چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

کره شمالی دوشنبه با نظارت و هدایت کیم جونگ اون رهبر این کشور رزمایش‌های شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری مرکزی کره بامداد سه‌شنبه نوشت که کره شمالی دوشنبه سیستم سراسری مدیریت هسته‌ای موسوم به «ماشه هسته‌ای» را آزمایش کرد که در این رزمایش نیروهای توپخانه نیز به نشانه تقویت قابلیت‌های اتمی ... کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

ادامه

آمریکا, جهان, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

وزیر امور خارجه چین، گفت: منطقه اقیانوس آرام جنوبی نباید به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شود و کمک‌ها به کشورهای این منطقه باید بدون شروط سیاسی انجام گیرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای خود در پاپوآ گینه نو، در جریان سفر ... چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, استرالیا, تایوان, جزایر سلیمان, چین, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, گزارش

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

نقش راهبرد اساسی احیای روستاها در مسیر فقرزدایی موفق چین

یکشنبه ۲۱ فوریه (۳ اسفند) نخستین سند کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در سال ۲۰۲۱ به طور رسمی صادر شد. طبق تاکید این سند به منظور دسترسی به رستاخیز ملت، روستاها را باید احیا کرد و این امر باید به عنوان یکی از وظایف مهم برای بهبود جامعه چین سرلوحه کار مردم و مسئولان قرار بگیرد؛ به کارگیری تمام توان برای پیشبرد روند نوین‌سازی کشاورزی و مناطق روستایی برای افزایش رفاه کشاورزان از نتایج توجه به موضوع اساسی کشاورزی تلقی شده است.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ چین کشوری پهناور است که کشاورزی یک رکن بسیار مهم در آن محسوب می‌شود و طبق تجربه مهم حزب کمونیست رسیدگی به «سه موضوع روستایی» یعنی کشاورزی، روستا و کشاورزان باید در اولویت کاری مهم حزب قرار بگیرد.

 

تاکید «شی جین پینگ»، رئیس جمهوری چین در رویدادهای مختلف بر اهمیت و اولویت کشاورزی، روستا و کشاورزان، بر این مساله صحه می گذارد که سعادت صدها میلیون کشاورز و جامعه نسبتا مرفه از اهداف مهم نوین‌سازی سوسیالیستی چین است.

 

برخی از دوستان در ایران، افغانستان و تاجیکستان ممکن است چین را یک کشور کاملاً صنعتی تصور کنند، اما در حقیقت، هنوز مناطق روستایی توسعه نیافته زیادی در چین وجود دارند و پدیده توسعه نامتعادل و ناکافی کاملا مشهود است. هدف دولت چین در سال های اخیر از مطرح کردن استراتژی احیای روستاها، یافتن یک راه حل اساسی برای مشکل توسعه نامتعادل و ناکافی بین مناطق شهری و روستایی است.

 

همانگونه که در سند کمیته مرکزی حزب حاکم بر آن تاکید شده به منظور دستیابی به رستاخیز ملت باید روستاها را احیا کرد و این نشان دهنده درجه توجه دولت چین به مسائل روستایی است که به اوج تاریخی خود رسیده است.

 

صدها میلیون کشاورز چینی سهم چشمگیری در انقلاب، عمران و اصلاحات ادا کرده اند. انقلاب چین راهی که اول در روستاها آغاز و پیروز گشت و بعدا به شهرها کشیده شد، در پیش گرفت. اصلاحات باشکوه چین نیز در یک روستای کوچک استان در «آنهوی» آغاز شد. این امر بر همگان به اثبات رسیده که کشاورزی رکن اساسی کشور است و با وجود پایه ای محکم کشور در آرامش مسیر پیشرفت را طی می کند.

 

نقش راهبرد اساسی احیای روستاها در مسیر فقرزدایی موفق

 

چین بیشترین جمعیت را در جهان به خود اختصاص داده و دولت چین همواره موضوع غذا را به عنوان اولویت اصلی حکمرانی خود در نظر گرفته است. در سال ۲۰۲۰، با وجود اپیدمی کرونا، چین بار دیگر در برداشت غلات رکورد زد که پایه و بنیادی مستحکم برای برخورد با محیط پیچیده و متغیر داخلی و بین‌المللی و ایجاد جامعه ای نسبتا مرفه فراهم کرده است.

