گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

حدود یک سال پس از فروکش کردن تظاهرات و خیزش‌های مردمی سال گذشته با شعار اصلی “زن، زندگی، آزادی”، اکنون پیامدهای تعیین‌کنندۀ آن حرکت تاریخ‌ساز را در جامعه و به‌ویژه در شکاف وسیع و عمیق پُرنشدنی بین اکثر مردم و دیکتاتوری حاکم به‌روشنی می‌توان دید. در چند سال اخیر، به‌علت تحریم‌های وسیع انتخابات نمایشی و ... بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

ادامه

آزادی, استبداد, اسراییل, اسلام سیاسی, بازنشستگان, تحریم, جهان, زنان, سرمایه‌داری, سوریه, سیاسی, فلسطین, کارگران, معلمان, مقاله, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

تداوم کاهش سطح زندگی توده‌های مردم مطابق گزارش مرکز آمار در دی‌ماه سال جاری تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور ۳۸٫۵ درصد بوده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۳۸ درصد بیشتر از دی‌ماه سال قبل – طی یک سال – هزینه پرداخت کرده‌اند. این درحالی ‌است که درآمدشان به‌هیچ‌وجه مطابق نرخ تورم نبوده است. نرخ رشد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, استثمار, اقتصادی, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, فساد, فقر, قضایی, کارگری, کودکان, کودکان کار, گزارش, مبارزه طبقاتی, معلمان, معیشت, نئولیبرالیسم, همبستگی

تداوم مبارزه برای گذر از سدّ دیکتاتوری مذهبی، ۴۵ سال پس از انقلاب برضد دیکتاتوری سلطنتی

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سخنرانی‌های مزوّرانه و تهدیدآمیز علی خامنه‌ای در مورد انتخابات ۱۱ اسفند مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و برگزاری انواع نمایش‌های تبلیغاتی برای پُراهمیت نشان دادن این انتخابات در هفته‌های گذشته ادامه یافت. هدف همهٔ این‌ها اثرگذاری بر افکار عمومی و جلب آن‌ها به شرکت در انتخابات است، گرچه شواهد حاکی ... تداوم مبارزه برای گذر از سدّ دیکتاتوری مذهبی، ۴۵ سال پس از انقلاب برضد دیکتاتوری سلطنتی

ادامه

آزادی, آمریکا, استبداد, استقلال, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, جهان, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, عراق, عمان, غارتگری, فقر, معلمان, نئولیبرالیسم

ریشه‌ی نگرانی‌های معلمان نگاه تعدیلی دولت است / نمایندگان مجلس معیشتِ معلمان و کارگران را در اولویت قرار دهند

تحلیل بندهای مختلف بودجه ۹۸، طبقات مزدبگیر را از بهبود اوضاع معیشتی در سال آینده ناامید کرده است؛ معیشت و دستمزد، بیمه و درمان، بحران نگران کننده‌ی صندوق‌های بازنشستگی و اجرای طرح‌های برزمین مانده‌ای مانند «طرح رتبه‌بندی معلمان» دغدغه‌های کلیدی معلمان را تشکیل می‌دهند؛ دغدغه‌هایی که مدتهاست معلمان کشور را به کنش صنفی و مطالبه‌گری واداشته است.

 

رضا مسلمی فعال صنفی معلمان، با تاکید بر ریاضتی بودن بودجه در بخش آموزش می‌گوید: مطالبات بودجه‌ای معلمان را می‌تواند در دو بخش نگاه کرد؛ اول، مطالباتی که به تامین بودجه لازم برای ارائه آموزش کیفی و رایگان به دانش‌ آموزان و نوسازی مدارس برمی‌گردد و بخش دوم، خواسته‌های معیشتی معلمان شاغل و بازنشسته است.

 

وی با تاکید بر اینکه سرانه دانش‌آموزی و بودجه نگهداری و نوسازی مدارس بسیار ناکافی‌ست، به تحلیل بخش دوم بودجه‌های آموزشی یعنی اعتبارات معیشتی و رفاهی معلمان شاغل و بازنشسته می‌پردازد.

