واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

نعلِ وارونهٔ خامنه‌ای، رژیم ولایت فقیه باید به اروپا تضمین بدهد

همان‌طور که از چند روز قبل اعلام شده بود، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، موضع‌گیری دولت جدید آمریکا در ارتباط با توافق برجام را روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۹۷ اعلام کرد. ترامپ گفت:

 

“برجام تحریم‌های فلج کننده را از ایران رفع کرد. اما این کشور آزاد شد تا رفتارهایی را در یمن و سوریه به‌انجام برساند. هفته گذشته اسرائیل اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای بوده است.”

 

ترامپ در قسمتی دیگر از سخنانش گفت: “۱۲ ژانویه پیش‌شرط‌های خودم را برای برجام اعلام کردم. در ماه‌های گذشته با شرکای‌مان در سراسر جهان صحبت کردیم؛ با دوستان‌مان در خاورمیانه هم‌صحبت کردیم و همه باهم هم‌صدا هستیم. پس‌ از این مشورت‌ها برای من روشن شده است که ما نمی‌توانیم با برجام جلوی سلاح هسته‌ای ایران را بگیریم.” ترامپ افزود: “اعلام می‌کنم که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در بالاترین سطح به‌اجرا درمی‌آید و من دستور آن را صادر خواهم کرد.”

 

کشورهای اروپایی و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بلافاصله بعد از موضع‌گیری ترامپ، تعهد و پایبندی‌شان را به برجام اعلام کردند و سپس از ایران درخواست کردند به تعهدش به برجام پایبند باشد. همچنین اتحادیهٔ اروپا اعلام کرد: “تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای خود ادامه دهد، اتحادیه اروپا به تعهداتش برای اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای پایبند خواهد بود.”

 

حسن روحانی نیز، چند دقیقه بعد از اعلام ترامپ مبنی بر خروج از توافق برجام، در تلویزیون ظاهر شد و در اظهاراتی، گفت: “از این لحظه توافق برجام میان ایران و پنج کشور است؛ از این لحظه ۱+۵، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به‌این توافق چگونه عمل خواهند کرد. ما ظرف چند هفته آینده ضمن مذاکره با کشورهای اروپایی، روسیه و چین، رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم. اگر در پایان این مدت کوتاه به ‌این نتیجه برسیم که با همکاری پنج کشور عضو برجام می‌توانیم به ‌هر آنچه منافع ملت ایران بوده برسیم، برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به سمت ثبات در منطقه قدم‌های خود را برداریم. ولی اگر دیدیم که چنین نیست، من در گفت‌وگویی با مردم کشورمان ایران موضع‌مان را به‌اطلاع آنان خواهم رساند.”

 

روزنامه‌های روز پنجشنبه عمدتاً سخنان خامنه‌ای مبنی بر تضمین اروپا برای حفظ برجام را تیتر نخست خود کردند و به‌نقل از ولی فقیه رژیم نوشتند: “این مسئله بسیار حساس است، اگر توانستید تضمین قطعی و قابل‌اعتماد بگیرید که البته بسیار بعید است، اشکالی ندارد و حرکت را ادامه دهید و گرنه نمی‌شود به‌این شکل حرکت را ادامه داد.”

 

در چند روز گذشته بحث‌وجدل بر سر اینکه اتحادیه اروپا اصولاً قادر است بدون آمریکا، مناسبات اقتصادی خود با ایران را ادامه دهد، به‌شدت در جریان بوده است. تجربه دو سال گذشته به‌روشنی نشان داده است که اتحادیه اروپا در این زمینه با چالش‌هایی جدی مواجه است. عمده شرکت‌های اروپایی که اکثراً خصوصی هم هستند، در دو سال گذشته، نسبت به گسترش مناسبات خود با ایران بسیار با احتیاط عمل کرده‌اند و چندین مورد توافقی نیز که صورت گرفته با اما و اگر مواجه بوده است. قرارداد با ایرباس و بوئینگ عملاً متوقف شده است. تبادلات بین بانک‌های ایرانی و اروپایی در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

 

در ارتباط با وضعیت بسیار خطرناکی که میهن ما با آن مواجه شده است، موضع‌گیری‌های فراوانی را شاهد بوده‌ایم. نکته‌های کلیدی در بخشی از این بحث ها این است که ایران باید از دخالت در کشورهای دیگر دست بردارد و  در برنامه موشکی‌اش هم تجدیدنظر کند. این موضع‌گیری‌ معتقد است که این رویکرد باعث گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با غرب خواهد شد و میهن ما از خطرات احتمالی نجات خواهد یافت. مخاطب سخن ما در اینجا نیروهای سیاسی طرفدار محفل‌های جنگ‌طلب آمریکا و اسرائیل نیست، بلکه متوجه نیروها و شخصیت‌های مترقی‌ای است که دغدغهٔ زندگی مردم و منافع ملی را دارند. سؤال اصلی این است که در شرایط کنونی وظیفه یک نیروی مترقی چیست؟ آیا باید از جمهوری‌اسلامی دفاع کرد؟ آیا باید ایران را به خروج از سوریه و محدود کردن برنامه موشکی تشویق کرد؟ بی شک ادامه سیاست های نابخردانه و تحریک آمیز از سوی رژیم و نیروهای تندرو در درون حاکمیت که معتقدند ممکن است با درگیری های محدود نظامی و تشدید سرکوب در داخل شرایط حفظ حکومت را فراهم کرد، نهایتاً می تواند ما را در وضعیتی همچون وضعیت کنونی افغانستان، لیبی، سوریه و عراق قرار دهد. برای برون‌شد از این خطر عظیمی که میهن ما را تهدید می‌کند، ایران نیازمند یک دولت مردمی است. رژیم ولایت فقیه و دولت روحانی، نمایندگان گروه‌های جنایتکار، فاسد و مرتجع‌اند، و از طرف دیگر، محفل‌های قدرتمند در آمریکا، اسرائیل، و عربستان سعودی و شماری از کشورهای اروپایی، نمایندگان جریان‌هایی‌اند که در طول ده پانزده سال گذشته مصائبی بی‌شمار را به مردم محروم منطقه تحمیل کرده‌اند.  میهن ما، به یک دولت مردمی نیاز عاجل دارد. ما معتقدیم میهن ما توان آن را دارد تا از این پیچ خطرناک به‌سلامت عبور کند. این امر نیازمند اتحاد و همکاری تمامی نیروهای مترقی برای به‌وجود آوردن حرکتی است که در آن، بدون تکیه به نیروهای ارتجاعی یا قدرت‌های خارجی، منافع مردم لحاظ شده باشد.

نامه مردم

اشپیگل: سیاست آمریکا در قبال برجام امپریالیستی است/ زمان مبارزه با امپریالیسم فرا رسیده

یک روزنامه آلمانی سیاست آمریکا در قبال برجام را امپریالیستی صرف دانسته و تاکید کرد که زمان مبارزه ضد امپریالیستی با آمریکا فرا رسیده است. هفته نامه “اشپیگل” در مطلبی نوشت: یک کلمه وجود دارد که با آن می توان سیاست آمریکا در قبال توافق هسته ای با ایران را توصیف کرد و آن امپریالیسم ... اشپیگل: سیاست آمریکا در قبال برجام امپریالیستی است/ زمان مبارزه با امپریالیسم فرا رسیده

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, ایران, جهان, خبر, فرانسه

طرح‌هایی در کنگره آمریکا برای جلوگیری از تضعیف تحریم‌های ایران توسط اروپا

«واشنگتن‌فری‌بیکن»، از رسانه‌های آمریکایی نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکا گزارش داده نمایندگان کنگره در حال بررسی یک سند سیاست‌گذاری هستند که در آن ساز و کارهای برخورد با کشورهای اروپایی، در صورت تضعیف نظام تحریم‌های آمریکا علیه ایران تشریح شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خبر

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، از طرح این کشور برای مهار ایران پرده برداشت

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، که دقایقی پیش در برابر اعضای اندیشکدۀ «هریتج» سخن می‌گفت از جمهوری اسلامی ایران خواست به فعالیت‌های بی ثبات کنندۀ خود پایان دهد و راه مشارکت واقعی را بروی مردم این کشور بگشاید.

ادامه

امریکا, ایران, تحریم, جهان, خبر