گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

نمایندگان مستعفی اصفهان؛ ماندن‌مان در مجلس توجیه ندارد/ بی‌توجهی به آب آشامیدنی پنج میلیون نفر

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به استعفای دسته جمعی نمایندگان این استان گفت: بیش از پنج میلیون نفر دارند در این استان زندگی می‌کنند وقتی توجهی به خواسته‌های این پنج میلیون نفر یا نمایندگان این پنج میلیون نفر نشود قطعا ماندن در مجلس خیلی توجیه ندارد.

 

ناصر موسوی لارگانی در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره وضعیت آب استان اصفهان به استعفای نمایندگان این استان اشاره کرد و گفت: بحث استعفا اینطور نیست که به یکباره انجام شده باشد. ما قبلا در جلسه شورای عالی استان اعلام کرده بودیم که اگر دولت فکری برای آب استان اصفهان نکند، نمایندگان استان استعفا می‌دهند.

 

به جای تخصیص بودجه برای آب اصفهان برخی ردیف‌ها هم حذف شده است

 

وی با اشاره به وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور اظهار کرد: آقای روحانی در تبلیغات دو دوره انتخاباتی خود و مخصوصا در دوره دوازدهم در اردیبهشت‌ماه ۹۶ رسما به مردم اصفهان قول داد و گفت این‌دفعه نوبت مردم اصفهان است و آب در زاینده رود جاری می‌شود، الان نزدیک به دو سال است که از آن وعده‌ای که داده شده می‌گذرد و هیچ قدمی برای آب استان برداشته نشده است. ما از جاری شدن آب در زاینده‌رود قطع امید کرده‌ایم اما آب آشامیدنی مردم استان اصفهان به مخاطره افتاده است.

 

این نماینده اصولگرای مجلس دهم یادآور شد: ما سامانه دوم آبرسانی به بیست و چهار شهرستان استان اصفهان را در دستور کار داشتیم. اوایل امسال یعنی چندماه پیش به منظور اینکه مبلغی برای آب رسانی‌ها و حتی آب آشامیدنی در لایحه بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شود، خدمت آقای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه رسیدیم که قول‌های مساعدی هم دادند و حتی چند روز قبل از اینکه بودجه نهایی شود، عنوان شد باز هم نشست داشته باشیم و استاندار و تعدادی از نمایندگان با ایشان جلسه گذاشتند اما متوجه شدیم که هیچ بودجه‌ای را در نظر نگرفتند و حتی بعضی از ردیف‌هایی هم که بوده حذف شده است و ما چاره‌ای جز اینکه استعفا بدهیم، نداشتیم.

 

کشاورزی در استان اصفهان نابود شده است/ ماندنمان در مجلس توجیه ندارد

 

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در پاسخ به این سوال که «اگر اعتراض شما به دولت است آیا استعفا از مجلس ضربه‌ای به نهاد قانون‌گذاری نخواهد بود؟ و آیا این اقدام اعتراضی شما متوجه مجلس نخواهد شد» عنوان کرد: ما به مجلس اعتراض نکردیم اما نمایندگان وظایفی دارند و یکسری انتظاراتی هم مردم دارند. کسانی که موکلین این نمایندگان هستند و به اینها رای دادند انتظار دارند از حق آن‌ها دفاع شود.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: الان کشاورزی در استان اصفهان نابود شده است. کشاورزی پیشکش، صنعت پیشکش، اما بیش از پنج میلیون نفر در این استان زندگی می‌کنند وقتی توجهی به خواسته‌های این پنج میلیون نفر یا نمایندگان این‌ها نشود قطعا ماندشان در مجلس خیلی توجیه ندارد.

 

درخواست استفعادهندگان از لاریجانی

 

موسوی لارگانی تصریح کرد: نوزده نفر از نمایندگان استعفا دادند، طبق آیین‌نامه و قانون مجلس باید در اولین جلسه رسمی و علنی، رئیس مجلس این استعفا را اعلام وصول کند، سپس در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. هر نماینده مستعفی نیم ساعت وقت دارد از مواردی که به دلیلش استعفا داده دفاع کند دو نماینده به عنوان مخالف استعفا هم صحبت می‌کنند سپس برای هر نماینده مستعفی رای‌گیری می‌شود اگر مجلس رای بدهد آن موقع استعفا قانونی و پذیرفته شده است و اگر رای ندهند، استعفا قابل قبول نیست.

 

این عضو فراکسیون ولایی مجلس ابراز داشت: یکی دوتا از همکاران که استعفای دست جمعی را تحویل آقای لاریجانی دادند از ایشان خواسته‌اند که اگر می‌خواهند نمایندگان از خواسته‌ای که دارند صرف‌نظر کنند و پافشاری بر استعفا نداشته باشند، این موضوع را بررسی کنند؛ اگر حق با نمایندگان و مردم اصفهان است قبل از اینکه بودجه به مجلس بیاید یا قبل از اینکه نهایی شود این موضوع را رسیدگی کنند.

 

اگر گرد و غبار تالاب گاوخونی بلند شود، تهران را هم تهدید می‌کند

 

وی با بیان اینکه مشکل ما بحث آب آشامیدنی استان اصفهان است، اظهار کرد: زاینده رود و تالاب گاوخونی برای کشور دارای اهمیت است یعنی اگر تالاب گاوخونی روزی گرد و غبارش بلند شود نه فقط اصفهان بلکه تهران را هم تهدید می‌کند چون گرد و غبار آن سمی است و باعث مشکلاتی برای کشور می‌شود لذا احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی لازم و ضروری است اما الان اولویت آب آشامیدنی است.

 

نماینده مردم فلاورجان هشدار داد: اگر آب اشامیدنی نباشد، قطعا مردم کوچ می‌کنند. اصفهان استانی استراتژیک برای کشور است، الان بعد از تهران بیشترین بودجه را به خزانه واریز می‌کند یعنی صنعتی که در اصفهان هست و صادراتی که از اصفهان دارد انجام می‌شود مهم است اگر آب آشامیدنی و آبی که مورد نیاز صنعت و ششاورزی است از بین برود باعث می‌شود که از آنجا کوچ کنند. وقتی مهاجرت کردند کشور به مخاطره می‌افتد.

 

محیط ‌زیست و عقب‌نشینی روحانی؛ «بحث‌های مربوط به‌گازهای گلخانه‌ای را که می‌گویند، خودشان مراعات می‌کنند؟»

حسن روحانی، رییس‌جمهور در نشست اخیر هیئت دولت گفته است: «درحالی که دیگران در حال بهره‌گیری از آب دریای خزر هستند اما ما معطل مانده‌ایم و تماشا می‌کنیم.

ادامه

ایران, محیط زیست, مقاله

یک نشریه آمریکایی: آمریکا با صادرات زباله، طول عمر کوتاهتر هم ارسال می‌کند

اینترنشنال پالیسی دایجست در یادداشتی نوشت: از آنجاکه چین دیگر زباله ای از آمریکا وارد نمی کند، ایالات متحده به فکر ارسال زباله های خود به ویتنام، مالزی و تایلند است و با این کار ضمن صدور زباله، طول عمر کوتاه تر و فقر هم به این کشورها صادر می کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اندونزی, برزیل, جهان, چین, حقوق بشر, حقوق حیوانات, خبر, گزارش, مالزی, محیط زیست, ویتنام