تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

نماینده مجلس سیاسی‌کاری و مماشات مسئولان خانه کارگر با دولت را عامل مشکلات کارگران دانست

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس «متولیان امر نظام کارگری» را به سکوت در مقابل نحوه تعیین حقوق و دستمزد کارگران در شورای عالی کار بدون توجه به خط فقر، متهم کرد.

 

به گزارش ایلنا، «حسن نوروزی» گفت: امسال مبنای دریافتی کارگران ۲ میلیون و صد و هشتاد هزار تومان در نظر گرفته شده، و این در حالی است که خط فقر در ایران چهار میلیون است، بنابراین با احتساب تورم و وضعیت کنونی اقتصادی رقم عادلانه‌ای نیست.

 

وی در توضیحات خود به خانه ملت، افزود: هم‌اکنون این اشکال به شورای عالی کار وارد است که برای افزایش حقوق کارگران بر چه مبنایی این میزان دریافتی را برای این قشر در نظر گرفته و چطور حق مسکن، سهم درمان، حمل و نقل، امور فرهنگی و…را محاسبه کرده است؟ چرا نماینده کارگران تصمیم این شورا را امضا کرده است؟ چرا نسبت به تعیین این میزان دستمزد برای کارگران اعتراض نکرده و در مقابل آن نایستاده است؟

 

نوروزی افزود: وقتی دستمزد کارگران به ریال پرداخت می‌شود، چطور در سایپا پراید را به قیمت پنجاه میلیون تومان و برابر با نرخ دلار عرضه می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که قطعات آن در داخل تولید می‌شود و کارگران ایرانی نیز با این میزان دریافتی اقدام به ساخت آن می‌کنند، این ظلمی است که نماینده کارگران باید در مقابل آن جبهه می‌گرفت و ایستادگی می‌کرد.

 

نوروزی افزود: یکی از مشکلات کارگران این است که بر اساس ماده ۴۰ قانون کار باید قراردادها یک ساله باشد تا ثباتی ایجاد شود، اما همراه با بسیاری از قراردادهایی که منعقد می‌شود، برگ سفیدی برای استعفا و برکناری نیز به کارگران داده می‌شود یا مدت زمان کمتری اعم از چهار یا شش ماهه برای تنظیم قرارداد این قشر تعیین می‌شود، در اینجا نقش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به جمعیت کارگران که به این صورت فعالیت می‌کنند، چیست؟ چرا این قراردادها را کنترل نمی‌کنند؟

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: پرداخت بیمه از دیگر مشکلات قشرکارگر است، چرا که اکثر کارفرمایان از پرداخت حق بیمه آنها سرباز می‌زنند و حتی در برخی موارد با اخذ امضا حق آنها را تضییع می‌کنند یا در مواردی همچون جمع‌آوری زباله‌ها از کارگران خارجی استفاده می‌شود تا حق بیمه آنها و حق سنواتشان را پرداخت نکنند و این ظلم مضاعفی است که در حق کارگران روا می‌شود، و این در حالی است که در ماده ۱۰۱ قانون کار آمده که سازمان تامین اجتماعی مکلف است به لیست کارفرمایان نظارت کرده تا به ضرر کارگران تمام نشود.

 

وی افزود: هم‌اکنون افرادی که متولی امر نظام کارگری هستند بجای پرداخت حق و حقوق کارگر گرفتار سیاست‌بازی شده‌اند، کما اینکه مسئولان خانه کارگر و سایر افرادی که خود را طرفدار حقوق کارگران می‌دانند به نحوی با دولت همکاری می‌کنند و با سیاسی کاری در کلاف سردرگمی گرفتار هستند.

 

نوروزی تصریح کرد: ما در طول این سال‌هایی که در مجلس بودیم نشنیدیم که خانه‌های کارگر، انجمن‌های اسلامی و … حداقل یک بار به کمیسیون قضایی و حقوقی نامه بنویسند و برای رفع مشکلات کارگران کمک بخواهند.

