همبستگی با کوبا؛ سد کشورهای دوست دربرابر خصومت آمریکا

ارسال محموله‌های غذایی، دارو، تجهیزات ایمنی و سرنگ در یک هفته اخیر از طرف کشورهای مکزیک، بولیوی، روسیه، ویتنام و چین به کوبا به عنوان نمایش همبستگی، اقدامات خصمانه و مداخله جویانه در امور داخلی این کشور را به چالش کشید.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, کوبا, گزارش, مکزیک, همبستگی, ویتنام

مجمع پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا خواستار رفع تحریم‌های کوبا شد

مجمع سیاسی و آکادمیک پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا، طی بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با کوبا، قاطعانه خواستار رفع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه واشنگتن علیه این کشور آمریکای لاتین شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا

مکزیک: محاصره آمریکا غیرانسانی است؛ به کوبا کمک می‌کنیم

«آندرس مانوئل لوپز ابرادور» رئیس‌جمهور مکزیک با انتقاد شدید از محاصره غیر انسانی آمریکا علیه کوبا اعلام کرد، کشورش بدون توجه به تحریم‌های واشنگتن، به هاوانا کمک‌های انسانی می‌فرستد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, کوبا, مکزیک, همبستگی

نه به تحریم‌های اقتصادی و تهدید به جنگ

فراخوان گردهمایی حزب‌های کمونیست و کارگری برای بسیج گستردهٔ جنبش صلح در جهان با هدف جلوگیری از جنگ با ایران- نه به تحریم‌های اقتصادی و تهدید به جنگ

 

به ابتکارحزب توده ایران، شماری از حزب‌های کمونیست و کارگری و چپ حاضر در جشنوارهٔ سالانهٔ اومانیته در پاریس، در گردهمایی موفقی که روز یکشنبه ۲۴ شهریور در غرفهٔ «نامه مردم»، ارگان مرکزی حزب، برگزار شد، در مورد خطر شعله‌ور شدن “جنگی جدید” در خاورمیانه هشدار جدّی دادند.

 

دبیرکل حزب کمونیست بریتانیا، مسئول روابط بین‌المللی حزب کمونیست فرانسه، مسئول روابط بین‌المللی آکل (حزب ترقی‌خواه زحمتکشان قبرس)، مسئول روابط بین‌المللی حزب کمونیست عراق، دبیر روابط بین‌المللی حزب تودهٔ ایران، نمایندهٔ شعبهٔ روابط بین‌المللی حزب کمونیست هند، و نمایندگان رهبری حزب‌های کمونیست هند و لبنان در این گردهمایی رسمی شرکت کردند و ضمن اعلام مواضع خود، در بیانیهٔ مشترکی که تصویب و منتشر کردند، از جنبش‌های طرفدار صلح در جهان خواستند که تلاش‌های خود را برای اعتراض به “تهدید مجدد حملهٔ نظامی آمریکا به ایران” شدت دهند.

 

این گردهمایی مهم در شرایطی برگزار که بر اثر پافشاری ایالات متحد آمریکا در مورد اینکه ایران مسبب و عامل حملهٔ موشکی اخیر به یک پالایشگاه نفت در عربستان سعودی بوده است، و نیز تهدید کردن ایران به پاسخی تلافی‌جویانه، تنش‌های بین‌المللی روز به روز تشدید می‌شود.

 

شرکت‌کنندگان در این گردهمایی و گفت‌وگوی گروهی ضمن توجه به ادامهٔ پرسه زدن ناوهای جنگی آمریکا در تنگهٔ هرمز و تهدیدهای نظامی آمریکا، به موضوع “جنگ اقتصادی” واشنگتن با ایران از طریق اعمال تحریم‌های اقتصادی و تشدید پی‌درپی آنها پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌یی با ایران (برجام) اشاره، و آن را قاطعانه محکوم کردند.

 

گردهمایی نمایندگان حزب‌های برادر، همبستگی خود را با مبارزانی که برای تحقق حقوق دموکراتیک و حقوق بشر در ایران تلاش می‌کنند اعلام و از آنها حمایت کرد. این در  حالی  است  که  حکومت اسلام‌گرای ولایی ایران، سرکوب  مخالفان و سندیکاهای کارگری را اخیراً افزایش داده است.

 

نوید شمالی، مسؤول روابط بین‌المللی حزب تودهٔ ایران، ضمن تشکر از نمایندگان حزب‌هایی که در گردهمایی شرکت کردند، به شرایط بسیار خطرناک پیرامون ایران و در منطقهٔ خلیج فارس اشاره کرد و گفت: “تحریم‌های اقتصادی و در پی آنها، ایجاد تورّم، تعطیل شدن کارخانه‌ها، بیکاری گسترده، و کمبود تجهیزات پزشکی، اقتصاد ایران را فلج و ویران کرده و منجر به نابودی زندگی و معیشت کارگران و زحمتکشان شده است.”

 

وِرا پولیکارپو، از حزب ترقی‌خواه زحمتکشان قبرس (آکل)، آرایش جدیدی از نیروهای نظامی غرب در منطقه مدیترانهٔ شرقی را افشا کرد و از جمله به هواپیماهای جنگندهٔ انگلیسی F-35 اشاره کرد که از پایگاه نظامی بریتانیا در آکریتاری قبرس، سوریه و عراق را بمباران می‌کنند. رفیق قبرسی استقرار قبل از موعد این هواپیماهای جنگنده را با احتمال شروع جنگ در خلیج فارس علیه ایران مرتبط دانست.

 

رابرت گریفیتز، دبیرکل حزب کمونیست بریتانیا، از اخراج اخیر جان بولتون، مشاور امنیت ملّی رئیس‌جمهور آمریکا، که در زمینهٔ مذاکرات صلح آمریکا با طالبان با دونالد ترامپ مخالف بود، استقبال کرد. وی هشدار داد که ولی حملهٔ نظامی نیروهای آمریکایی یا اسرائیلی به ایران همچنان در “هر لحظه” ممکن است رخ دهد. وی گفت: “بولتون فردی جنگ‌طلب است، ولی اخراج او به این معنا نیست که استراتژی تسلط آمریکا و متحدان اسرائیلی و سعودی‌اش بر خاورمیانهٔ بزرگ تغییر کرده است.”

 

لیدیا ثمربخش، دبیر بین‌المللی حزب کمونیست فرانسه، ضمن اظهار نگرانی در مورد تهدیدهایی که از سوی نیروهای جنگ‌طلب در آمریکا، اسرائیل، و عربستان سعودی متوجه صلح در منطقهٔ خلیج فارس است، پیش‌شرط‌های لازم برای برقراری و حفظ صلح عادلانه در منطقه را تشریح کرد. این پیش‌شرط‌ها شامل بازگشت آمریکا به توافق هسته‌یی با ایران (برجام)، به رسمیت شناختن کشور فلسطین با پایتخت آن در اورشلیم شرقی، توقف انهدام یمن توسط عربستان سعودی، پایان دادن به اشغال شمال قبرس توسط ترکیه، و توقف سرکوب کردهای ترکیه توسط رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور آن کشور است.

 

رفیق سلام علی، مسئول روابط بین‌المللی حزب کمونیست عراق،  ضمن تایید ارزیابی حزب ما از اوضاع خطرناک منطقه اشاره کرد که هرگونه برخورد نظامی جدیدی در منطقه عواقب وخیمی نه تنها برای ایران بلکه برای کل منطقه بدنبال خواهد داشت. رفیق علی با اشاره به تجربه دردناک مردم عراق در جریان مداخله و اشغال عراق به این موضوع اشاره کرد که هرگونه مداخله و درگیری نظامی به مبارزه مردم ایران برای دستیابی به حقوقشان لطمه خواهد زد. رفیق علی همچنین تاکید کرد که در مبارزه بر ضد خطر جنگ نباید به مبارزه مهم مردم ایران برای حقوق و آزادی های دموکراتیک بی توجه بود

 

رفیق حسن حمدون، نمایندهٔ حزب کمونیست لبنان، در سخنان خود به توطئه‌های آمریکا و نیروهای متحد آن علیه صلح در منطقه و از جمله خطر حملهٔ نظامی به ایران اشاره کرد و ضرورت بسیج جنبش صلح در همهٔ کشورهای جهان برای مقابله با شروع جنگی جدید در خلیج فارس را امری فوری و مبرم دانست. او تأکید کرد که حملهٔ نظامی آمریکا و متحدان آن به ایران تحت هر شرایطی که صورت بگیرد، به بحرانی خطرناک و همه‌جانبه در منطقهٔ خاورمیانه دامن خواهد زد و صلح جهانی را به طور جدّی به مخاطره خواهد انداخت.

 

در بخش پایانی این بحث و تبادل نظر گروهی، حزب‌های کمونیست و کارگری شرکت‌کننده فراخوان زیر را در مورد ضرورت بسیج جنبش جهانی صلح به تصویب رساندند.

 

نه به تحریم‌های اقتصادی و تهدید به جنگ

 

نمایندگان شماری از حزب‌های کمونیست و کارگری از آسیا، اروپا، و خاورمیانه که در جشنوارهٔ اومانیته، در روز ۱۵ ستامبر ۲۰۱۹، در گفت‌وگویی گروهی دربارهٔ تشدید تنش‌ها و خطر برخورد [نظامی] در خلیج فارس شرکت داشتند، اعلام می‌کنند:

 

میزان خطرناک نظامیگری در خلیج فارس و شدّت یافتن تنش‌های دیپلماتیک بین ایالات متحد آمریکا و جمهوری اسلامی ایران مایهٔ نگرانی جدّی مردم در کشورهای ما و به طور کلی در افکار عمومی جهان شده است. به باور ما، این احتمال و امکان وجود دارد که جنگ اقتصادی و تحریم‌های گستردهٔ اعمال شده توسط دولت ترامپ بر ایران به برخورد نظامی بینجامد و جنگ منطقه‌یی ویرانگری را شعله‌ور کند.

