خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

نماینده بندرعباس؛ سهام آلومنیوم المهدی و هرمزال باید به‌ کارگران واگذار شود / شبانه از کشور شمش خارج می‌کنند

«احمد مرادی» با اشاره به فسخ قرارداد آلومینیوم المهدی و هرمزال گفت: سازمان خصوصی‌سازی با فشار دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان مجلس مجبور شد بپذیرد که خریدار آلومینیوم المهدی و هرمزال تخلفاتی داشته و حق و حقوق دولت را پرداخت نکرده و قرارداد را فسخ کرد.

 

وی در گفتگو با خانه ملت، با بیان اینکه آخرین اخبار بیانگر این است که ۲ نفر از سوی سازمان خصوصی سازی در مجتمع آلومینیوم المهدی مستقر شده اند، افزود: علیرغم این موضوع متاسفانه هنوز شبانه شمش از کشور خارج می شود که این کار غیرقانونی بوده و باید مانع آن شد، لذا سازمان خصوصی سازی باید ۲۴ ساعته روی مجتمع نظارت داشته باشد و دستورات لازم را صادر کند.

 

مرادی افزود: مقرر شده مجمع نمایندگان استان هرمزگان امروز جلسه ای با وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره شرایط خاص دو مجتمع برگزار کنند.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اتفاقات تلخی در سال ۹۳ برای مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال رخ داد، اظهار داشت: مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال عملا زیر قیمت کارشناسی واگذار شد که این اتفاق نباید دوباره تکرار شود و وزیر امور اقتصادی و دارایی باید دستورات لازم را در این زمینه صادر کند

 

نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پیشنهاد اولیه این است که مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال به خانواده بزرگ آلومینیوم کشور واگذار کند و کارگران سهامدار آن شوند و عملا با توجه به اینکه چرخه تولید آلومینیوم به دست کارگران می چرخد، آنها باید صاحب اصلی آن شوند.

 

شایان ذکر است؛ نماینده بندرعباس امروز عنوان کرد که خبرها حاکی از این است که دو شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال پیش از فسخ فروخته شده و برگزاری شتاب زده مزایده های نوبت اول،‌ دوم و سوم فقط برای سرپوش گذاشتن به این معامله پنهانی و انجام تشریفات به ظاهر قانونی است.

 

در همین مورد تسنیم گزارش می‌دهد: احمد مرادی، نماینده مردم شریف بندرعباس،‌ قشم، حاجی‌آباد، بندرخمیر و ابوموسی در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی، سازمان خصوصی‌سازی و دستگاه‌های نظارتی از علت فسخ بی سروصدای قرارداد آلومینیوم المهدی و هرمزال، برگزاری شتاب‌زده مزایده فروش مجدد این دو شرکت و اوضاع بحرانی صنایع آلومینیوم‌سازی هرمزگان انتقاد کرد.

 

۱ – چرا قرارداد واگذاری این دو شرکت آلومینیوم سازی کشور با بیش از ۵۵ درصد تولید شمش به‌صورت پنهانی و بدون اعلام رسمی فسخ و لغو شده است؟ و چرا برگزاری شتابزده مزایده فروش مجدد در حالی در شرف انجام است که خریدار و مدیران و منصوبان خریدار تا ۲۱/۹/۱۳۹۷ روزانه بیــش از ۱۰ هزار تن شمش از کارخانه خارج کرده‌اند و هنوز هم در شرکت حضور داشته و مشغول به کار هستند؟

 

در صورتی که از لحظه فسخ قرارداد باید همراه با ابلاغ رسمی تاریخ فسخ قرارداد واگذاری از همان لحظه صورت جلسه تغییر و تحول در محل کارخانه به‌صورت مکتوب و با جزئیات کامل و همراه با معرفی و انتصاب مدیران موقت از طرف سازمان خصوصی‌سازی اقدام می شده است.

 

همچــنین اولاً مجتمع هرمزال دیــگر یک مجموعه دارایی و امــوال نیست و در همان ســال ۱۳۹۴ دو ماه بعد از تحویل به خریدار تبدیل به شرکت آلومینیوم هرمز جنوب با مسئــولیت محدود با شماره ثبت ۲۵۰۸ و شناسه ملی ۱۴۰۰۵۳۹۹۲۵۹۰ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرشهرستان دامغان ثبت گردیده، در حالی که در بندرعباس باید به ثبت می‌رسید.

 

ثانیاً وام چند صد میلیون یورویی که خریدار بعد از واگذاری از بانک صنعت و معدن گرفته با حمایت و پشتیبانی چه کسانی بوده و چگونه و کجا هزینه شده و ضمانت پرداخت این وام کلان به عهده چه سازمان و یا اشخاصی است؟

 

ثالثاً به خاطر عدم پایبندی خریدار به تعهداتش پرونده‌های زیادی در مراجع قانونی تشکیل و محکوم به پرداخت میلیاردها تومان حق و حقوق دولت شده است.