 

وی گفت: چرا در کارگاه‌هایی که بیش از پنجاه نیرو دارند، طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا نمی‌شود؟ آیا به کارگری که شب‌ها زباله‌ها و پسماندها را جمع‌آوری می‌کند، مزایا پرداخت می‌شود؟ از سوی دیگر تامین ایمنی محیط کار از دیگر مسائلی است که بدان توجه نمی‌شود و جایگاه ایران در این مورد در سطح جهان ۱۰۲ است، به این معنا که کارگران در فضاهایی که احتمال بروز خطر وجود دارد، بدون بهره‌‌مندی از لباس، کلاه، کفش و سایر ابزار تامین‌کننده ایمنی فعالیت می‌کنند که این موضوع مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، از نبود امنیت شغلی به عنوان یکی دیگر از مشکلات قشر کارگر یاد کرد و تاکید کرد: اخراج و تعدیل نیروی کار از دیگر مشکلاتی بوده که قشر کارگر با آن مواجه هستند، تاجاییکه کارخانه‌ها با بروز مشکلات مالی بلافاصله تعطیل کرده و ضمن بیکاری کارگران گاه تا شش ماه یا بیشتر پرداخت حق و حقوق آنها با تاخیر همراه می‌شود.

 

وی افزود: شدت کار در واحدهای تولیدی که حتی از کودکان به عنوان نیروی کار استفاده می‌کنند، نبود توازن و تعادل در بازار نیروی کار و کاهش تولید و ناکارآمدی از دیگر مشکلاتی است که نیروی کارگر با آنها مواجه هستند.

 

نوروزی بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که به نظام کارگری کشور لطمه زده است واردات بی‌رویه محصول بر اساس تعرفه‌ها است، کما اینکه یک میلیارد دلار کالای قاچاق که وارد می‌شود، در پی آن ۱۰۰ هزار نفر بیکار می‌شوند و اگر مبنا قاچاق را ده میلیارد دلار در نظر بگیریم، یک میلیون نفر بیکار می‌شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه برده‌کشی نتیجه این نوع تعیین دستمزد است که به یک کارگر حقوق یک میلیونی پرداخت کنیم در حالی که اجاره مسکن در تهران دو میلیون تومان است، گفت: مسکن از دیگر مشکلاتی بوده که قشر کارگر با آن مواجه هستند و حق مسکن یک کارگر در حالی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تومان محاسبه شده که باید در تهران ماهانه مبلغ دو میلیون تومان برای اجاره مسکن پرداخت کند، بنابراین شورای عالی کار چطور حق مسکن این قشر را تعیین کرده است؟

 

نوروزی افزود: اصل ۳ و ۴۳ قانون اساسی بر رفع تبعیض و توجه به کارگران از نظر مادی، معنوی و توجه عادلانه تاکید کرده و نظام را موظف به تامین حقوق کارگران کرده است، بنابراین دیوان عدالت اداری باید در این مورد دقت کند تا در جهت تامین زندگی متوسط برای کارگران بر اساس نرخ تورم قانونگذاری شود.

 

وی با بیان اینکه چرا برخی کارخانه‌ها با استفاده از سی تا شصت درصد نیروها فعالیت می‌کنند و از صددرصد ظرفیت استفاده نمی‌کنند؟ عنوان کرد: نوسانات نرخ ارز، بالا بودن نرخ سود وام‌ها و اولویت دادن بانک‌ها به سوداگری تا حمایت از بخش تولید، تعرفه‌های گمرکی، پایین بودن نرخ سرمایه‌گذاری، رشد شتابنده نقدینگی و قاچاق از عوامل اصلی بروز بحران در فضای کسب و کار است.

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: رفع این مشکلات در گروی این است که نهادهای درون مجلس همچون فراکسیون کارگری و کمیسیون‌های برنامه، بودجه و محاسبات، اقتصاد و صنایع و معادن به این موضوع ورود پیدا کنند، همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای کارگری همچون خانه کارگر به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند و به کمک کارگران بیایند، از سوی دیگر در جهت برقراری عدالت نسبت به کارفرمایان از سوی بانک‌ها و تقویت صادرات تصمیم جدی اتخاذ شود تا در پی آن بتوانیم به سمت ایجاد نظام کارگری عادلانه پیش برویم، در غیر این صورت تقیه و مماشات در این حوزه باعث تداوم مشکلات حوزه کارگری خواهد شد.

 

با گذشت یک سال از حادثه کشته‌شدن ۴۳معدنچی زغال سنگ زمستان یورت، کار در کارگاه‌های ناامن ادامه دارد!

۱۳ اردیبهشت ماه، دومین سالگرد حادثه دلخراش انفجار در معدن زغال سنگ زمستان یورت است. در این حادثه، ۴۳ کارگر جان خود را از دست دادند و حدودا ۷۵ نفر از کارگران مصدوم شدند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری