عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

نفتکش‌های ایران و ناوگان جنگی آمریکا در آب‌های ونزوئلا

نفتکش‌های ایران راهی ونزوئلا هستند. آمریکا ناوهای جنگی خود را روانه آب‌های کارائیب کرده تا به ایران و ونزوئلا اجازه ندهد تحریم‌‌های این کشور را دور بزنند. وزارت خارجه ایران تهدید کرده که به آمریکا پاسخ «قاطعانه» می‌دهد.

 

به گزارش دویچه له؛ نفتکش‌های ایران راهی ونزوئلا هستند. آمریکا ناوهای جنگی خود را روانه آب‌های کارائیب کرده تا به ایران و ونزوئلا اجازه ندهد تحریم‌‌های این کشور را دور بزنند. وزارت خارجه ایران تهدید کرده که به آمریکا پاسخ «قاطعانه» می‌دهد.

 

خبرگزاری فارس روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت نوشت آمریکا برای فشار بیشتر بر تهران و کاراکاس و به منظور جلوگیری از فروش نفت ایران به ونزوئلا ناو جنگی به دریای کارائیب فرستاده است. بنابر این گزارش چهار ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا به همراه هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» از اسکادران VP-26 به منطقه کارائیب اعزام شده‌اند.

 

فارس نام کشتی‌های جنگی آمریکا را نیز برشمرده است: کشتی جنگی «یواس‌اس دیترویت» USS Detroit (LCS-7)، کشتی جنگی یواس‌اس لاسن USS Lassen (DDG-82)، کشتی جنگی یواس‌اس پربل USS Preble (DDG-88) و کشتی جنگی یواس‌اس فاراگات USS Farragut (DDG-99) که به گفته این خبرگزاری برای «مقابله احتمالی» با نفتکش‌های ایرانی اعزام شده‌اند. نفتکش‌هایی که خبرگزاری فارس می‌گوید «ممکن است به سمت ونزوئلا در حال حرکت باشند».

 

«پاسخ قاطعانه می‌دهیم»

 

در واکنش به اعزام ناوهای جنگی آمریکا عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفته است که «هرگونه تهدید علیه نفتکش‌های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن است.” او سفیر سوئیس در تهران را احضار کرده است. سفارت سوئیس حافظ منافع دولت آمریکا محسوب می‌شود.

 

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل از “اعزام نیروی دریایی آمریکا به کارائیب” شکایت کرده و نسبت به عواقب آن هشدار داده است. روز شنبه ۲۷ اردیبهشت نیز علی ربیعی در این باره گفته بود: «ما و ونزوئلا دو دولت مستقل هستیم و تبادل کالاهای مختلف داریم و دست روی دست نمی‌گذاریم و نفت خود را می‌فروشیم». او اضافه کرد: «ایران کالاهایی به ونزوئلا می‌دهد و اجناسی هم می‌گیرد. این موضوع در دنیا به کسی ارتباط ندارد.»

 

ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم‌های گسترده آمریکا هستند و رژیم‌های حاکم بر دو کشور نیز در صف اول جبهه دشمنی با ایالات متحده قرار دارند. دو کشور تلاش می‌کنند با گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی با یکدیگر خود را از تنگنای تحریم‌های آمریکا تا حدودی نجات دهند. ایران به ونزوئلا سوخت صادر می‌کند و برای تاسیسات پالایشگاه‌های این کشور تجهیزات لازم را می‌فرستد، در مقابل ونزوئلا به ایران طلا می‌دهد؛ بده‌بستانی که خوشایند ایالات متحده آمریکا نیست.

 

حدود دو هفته پیش (۱۱ اردیبهشت) خبرگزاری بلومبرگ خبری را منتشر کرد مبنی بر آنکه یک هواپیمای ایرانی بعد از حمل تجهیزاتی برای تعمیر تأسیسات پالایشگاهی ونزوئلا، ۹ تن طلا (معال ۵۰۰ میلیون دلار) به ایران حمل کرده است. بلومبرگ در این گزارش از شرکت هواپیمایی ماهان به عنوان حامل طلاهای مورد نظر نام برد و نوشت این شرکت ظرف یک هفته چندین پرواز به ونزوئلا انجام داده است.

 

به دنبال انتشار این اخبار، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که واشنگتن سرگرم بررسی واکنش متناسب در قبال مبادله تجاری بنزین و طلا بین ایران و ونزوئلاست. بنابر این گزارش، دولت ترامپ در صدد است با اتخاذ تصمیمی متناسب مانع از انتقال سوخت و بنزین ایران به ونزوئلا شود.