 

در روند صنعتی سازی و شهرنشینی سریع، تعداد زیادی از مردم روستا به شهرها مهاجرت کرده اند و در مناطق روستایی چین نیز مسائلی مانند کافی نبودن پتانسیل توسعه و«دهکده بدون بازده» ظاهر شده است. چگونه می توان تضمین کرد که دهکده ها و کشاورزان در روند مدرنیزاسیون عقب نمانند؟ این یک مشکل جهانی است. تاکنون هیچ کشور بزرگ در حال توسعه ای نتوانسته این مشکل را حل کند. در برخی از کشورها، به دلیل آنکه رابطه بین مناطق شهری و روستایی به خوبی حل و فصل نشده، نه تنها دهکده ها و اقتصاد روستایی رو به زوال است، بلکه روند صنعتی شدن و شهرنشینی نیز با مشکل روبرو است و حتی باعث آشوب اجتماعی شده و در نهایت به «دام درآمد متوسط» افتاده‌اند.

 

از هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست در سال ۲۰۱۲، چین مفاهیم جدید توسعه را ارائه و اجرا کرده، به نوآوری مداوم در کارهای کشاورزی، مناطق روستایی و کشاورزان پرداخته و به این سبب موفقیت‌های تاریخی در توسعه کشاورزی به دست آورده و تغییرات تاریخی در مناطق روستایی رخ داده است.

 

سال گذشته، همه روستانشینان فقیر در چین از فقر نجات یافتند، و همه شهرستان های فقیر به واسطه برنامه فقرزدایی از این مشکل رهایی یافتند. فقر مطلق و فقر کلی منطقه ای از بین رفت و به این ترتیب پایه ای محکم برای دستیابی به اولین هدف صدمین سالگرد (تاسیس حزب کمونیست چین) ایجاد شد.

 

نقش راهبرد اساسی احیای روستاها در مسیر فقرزدایی موفق چین

 

امسال صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین جشن گرفته می شود؛ همچنین سالی است که “برنامه پنج ساله چهاردهم” و هدف دوم صدمین سالگرد (تاسیس جمهوری خلق چین) اجرا می شود. در این برهه مهم یعنی همزمانی انتقال اهداف “دو صد سالگی”، تمرکز بر کارهای روستایی اهمیت تاریخی پیدا کرده است. منابع و استعدادهای بیشتری به سمت روستاها سوق داده می شوند تا نتایج فقرزدایی تحکیم و گسترش یابد و ارتباط موثر با راهبرد احیای روستایی برقرار شود.

 

بدون نوین‌سازی کشاورزی و مناطق روستایی، نوین‌سازی کل کشور میسر نخواهد بود. چین در پیشبرد توسعه کشاورزی و مناطق روستایی، دستاوردهای چشمگیری را آن خود کرده است. تجربیات چین در این زمینه برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه قابل استفاده است. بسیاری از سیاستمداران کشورها برای یادگیری این تجربه به چین آمده‌اند.

 

چین همچنین مایل است دستاوردهای توسعه و تجربیات موفق خود را با سایر کشورهای جهان به اشتراک بگذارد. موفقیت چین در احیای روستاها نه تنها موجب پیشبرد رفاه و سعادت بزرگ ملت چین می شود، بلکه سهم مهمی در توسعه جهان ادا خواهد کرد.

توافق ایران و کره جنوبی در خصوص دارایی‌های ایران

رییس کل بانک مرکزی ایران و سفیر کره جنوبی در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد، در خصوص نحوه جابجایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی

دارنده ۷ مدال طلای مسابقات کشتی جهانی و المپیک تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را محکوم کرد

“میخایین لوپز” دارنده ۷ مدال طلای مسابقات جهان و المپیک و دومین کشتی گیر پر افتخار تاریخ رشته فرنگی، تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کوبا را محکوم و تاکید کرد که این محاصره اقتصادی و سیاسی مانع اصلی توسعه ورزش در کشورش شده است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا, ورزشی

ضرر صدها میلیارد دلاری اقتصاد آمریکا به دلیل جدا شدن از چین

اتاق بازرگانی آمریکا اعلام کرد اگر سرمایه‌گذاری در چین نصف شود یا دو کشور تعرفه‌های بیشتری علیه یکدیگر اعمال کنند، شرکت‌های آمریکایی و به طور کلی اقتصاد این کشور می‌تواند صدها میلیارد دلار متضرر شوند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, شرق آسیا

توافق ۱.۹ میلیارد دلاری توکیو و واشنگتن برسر هزینه نظامیان آمریکایی در ژاپن

وزیر خارجه ژاپن از توافق کشورش با واشنگتن برای پرداخت ۲۰۰ میلیارد ین (۱.۹۱ میلیارد دلار) به عنوان سهم این کشور برای میزبانی از نظامیان آمریکایی در سال ۲۰۲۱ خبر داد.   به گزارش ایرنا از کیودو، «توشیمیتسو موتگی» وزیر امور خارجه ژاپن روز چهارشنبه گفت: به دنبال این توافق نامه شفاهی، انتظار می رود ... توافق ۱.۹ میلیارد دلاری توکیو و واشنگتن برسر هزینه نظامیان آمریکایی در ژاپن

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خبر, ژاپن, شرق آسیا