افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان، بدهی دولت این کشور با افزایش ۶۲ میلیارد یورو، به رقم بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو رسیده است. به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از دویچه وله، بانک مرکزی آلمان (بوندس بانک) همچنین اعلام کرده است که میزان نسبت بدهی دولت این کشور که ... افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

نشنال اینترست: چین سرمایه‌داری آمریکا را به‌چالش کشیده است

تارنمای نشنال اینترست ضمن اشاره به اینکه جنگ تجاری می تواند به امنیت اقتصادی آمریکا آسیب بزند، نوشت که «مدل این کشور از نظام سرمایه داری و دمکراسی لیبرال از سوی چین به چالش کشیده شده است.»

 

در مطلب روز سه شنبه نشنال اینترست آمده است: جیمز اطلس سال ۱۹۸۹ در نیویورک تایمز به موارد مهمی در آینده تاریخ جهان اشاره کرد که از جمله ظهور یک چین صنعتی بود.

 

تارنمای آمریکایی ادامه داده است: ظهور چین که بعد از بیشتر از یک قرن سکوت طولانی برای به چالش کشیدن نظم جهانی آشکار شد، یک معجزه اقتصادی در شرایط ناممکن محسوب می شد. نکته مهم نوع ویژه حکومت داری و ساختار اقتصادی بود که این کشور را به شرایط کنونی رساند. این پیش فرض به طور گسترده مطرح شده بود که چین و هر کشور دیگری برای ادامه پیشرفت های اقتصادی مجبورند از اصلاحات دمکراتیک و بر پایه اصول نظام سرمایه داری پیروی کنند.

 

پیش از این نیز مقامات ارشد آمریکا از جمله بیل کلینتون رئیس جمهوری اسبق و برخی دیگر بر این باور بودند که چین برای ادامه حرکت در مسیر ظهور به عنوان یک قدرت اقتصادی مجبور می شود به اصلاحات دمکراتیک و بر پایه اصول نظام سرمایه داری تن دهد.

 

اما چین با ساختار تک حزبی در راه ابتکارعمل های رشد اقتصادی گام برداشت. ابزارهای مورد استفاده این کشور برای اقتصاددانان شناخته شده بود. حفاظت از صنایع در برابر بازار خارجی به عنوان صنعت نوپا یکی از این مسیرها بود. عامل محرک موفقیت این الگو از توسعه صرفا یک مدل اقتصادی یا سیاسی نبود، بلکه ترکیبی از این مدل ها به شمار می رفت.

 

چین با این گونه سیاست ها آغازگر تاریخی جدید و عملا به یک چالش مشروع برای مدل نظام سرمایه داری و دمکراسی لیبرال مدنظر آمریکا تبدیل شد. چالش اصلی این است که پکن به تهدیدی برای آغاز دورانی تبدیل شده که واشنگتن و همتایانش فکر می کردند سال های گذشته پایان یافته است.

 

مدل نظام سرمایه داری و دمکراسی لیبرال مدنظر آمریکا پیشتر نیز در سراسر جهان به چالش کشیده شده است و اگر این آغاز دوران جدید در تاریخ است، چه پیامدهایی دارد؟

 

در پایان گزارش نشنال اینترست آمده است: پیش از همه آمریکا دشمن جدیدش را پیدا کرده که الگوی ویژه ای از نظام های اقتصادی و اجتماعی چینی است. بنابراین امکان دارد بین پکن و واشنگتن جنگ سرد رخ ندهد، اما (احتمال وقوع) یک جنگ تجاری در این راستا وجود دارد.

ایرنا

ترامپ خواستار لغو همه تعرفه های گمرکی با اروپا شد

رئیس جمهوری آمریکا شامگاه سه شنبه به وقت محلی، در آستانه سفر رئیس کمیسیون اروپا به این کشور، پیشنهاد داد که واشنگتن و دولت های عضو اتحادیه اروپا همزمان همه تعرفه‌ها و موانع تجاری وضع شده را لغو و به سوی تجارت آزاد حرکت کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, جهان, خبر, فرانسه, کانادا, مکزیک

راشا تودی: اثرات جنگ تجاری به خود آمریکا برگشت/ ۲.۵ میلیارد پوند گوشت آمریکا خریدار ندارد

راشا تودی اعلام کرد: عواقب جنگ تجاری که آمریکا آغازگر آن بود به خود این کشور برگشته و ۲.۵ میلیارد پوند گوشت تولیدی کشاورزان آمریکا در انبارها مانده و صادر نمی‌شود.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, مکزیک

با تشدید جنگ تجاری؛ چین، روسیه را جایگزین آمریکا می‌کند

روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ نوشته است که چین به دلیل نگرانی از تحریم های سیاسی و اقتصادی که کشورهای عرب برای قطر در نظر گرفته اند و با توجه به جنگ تجاری با آمریکا، تلاش می کند تا نیاز گاز طبیعی خود را با خرید از کشورهای دیگر تضمین کند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه

بریکس، فرصتی برای مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا

چین و اقتصادهای نوظهور در تلاشند تا از اجلاس سران بریکس که در آینده نزدیک برگزار می شود به عنوان سکویی برای هدف قرار دادن سیاست های یکجانبه گرایانه تجاری حمایتی آمریکا استفاده کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, افریقای جنوبی, اقتصادی, امریکا, برزیل, جهان, چین, خبر, روسیه, هندوستان