 

۲۰ درصد افزایش حقوق معلمان، عادلانه نیست

 

این فعال صنفی معلمان در اولین مرحله، سراغ «افزایش حقوق معلمان شاغل» می‌رود و می‌گوید: علیرغم مطالبه‌گری‌های گسترده، دولت فقط ۲۰ درصد افزایش حقوق برای کارمندان خود و ازجمله معلمان در نظر گرفته است؛ این ۲۰ درصد در شرایطی که هزینه‌های زندگی براساس برآورد همه کارشناسان بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته، کمال بی‌عدالتی‌ست.

 

مسلمی با بیان اینکه برخی اقلام ضروری خانوار ازجمله «مسکن» تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند، اضافه می‌کند:

 

دولت نمی‌خواهد قبول کند که با این دستمزدهای ناکافی، تامین هزینه‌های لازم برای یک زندگی شایسته ممکن نیست؛ انقباضات بودجه‌ای موجب خواهد شد که معلمان «حاشیه‌نشین» شوند؛ روند حاشیه‌نشینی مزدبگیران و ازجمله معلمان، از ابتدای سال جاری شروع شده، افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها موجب خواهد شد که این روند در سال بعد شتاب بگیرد.

 

بندهای مختلف بودجه برای معلمان، نگران‌کننده است. مسلمی؛ ریشه‌ی این نگرانی‌ها را در نگاه تعدیلی دولت می‌داند و می‌گوید: غیر از ناکافی بودن افزایش حقوق، بحث نگران‌کننده‌ی دیگر، پیش‌بینی دولت برای ده درصد تعدیل در سال بعد است. در شرایطی که بخشی از نیروی انسانی شاغل در بخش آموزش ازجمله مربیان پیش‌دبستانی و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی، به دنبال ثبات جایگاه شغلی خود و جذب در بدنه دولت هستند، دولت نه تنها قصدی برای جذب نیروهای بلاتکلیف خود ندارد بلکه می‌خواهد ده درصد از نیروهای شاغل خود را نیز اخراج کند.

 

امکانِ اجرای کاملِ طرح رتبه‌بندی وجود ندارد

 

عضو کانون صنفی معلمان همدان، به بخش‌های دیگر بودجه ۹۸ می‌پردازد و پیش بینی می‌کند که در سال بعد «رتبه‌بندی معلمان» به صورت بسیار ناقص اجرا خواهد شد.

 

وی در تشریح این ادعای خود می‌گوید: وقتی اجرای دقیق رتبه‌بندی، ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، دولت با دو هزار میلیارد تومان، چطور می‌خواهد این طرح را اجرا کند؟! مشخص است که این دو هزار میلیارد تومان نیز برای اقناع صوری معلمان درنظر گرفته شده وگرنه خودشان هم می‌دانند که با این بودجه‌های ناکافی، کار پیش نمی‌رود.

 

مسلمی تاکید می‌کند: در شرایطی که قرار است حقوق معلمان فقط ۲۰ درصد زیاد شود و رتبه‌بندی نیز اجرایی نشود، مشخص است که سطح معیشتی معلمان کشور بازهم مسیر نزولی طی خواهد کرد.

 

وضع معلمان بازنشسته به مراتب بدتر است

 

او در ادامه‌ به تجمعات اخیر معلمان بازنشسته در تبریز و یزد و اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: معلمان بازنشسته وضع به مراتب بدتری دارند؛ بخش زیادی از آنها هنوز پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکرده‌اند. دولت برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان با اولویت بازنشستگان آموزش و پرورش فقط ۳۴۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده است. با توجه به این اعتبار، آیا دولت می‌تواند با همه‌ی بازنشستگان آموزش و پرورش که مدتهاست منتظر دریافتِ پاداش پایان خدمت خود هستند، تسویه حساب کند؟!

 

وی می‌افزاید: دغدغه بعدی بازنشستگان، بحث «همسان‌سازی» است که برای آن فقط دو هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده؛ با این حساب به نظر می‌رسد همسان‌سازی نیز مثل بسیاری دیگر از طرح‌های «ترمیم معیشتی» کماکان بر زمین خواهد ماند؛ چراکه حداقل بودجه مورد نیاز برای اجرای همسان‌سازی بازنشستگان کشوری، ۱۵ هزار میلیارد تومان است؛ لذا نمی‌توان با دو هزار میلیارد تومان، به اجرای همسان‌سازی که یک اصل قانونیِ بر زمین مانده از سال ۸۶ است، امیدوار شد.

