هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش هآرتص، اسرائیل قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، هآرتص در ادامه جنایت‌های خود در نوار غزه، به دنبال جداسازی شمال این باریکه از مناطق مرکزی و جنوبی آن است. ... هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

نشنال اینترست: روسیه جای خالی آمریکا در خاورمیانه را پر کرده است

یک نشریه آمریکایی می‌نویسد: آمریکا جایگاه خود بعنوان اصلی‌ترین نقش آفرین در خاورمیانه را از دست داده و سیاست ماهرانه، فروش تسلیحات نظامی و عملیات نظامی در سوریه، باعث شد تا روسیه نفوذ خود در منطقه را افزایش دهد.

 

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مقاله‌ای نوشته است: روسیه ممکن است در آینده نزدیک به جای آمریکا جایگاه اصلی‌ترین نقش آفرین در منطقه خاورمیانه را از آن خود کند.

 

به نوشته این نشریه، با گذشت چهل سال پس از آنکه آمریکا موفق شده بود نقش اصلی در منطقه خاورمیانه را بازی کرده و اتحاد جماهیر شوروی را از منطقه بیرون براند، اکنون روسیه موضع متقابلی اتخاذ کرده است. البته کاهش نفوذ آمریکا در حیات سیاسی این منطقه از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد ولی در دولت دونالد ترامپ شدت یافت. اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند، دقیقا این روسیه است که به اصلی‌ترین نقش آفرین در منطقه تبدیل خواهد شد.

 

متحدان آمریکا در خاورمیانه دیگر به این کشور اعتماد ندارند

 

در این مقاله آمده است: نفوذ روسیه در سراسر منطقه از مراکش گرفته تا ایران در حال افزایش است. این تغییر نتیجه ترکیبی از اجرای یک دیپلماسی ماهرانه، فروش تسلیحات و فناوری هسته‌ای است. بر اساس برآوردهای کارشناسی، روسیه از سال ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۴ تنها به کشورهای منطقه خلیج فارس یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سلاح فروخته است.

 

در عین حال متحدان آمریکا در منطقه بیش از پیش درباره واگذاری امنیت کشورهایشان به دست آمریکا تردید پیدا کرده‌اند. این مسئله یکی از میراث باقی مانده از دولت باراک اوباماست. به عنوان مثال عدم حمایت آمریکا از رژیم حسنی مبارک در مصر منجر به آن شد که قاهره اختلافاتی با واشنگتن پیدا کرده و به سمت همکاری بیشتر با روسیه روی آورد.

 

تغییراتی نیز در روابط عربستان سعودی و آمریکا به وجود آمده است. فرمولی که قبلا غیرقابل انکار بود یعنی «امنیت در برابر نفت»، اکنون دیگر نقش قبلی خود در روابط ریاض و واشنگتن را تعیین نمی کند. سفر پادشاه عربستان سعودی به روسیه در سال ۲۰۱۷به انعقاد قرارداد مربوط به فروش سامانه‌های موشکی اس- ۴۰۰ به عربستان و همچنین همکاری‌های دوجانبه در عرصه انرژی اتمی منجر گردید.

 

عملیات نظامی روسیه در سوریه، آخرین ضربه به موقعیت آمریکا در منطقه بود

 

این نشریه می افزاید، اوضاع پیرامون سوریه نیز به نفع موقعیت روسیه در خاورمیانه تمام شده است. عملیات نیروی هوایی روسیه بسیار موفق و جالب توجه بود و دورنمای همکاری‌های درازمدت مسکو و دمشق را تضمین کرده است. این عملیات همچنین این امکان را برای روسیه به وجود آورد تا در حل و فصل بسیاری از مشکلات منطقه، از جمله اختلاف بین شیعه و سنی، مبارزه با داعش و مناقشه بین اسرائیل و ایران نفوذ کند.

 

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران نیز باعث شد تا روابط مسکو و تهران بسیار نزدیک و متحدان شود. علاوه بر این اختلافات آمریکا و ترکیه باعث گردید با وجود عضویت ترکیه در ناتو، روابط این کشور روسیه در عرصه نظامی توسعه زیادی یابد. همه اینها در حالی است که روابط روسیه با اسرائیل نیز در حال گسترش است.

 

نویسنده این مقاله نتیجه می‌گیرد که جهان دیپلماتیک مانند جهان طبیعت است و خلاء را قبول نمی‌کند. و اکنون روسیه جایگاه خالی شده آمریکا در منطقه خاورمیانه را پر کرده است. این در حالیست که این روش غیرقابل بازگشت هم نیست. برای چنین روندی لازم است تا دولت آمریکا راهکار دقیقی در رابطه با سوریه تهیه کند، سیاست معقولانه‌تری در برخورد با ایران به اجرا گذاشته و اتحاد نزدیک خود با اسرائیل را نیز حفظ کند و در عین حال تا جای ممکن در حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل کمک کند. تنها در این صورت ممکن است بتواند موقعیت از دست رفته خود در منطقه را بار دیگر به دست آورد.

الشروق :حکام عرب همه تخم مرغ ها را در سبد ترامپ نگذارند

روزنامه مصری ‘الشروق’ نوشت: حکام عرب نباید به دشمنی آمریکا با ایران دل خوش کرده و هم تخم مرغ های خود را در سبدواشنگتن بگذارند بلکه باید عاقلانه و با توجه به منافع ملی خود تصمیم بگیرند.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, کره شمالی

دولت ترامپ، سیاست‌های ماورای راست و شبه‌فاشیستی‌ و خطر آن برای مردم ایران

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های جهان دونالد ترامپ در پیغام توییتری که روز اول مردادماه منتشر کرد، در پاسخ به حسن روحانی نوشت: “به رئیس جمهور ایران، روحانی: هرگز و هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه بلایی سرتان خواهد آمد که کمتر کسی در تاریخ متحمل شده‌است.

ادامه

اسراییل, المان, امریکا, انگلستان, ایتالیا, ایران, خاورمیانه, عربستان سعودی, فرانسه

امارات اعلام کرد که با چین درباره ایجاد روابط همه‌جانبه استراتژیک به‌توافق رسیده‌است

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در سفر به امارات با مقامات این کشور دیدار و در حضور محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و دیگر مقامات این کشور ۱۳ توافق‌نامه و یادداشت تفاهم را امضا کرد.

ادامه

اقتصادی, امارات, جهان, چین, خاورمیانه, خبر

کویت با کشاندن پای چین به منطقه یک رقیب قدرتمند برای امریکایی‌ها ایجاد کرد

سرمایه گذاری کلان چینی ها که قرار است در راستای طرح راه ابریشم در کویت صورت پذیرد، عراقی ها را حسرتمند و آینده آمریکا را در منطقه – به باور کارشناسان – در معرض تهدید قرار داده است.   شیخ ‘صباح احمد الصباح’ امیر کویت در نهم جولای ۲۰۱۸ (۱۸ تیر ۹۷) در سفری به ... کویت با کشاندن پای چین به منطقه یک رقیب قدرتمند برای امریکایی‌ها ایجاد کرد

ادامه

امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, عراق, کویت