقتصادی چین و پاکستان مدعی شد که این همکاری ها به ضرر اسلام آباد است.

 

سخنان روز گذشته ولز که از سوی فعالان سیاسی و دولتمردان پاکستان دخالت در امور داخلی و با هدف دیکته کردن سیاست های منطقه‌ای واشنگتن تعبیر شد،ناخرسندی مقامات سیاسی و نظامی پاکستان را به دنبال داشت.

 

وی اوایل آذرماه ماه گذشته نیز با انتقاد از مشارکت اقتصادی اسلام آباد و پکن در قالب طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان – چین موجب عصبانیت مقامات پاکستانی و چینی شده بود.

 

این دیپلمات ارشد دولت ترامپ پس از دیدار روز گذشته با مقامات ارشد پاکستانی طی سخنرانی در نشست اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد بار دیگر مشارکت پاکستان و چین در قالب طرح راهرو مشترک اقتصادی موسوم به «سی پیک» را مورد هدف قرار داد و مدعی شد که پاکستانی ها نباید با شرکت هایی که در لیست سیاه بانک جهانی قرار دارند، در طرح سی پک پیمان همکاری ببندند.

 

آلیس ولز که در سی ام آبانماه امسال در واشنگتن طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین را مشکوک و غیرشفاف دانسته بود ، بار دیگر مدعی شد که تامین اعتبار این طرح ها از سوی چین باعث افزایش میزان بدیهی های پاکستان شده است.

 

آلیس ولز با انتقاد مجدد از کریدور اقتصادی پاکستان و چین، از دولتمردان اسلام آباد خواست تا مشارکت این کشور در طرح سی پک را بازبینی کنند.

 

براساس ادعای این مقام آمریکایی، سرمایه گذاری چینی هیچ کمکی به پاکستان نمی کند بلکه وام های کلان ناشی از آن برای پاکستان دست و پا گیر است و عواقب سنگینی بر اقتصاد رو به رشد این کشور خواهد داشت.

 

اظهارات ماه های اخیر معاون وزیر امور خارجه آمریکا علیه سرمایه گذاری چین در پاکستان، واکنش همزمان مقامات اسلام آباد و پکن را برانگیخت.

 

وزیر امور خارجه و وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان ضمن بی اساس خواندن سخنان مقام آمریکایی، تحلیل آلیس ولز درخصوص سرمایه گذاری های چین و طرح اقتصادی سی پک را اشتباه توصیف کرد.

 

سفیر چین در پاکستان نیز سخنان آلیس ولز را به سخره گرفت و گفت: روابط ما با پاکستان مبتنی بر منافع متقابل و همکاری برد-برد برای هر دو کشور است.

 

وی تاکید کرد: چین بدون در نظر گرفتن سلیقه های سیاسی و یا دولتی آماده تامین نیازهای پاکستان است اما سوال این است که چرا واشنگتن به دلیل اولویت های سیاسی حاضر شد تا کمک های وعده داده شده به اسلام آباد را تعلیق کند.

 

«یائو جینگ» ادعای طرف آمریکایی مبنی بر اینکه پیشرفت طرح سی پیک باعث ایجاد شرایط سخت اقتصادی و بیکاری در پاکستان شده است را نیز تکذیب کرد و گفت: تمام همکاری های پکن با اسلام آباد به ویژه در بخش های تولیدی و صنعتی با مشارکت برجسته شهروندان هر دو کشور انجام می شود که هدف آن تقویت تولید و صادرات پاکستان است.

 

سخنان دیپلمات ارشد دولت آمریکا که بارها از جانب مقامات ارشد اسلام آباد بی اساس توصیف شده است، در حالی عنوان می شود که شب گذشته “عمران خان” نخست وزیر پاکستان و ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در داووس دیدار کردند.

 

عمران‌خان: تصمیم پاکستان برای مشارکت با آمریکایی‌ها اشتباه بود

 

عمران‌خان نخست وزیر پاکستان با اشاره به خشونت طلبی و درگیری عناصر افراطی و تروریسم گفت:مشارکت پاکستان در جهاد افغانستان در دهه ۸۰ و سپس ملحق شدن به جنگ علیه تروریسم (به سرکردگی آمریکا) پس از حوادث یازده سپتامبر دو تصمیم اشتباهی بود که خسارت جانی و مالی فراوانی بر ما تحمیل کرد.

 

عمران خان روز چهارشنبه طی سخنانی در داووس محل برگزاری اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد اظهار داشت: تصمیم اول پاکستان درخصوص افغانستان باعث شد تا افراط گرایی، ستیزه طلبی، ترویج اسلحه در جامعه، پدیده مواد مخدر و چالش فرقه گرایی در کشور بیداد کند و مشارکت در جنگ علیه تروریسم (در کنار آمریکا) باعث جان باختن ۷۰ هزار پاکستانی، وقوع صدها هزار فقره عملیات تروریستی و انتحاری شد که پاکستان را در مقطعی به عنوان یکی از خطرناک ترین مناطق جهان قرار داد.

 

نخست وزیر پاکستان با اشاره به همکاری فعلی این کشور با آمریکا برای کمک به تسهیل روند صلح افغانستان، افزود: به نظر می‌رسد فضای لازم برای برقراری آتش بس در افغانستان مهیا شده زیرا از این طریق به راهرویی دست می‌یابیم که ما را به کشورهای آسیای میانه وصل می‌کند.

 

وی تاکید کرد: مشارکت پاکستان در جنگ افغانستان در گذشته این را به ما آموخت که دستیابی به رفاه و توسعه بدون صلح و ثبات امکان پذیر نیست.

 

عمران خان گفت: دولت ما اولین دولتی در پاکستان است که اقدام به خلع سلاح گروه‌های شبه نظامی که همچنان در کشور فعال هستند، کرده است.

ایرنا

عمران خان: درگیری ایران و عربستان می‌توانست فاجعه بار باشد

نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید یکی از اشتباهات این کشور ملحق شدن به جنگ آمریکا علیه تروریسم بود که بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر آغاز شد.

ادامه

افریقای مرکزی, امریکا, ایران, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی

کرزی: افغانستان بدون روابط حسنه با پاکستان نمی‌تواند آرام باشد

رئیس جمهور سابق افغانستان با تاکید بر اهمیت نقش پاکستان در امنیت کشورش گفت که بدون روابط حسنه کابل با اسلام‌آباد برقراری صلح و رفاه در افغانستان ممکن نیست.

ادامه

افغانستان, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, هندوستان

سرهنگ آمریکایی: افغانستان تحت نظارت آمریکا بزرگترین تولیدکننده هروئین تبدیل شد

یک سرهنگ بازنشسته آمریکایی با تاکید بر خروج از افغانستان گفت که فساد گسترده در این کشور و تبدیل شدن آن به بزرگترین تولید کننده هروئین در جهان تحت نظارت آمریکا اتفاق افتاد.

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جنوب آسیا, جهان, حضور نظامی, خبر, فساد

هند به «هواوی» برای توسعه شبکه ۵G چراغ سبز نشان داد

به نظر می‌رسد که هند نیز همچون بسیاری دیگر از کشورهای جهان سرانجام تصمیم گرفته است به منظور برقراری شبکه ۵G با شرکت چینی هواوی همکاری کند.

ادامه

استرالیا, امریکا, جنوب آسیا, جهان, چین, خبر, ژاپن, شرق آسیا, کره جنوبی, هندوستان