 

این عضو کانون صنفی معلمان تاکید می‌کند: در مجموع می‌توان ادعا کرد سال ۹۸ نیز برای معلمان بازنشسته، سالِ «بهبود معیشت» نخواهد بود و به همین دلیل است که در روزهای اخیر معلمان بازنشسته «مجبور» به برگزاری تجمع و اعتراض صنفی شده‌اند.

 

آنچه معلمان را دلسرد می‌سازد، «بی‌سرانجامی وعده‌ها» است؛ وعده‌هایی که به گفته‌ی مسلمی به علت تکرار بی‌فایده، دیگر نمی‌توان به آنها امید بست.

 

از بخش‌های غیرلازمِ بودجه بکاهند و به آموزش بیفزایند!

 

این فعال صنفی معلمان در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها و فضای بسته اقتصاد، دلیل اصلی ناکافی بودن بودجه‌های آموزشی نیست؛ به نقش نهادهای خاص و ارگان‌های غیرمولد اشاره می‌کند و می‌گوید: کافیست بودجه «برخی» نهادهای خاص را با آموزش و پرورش و حتی آموزش عالی مقایسه کنید تا دریابید اولویت آموزش چقدر برای تصمیم‌گیرندگان پایین است. تا زمانی که دولت، اهمیت بخش آموزش را درک نکند و بخواهد زمان را برای رفع نارسایی‌های آموزشی به دفع‌الوقت بگذراند، بیش از این نمی‌توان انتظار داشت.

 

او معتقد است؛ کافیست بخشی از بودجه‌های غیرضروریِ نهادهای ثروتمند و غیرمولد را کم کنند، تا اعتبار موردنیاز برای تامین معاش شایسته‌ی معلمان و تجهیز و نوسازی مدارس فراهم آید.

 

معلمان در انتظارِ اقدام به موقعِ نمایندگان مجلس

 

عضو کانون صنفی معلمان همدان، مسئولیت را در این برهه‌ی زمانی –پس از تقدیم بودجه به مجلس- برعهده‌ی نمایندگان مجلس می‌داند و می‌گوید: حال این وظیفه‌ی نمایندگان مجلس است که دست به «ترمیم جدی بودجه» بزنند و نگاه بودجه به مزدبگیران را اصلاح کنند؛ اگر این اتفاق نیفتد، سال آتی، سال فرودآمدن فشار مضاعف بر طبقاتِ دستمزدبگیر و ازجمله معلمان خواهد بود.

 

او تاکید می کند: معلمان کشور منتظرِ اقدام صحیح و به‌موقعِ نمایندگان مجلس برای ترمیم بودجه هستند؛ نمایندگان باید بدانند بخش اعظم رأی‌هایی که آنها را به کرسی‌های خانه ملت رسانده، توسط معلمان و کارگران به صندوق‌ها ریخته شده؛ پس وظیفه‌ی آنهاست که معیشت کارگران و معلمان را در اولویت قرار دهند.

ایلنا

بیانیه جمعی از معلمان ایران؛ آتشی که از شین‌آباد تا زاهدان جان عزیزان ما را می‌سوزاند، محصول بی‌توجهیِ قدرتمندان است

آتش‌سوزی مدرسه اسوه حسنه در زاهدان و مرگ ۴ کودک، انتقاد معلمان کشور را برانگیخته است. بیش از ۶۰۰ نفر از معلمان با امضای بیانیه‌ای به این مساله اعتراض کرده‌اند.

ادامه

ایران, حقوق کودک, خبر, معلمان

تجمع بازنشستگان کرمانشاه با فریاد معلم کارگر دانشجو اتحاد اتحاد

بازنشستگان فرهنگی آموزش و پرورش کرمانشاه روز گذشته چهارشنبه ۲۸ آذر، مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان تجمع کردند.   معترضان با در دست داشتن بنر و سر دادن شعار، مطالبات خود را از وزارت آموزش و پرورش مطرح کردند.   خواسته اصلی معترضان، رسیدگی به تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی بازنشستگان فرهنگی‌ست. ... تجمع بازنشستگان کرمانشاه با فریاد معلم کارگر دانشجو اتحاد اتحاد

ادامه

ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خبر, معلمان