بیانیه صدها نویسنده برای آزادی “نویسندگان و فعالان فرهنگی در بند”

صدها نویسنده ایرانی در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمام نویسندگان و فعالان فرهنگی زندانی شدند. در این بیانیه به طور مشخص از چند عضو زندانی کانون نویسندگان نام برده شده که یکی از آنها به کرونا مبتلا است.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, فرهنگ, نویسندگان

دیوان لاهه اعتراض آمریکا در پرونده شکایت ایران را رد کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه با صدور حکمی تاریخی، اعتراض مقدماتی آمریکا را رد و صلاحیت خود را برای رسیدگی به پرونده شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده به دلیل نقض پیمان مودت ایران و آمریکا تأیید کرد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, قضایی, هلند

دادگاه استیناف: به‌رغم ادعای آژانس امنیت ملی، ضبط تماس‌ تلفنی شهروندان آمریکایی حتی مانع از یک حمله تروریستی نیز نشده است

یک دادگاه استیناف فدرال در حکمی اعلام کرد، برنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از تماس‌های تلفنی آمریکایی‌ها “غیرقانونی و احتمالا مغایر با قانون اساسی” است و هیچ مدرکی که نشان دهد این برنامه منجر به بازداشت تروریست مظنونی شده، وجود ندارد.

ادامه

اسنودن, امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, قضایی

نهال‌کاری به‌جای زندان برای ۳۰ مجرم در استان گلستان

یک قاضی در استان گلستان ۳۰ نفر که جرایم سبک غیرعمد مرتکب شده بودند را به کاشت بیش از ۳هزار نهال محکوم کرده است. او می‌گوید، ‌آمار نشان می‌دهد چنین احکامی تأثیری مثبت بر کاهش وقوع جرم داشته‌اند.

 

چندی است که در استان گلستان ایران احکامی غریب جای زندان را گرفته است. محمدرضا عموزاد خلیلی، قاضی دادگاه کیفری شهرستان گالیکش در استان گلستان در آخرین مورد برای ۳۰ مجرم حکم نهال‌کاری صادر کرده است. آن‌ها محکوم شده‌اند در بازه زمانی ‌تعیین‌شده برای مجازاتشان ۳هزار و ۴۱۰ نهال بکارند.

 

هادی هاشمیان،‌ رئیس دادگستری کل استان گلستان به روزنامه شهروند گفت که اجرای احکام این افراد از ابتدای اسفند ۹۶ آغاز شده و قرار است تا آخر اسفند همه این‌ نهال‌ها کاشته شوند. همچنین این نهال‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی، حاشیه جاده‌ها، فضای سبز شهری و مدارس کاشته می‌شوند.

 

هاشمیان شرح داد که بیشتر این پرونده‌ها مربوط به تصادف است و در کل این آرا برای کسانی که جرایم سبک غیرعمد مرتکب شده‌اند و سابق کیفری ندارند صار می‌شود.

 

در یک مورد یک پزشک که به دلیل بی‌احتیاطی به پرداخت دیه و یک ماه زندان محکوم شده بود، در حکم جایگزین در سال ۹۶ محکوم شد به جای زندان ۱۰۰ بیمار یتیم یا بدسرپرست را به صورت رایگان معاینه و درمان کند.

 

محمدرضا عموزاد خلیلی، قاضی دادگاه کیفری شهرستان گالیکش که این احکام را صادر کرده به روزنامه شهروند می‌گوید، حکم درخت‌کاری در یک سال و نیمی که در این مقام فعالیت می‌کند به غیر از این ۳۰ نفر برای مجرمان دیگری نیز صادر شده و تعداد نهال‌هایی که باید از سوی آن‌ها کاشته شود به ۱۰هزار اصله رسیده است.

 

بیش از نیمی از این نهال‌ها در مناطق آسیب‌دیده جنگلی کاشته شده‌اند که با توجه به دامنه وسیع جنگل‌سوزی این کار به منابع طبیعی کمک شایانی کرده است.

 

به نوشته شهروند، روش کار هم چنین است: دادگستری مجرمان را احضار کرده و برایشان زمان تعیین می‌کند تا در این مدت نهال تهیه کرده و آن‌ها را بکارند. سازمان منابع طبیعی نیز به کمک آمده ‌و نهال‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. مجرمان با توجه به نوع جرم خود محکوم به نگهداری و آبیاری از نهال‌های کاشته‌شده می‌شوند، یعنی تقریبا باید تا دو سال به طور مرتب به نهال‌ها سر بزنند و آن‌ها را آبیاری کنند.

 

عموزاد خلیلی می‌گوید، در اکثر موارد اعتراضی صورت نمی‌گیرد و مجرم با روی باز این مجازات را می‌پذیرد. با این حال این نوع احکام منتقدانی نیز دارد. آن‌ها می‌گویند، احکام سبک فرد را به انجام دوباره جرم ترغیب می‌سازد. اما این قاضی استان گلستان یادآور می‌شود، آمار نشان داده که “چنین احکامی تأثیرات مثبتی در کاهش وقوع جرم و انجام خدمات مفید در جامعه و همچنین تنبیه شدن و بار روانی مثبت در خود فرد و خانواده‌اش داشته است.”

 

هادی هاشمیان، ‌رئیس دادگستری کل استان گلستان نیز بر این باور است که وقتی تاوان جرمی به جای زندان خدمت به جامعه می‌شود مجرم با خلاف‌کاری‌های دیگر آشنا نمی‌شود، مجبور نمی‌شود با مجرمان خطرناک و حرفه‌ای سر کند، عمرش تباه نمی‌شود و از خانواده‌اش دور نمی‌شود. در صورتی که زندانی شدن نه تنها برای مجرم و خانواده‌اش بار سنگینی به همراه می‌آورد بلکه با اثرات منفی در روحیه فرد می‌تواند او را به ارتکاب مجدد جرم ترغیب کند.

صدای آلمان