 

حزب‌های ما تصمیم دولت ترامپ به خروج یک‌جانبه و توجیه‌ناپذیر از توافق ۲۰۱۵ برجام را تقبیح و محکوم می‌کنند. هدف آمریکا از این اقدام، تعضیف این توافق مهم بین‌المللی بود که پس از گفت‌وگوهایی دشوار  و پیچیده به نتیجه رسید،  و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز آن را تأیید کرد و پذیرفت. علاوه بر این، دولت آمریکا فکر “تغییر رژیم” در ایران را نیز به میان کشیده و مطرح کرده است. ما هرگونه مداخله در امور داخلی ایران و در مبارزهٔ ملّت ایران در راه دموکراسی و حقوق بشر را به‌شدّت محکوم می‌کنیم.

 

حزب‌هایی که نمایندگان آنها در این گفت‌وگوی گروهی شرکت داشتند، تحریم‌های اقتصادی ویرانگر آمریکا را محکوم می‌کنند؛ این تحریم‌ها به مردم عادی ایران آسیب می‌رسانند که در عین حال از سرکوب آزادی‌ها و حقوق دموکراتیک رنج می‌برند. پیامدهای اقدام‌های تجاوزکارانهٔ دولت آمریکا که به منظور تأمین و تضمین سلطهٔ بی‌رقیب امپریالیسم آمریکا بر ایران، خلیج فارس، و خاورمیانه طراحی شده‌ است، سبب تضعیف پیکار مردم ایران برای دستیابی به حقوق دموکراتیک، آزادی، و عدالت اجتماعی، و مبارزه با سیاست‌های رژیم ولایی حاکم بر ایران شده است.

 

ما معتقدیم که همهٔ طرف‌های درگیر در مناقشهٔ کنونی در خلیج فارس باید همهٔ تلاش خود را برای باز نگه داشتن مجراهای دیپلماتیک به منظور آغاز هرچه زودترِ گفت‌وگوهای مؤثر به کار بندند، تا صلح حفظ شود و امکان رودررویی نظامی از بین برده شود.

 

ما به تحریم‌های اقتصادی “نه” می‌گوییم؛ ما به جنگ با ایران “نه” می‌گوییم. ما از پیکار مردم ایران در راه صلح، حاکمیت ملّی، آزادی‌های دموکراتیک، و عدالت اجتماعی حمایت می‌کنیم.

 

حزب کمونیست بریتانیا

حزب ترقی‌خواه زحمتکشان قبرس (آکل)

حزب کمونیست فرانسه

حزب کمونیست هند

حزب کمونیست عراق

حزب کمونیست لبنان

حزب تودهٔ ایران

نامه مردم

بیانیهٔ پایانی گردهمایی حزب‌های کمونیست کشورهای عربی

بیانیهٔ پایانی گردهمایی حزب‌های کمونیست کشورهای عربی سیاست تشنج آفرین آمریکا که هدف آن بی‌ثبات کردن منطقه و به‌طورمشخص تحرکات نظامی و تهدید جنگ بر ضد ایران است را محکوم کرد!

ادامه

اردن, اسراییل, امریکا, ایران, بحرین, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, دیدگاه, سودان, سوریه, عراق, فلسطین, کوبا, کویت, لبنان, مراکش, مصر, همبستگی, ونزوئلا, یمن

همبستگی تشکیلات دموکراتیک زنان ایران با قربانیان فاجعه سیل روزهای اخیر در کشور ما

نوروز و بهار سال ۱۳۹۸ با فاجعه سیل خانمانسوز و در غیاب هشدارهای ضروری هواشناسی، در شمال و در بسیاری از استان‌های  ایران آغاز شد. روستاهای زیادی زیر آب رفتند و یا در محاصره آب قرار گرفتند .

ادامه

ایران, بیانیه, زنان

دفاع اتحادیه سراسری ایرانیان سوئد از حقوق معترضین در ایران

اتحادیه سراسری ایرانیان واحد غرب سوئد؛ قویا از مبارزات به حق کارگران، معلمان و بازنشستگان پشتیبانی نموده، دستگیری، زندان و حکم وثیقه برای رهایی زندانیان را محکوم می‌کند!

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, همبستگی

جمعی از کارگران هفت‌تپه خواهان آزادی هشت کارگر بازداشتی فولاد شدند

به گزارش ایلنا، جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در اطلاعیه‌ای از کارگران گروه ملی فولاد ایران حمایت کردند و خواستار آزادی هشت کارگر بازداشتی این مجتمع شدند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, همبستگی