 

«پادزهر» ایران و ونزوئلا در مقابل تحریم

 

روزنامه «وطن امروز» با انتشار اخبار مربوط به اعزام نفتکش‌های ایران به سوی ونزوئلا به اهمیت مناسبات دو کشور که «هر دو تحریمی» هستند پرداخته و نوشته است تقویت روابط تجاری و صعنتی میان ایران و ونزوئلا می‌تواند «به مثابه یک پادزهر به کمک هر دو کشور بیاید»؛ مبادلاتی که با واسطه‌هایی غیر از ارزهای رایج انجام می‌شود.

 

این روزنامه به یکی از مهم‌ترین معضلات در برابر ایران و ونزئلا یعنی مسدود بودن دسترسی آنها به چرخه دلار و ناممکن بودن روابط بانکی بین‌المللی اشاره کرده و گفته است استفاده از طلا نیز برای تسویه معاملات اگرچه اقدام رایجی است اما محدودیت ذخایر طلای کشورها، دوام این روش را به خطر می‌اندازد.

 

وطن امروز به راهکارهای دیگری پرداخته که منوط است به گسترده شدن فهرست کشورهای طرف جنگ اقتصادی با آمریکا که می‌تواند این امکان را به آنها بدهد که بخش قابل‌توجهی از مبادلات مالی خود را از طریق ارزهای یکدیگر تسویه کنند. این روزنامه به چین به عنوان «یکی از فعال‌ترین کشورهای جهان در استفاده از پیمان‌های پولی برای تسویه معاملات بدون نیاز به چرخه دلار» اشاره کرده و نوشته است «بزرگی حجم اقتصاد چین این فرصت را به دیگر کشورهای طرف مقابل آمریکا می‌دهد تا از رهگذر اجرای پیمان‌های پولی، بخش عظیمی از مساله بانکی خود را حل کنند.

 

صادرات بنزین به ونزوئلا یک تیر و دو نشان؟

 

شیوع بیماری کرونا در جهان به کاهش شدید مصرف فراورده‌های نفتی انجامید. در بسیاری از کشورهای تولید کننده بهای نفت به شدت پایین آمد و حتی برای مدت کوتاهی منفی شد. کاهش تقاضا و بالا بودن عرضه به اندازه‌ای بود که حتی ذخیره کردن نفت تولید شده به معضلی برای تولیدکنندگان از جمله آمریکا تبدیل شد.

 

ایران هم از این قاعده مستثنی نماند. کاهش مصرف بنزین به خاطر خوابیدن فعالیت‌های اقتصادی به دنبال شیوع کرونا وضع را به جایی رساند که مسئولان شرکت پالایش و پخش ایران اعلام کردند ظرف دو هفته اول فروردین مصرف بنزین در ایران از ۸۰ میلیون لیتر به تقریبا نصف یعنی ۴۵ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

 

وطن امروز نوشته است که «کاهش اجباری مصرف بنزین به دلیل اعمال مقررات قرنطینه کار را به جایی رساند که ذخیره‌سازی بنزین در ایران به یک مسأله تبدیل شد.» به نوشته این روزنامه این مشکل تا جایی پیش رفت که وزارت نفت «مجبور به استفاده از مخازن ذخیره نفت خام برای ذخیره‌سازی بنزین شد.» این روزنامه نتیجه گرفته است که در چنین شرایطی صادرات بنزین ایران به مقصد ونزوئلا علاوه بر رها کردن ایران از تنگنای ذخیره‌سازی آن، درآمد قابل توجهی را نصیب جمهوری اسلامی می‌کند.

 

با این حال روشن نیست در صورت اقدام آمریکا برای جلوگیری از انجام ماموریت نفتکش‌های ایران، آب‌های کارائیب تا چه اندازه مسیری بی‌دردسر برای دور زدن تحریم‌ها بمانند و به محل مناقشه جدیدی، این بار میان سه کشور، ایران و ونزوئلا از یک سو و ایالات متحده از سوی دیگر تبدیل نشوند.

گروه دوستی پارلمانی کوبا و سوریه، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه سوریه را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، «لیزارا کورونا» رییس گروه دوستی پارلمانی کوبا و سوریه تحریم‌های آمریکا را ناعادلانه توصیف کرد و گفت که این تحریم‌ها «تلاش‌ها و ظرفیت‌ها» برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ را محدود می‌کند

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سوریه, کوبا, همبستگی

آری به‌همبستگی، نه به محاصره! ما خواستار لغو فوری محاصرهٔ جنایتکارانهٔ کوبا توسط ایالات متحد آمریکا هستیم!

اعلامیهٔ مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری آری به همبستگی، نه به محاصره! ما خواستار لغو فوری محاصرهٔ جنایتکارانهٔ کوبا توسط ایالات متحد آمریکا هستیم!

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, سوسیالیسم, کوبا, همبستگی