 

رابعاً خریدار حتی یک کیلو شمش هم در بـورس نفروخته و کلیــه شمش‌های آلومیــنیوم که در تـمام مدت سه سال و انــدی از کارخانه خارج کرده به‌صورت قطره چکانی در بازار آزاد و با احتکار به بالاترین قیمت فروخته است. ​لذا سازمان خصوصی‌سازی در موقع حسابرسی مبنای قیمت شمش را چگونه تعیین و محاسبه خواهد کرد؟

 

۲ – متاسفانه خبرهایــی که در بین اکثر کارگران این دو کارخانه مطرح است،‌ حکایت از این دارد که این دو شرکت قبل از فسخ فروخته شده و برگزاری شتابزده مزایده‌های نوبت اول،‌ دوم و سوم فقط برای سرپوش گذاشتن به این معامله پنهانی و انجام تشریفات به ظاهر قانونی است. اگر چنین شیــوه و روند خرید و فروش در سـازمان خصوصی‌سازی حاکم و رواج یابد آنگاه سازمان خصوصی‌سازی تبدیل به یک سازمان مخوف، کارچاق کن و دلال می‌شود.

 

۳ – به خاطر اعمال سیاست‌های ناشیانه، بی‌هدفی و بی‌برنامه‌گی‌های خریدار که هیچ‌گونه درک و آشنایی صحیح از این صنعت پیچیده نداشته،‌ بعداز گذشت بیش از سه سال از واگــذاری و تحویل این شرکت‌ها اوضاع تمام واحدها و بخش‌های این مجموعه را به نقطه‌ای رسانده که از لاستیک، ‌روغن و گریس لیفتراک‌ها، تراکتورها و بونکرهای حمل مواد و غیره … گرفته تا مواد اولیه مصرفی و قطعات یدکی را به صفر رسانده و ۸۰ درصد تجهیزات یا از کار افتاده و تعطیل شده یا به‌صورت نیمه کاره فعالیت می‌کنند، به ویژه اینکه اوضاع سلامتی روحی و روانی ۲۰۰۰ نفر از کارگران زحمتکش این دو مجموعه با خانواده آنان به عنوان اصلی‌ترین سرمایه این صنعت به مخاطره افتاده است.

 

۴-آثار و تبعات زیانبار عدم اهلیت و سوء مدیریت و خودکامگی خریدار فقط شامل المهدی و هرمزال نمی‌گردد، بلکه حداقل چندین پروژه دیگر می‌توان نام برد که به همین وضعیت دچار گردیده‌اند.

 

به گزارش خانه ملت، ​لذا به جنابعالی تاکید می‌گردد اجازه ندهید قطب تولید آلومینیوم سازی کشور به سرزمین سوخته و ایجاد یک بحران بیکاری ۲۰۰۰ نفری مبدل گردد و در پایان ذکر این مهم ضروری است که از مجموع ۲۴۰ دیگ در آلومینیوم المهدی و ۲۲۸ دیگ در شرکت هرمزال هم اینک فقط ۶۵ دیگ در آلومینیوم المهدی و ۴۳ دیگ در هرمزال قادر به فعالیت هستند و هر لحظه امکان توقف هریک از واحدهای مذکور وجود دارد.​

 

این در شرایطی است که کارگران بارها با تجمعات اعتراضی خود خواستار رسیدگی مسئولین به این تخلفات شده‌اند.

آمار کارگران بازداشتی گروه‌ ملی‌ صنعتی فولاد اهواز به ۴۱ نفر رسید

به گزارش برخی منابع کارگری، شمار کارگران گروه‌ ملی‌صنعتی فولاد اهواز که از دوشب گذشته تاکنون بازداشت شده‌اند به ۴۱نفر رسیده. گویا بازداشت‌ها دیشب هم ادامه داشته است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

باندهای مافیاییِ”حداقل دستمزد” را نشانه رفته‌اند/ «سرکوب دستمزدی» یک سیاست حاکم است

عبدالله وطنخواه می‌گوید: وقتی «سرکوب دستمزدی» یک سیاستِ حاکم است، قدرت‌های پیرامونی که دست در سفره اصلیِ ثروت و قدرت ندارند، سعی می‌کنند با دست‌اندازی به محدوده حقوق صنفی و شهروندی مردم، اهداف خود را به پیش ببرند و به انباشتِ ثروت بپردازند؛ حذف حداقل دستمزد در روستاها نیز از همین آبشخور نشات می‌گیرد.   ... باندهای مافیاییِ”حداقل دستمزد” را نشانه رفته‌اند/ «سرکوب دستمزدی» یک سیاست حاکم است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, مصاحبه و گفتگو

فاصله عمیقِ دستمزدِ ۱ میلیون و۴۰۵ هزار تومانیِ کارگران واکثر بیمه‌شدگان با ۴ میلیون و۹۶۱ هزار تومان سبد معیشت یک خانوار

با کسر هزینه‌های معیشتی خانوار به خوبی می‌توان دریافت که تا چه میزان خانواده‌ها مجبور هستند از هزینه‌های خوراکی، بهداشتی، تحصیل، حمل و نقل و مسکن بزنند تا روزگار بگذرد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش